Norra 75. Birkebeinerrennet

       17.märts 2012  Rena-Lillehammer - 54 km 

  
 Peale 21 Tartu Maratoni (1981-2012), Vasaloppetit (2002), Jizerska Padesatkat (2008), Marcialongat (2009) ja Finlandiahiihtot (2009) oli minu jaoks loogiline võtta ette ka väidetavalt üks raskemaid ja ilusamaid WL sarja klassikamaratone otse suusatamise sünnimaal Norras - Birkebeinerrennet. Viimane oli mul mõtetes tegelikult juba mitu aastat, tegudeni jõudsin alles 2011.a. sügisel. Loomulikult sai küsitud infot nii varemkäinutelt kui ka veebist otsitud. Youtubes leiab Birke kohta palju vahvaid ja õpetlikke videoklippe. Selle suusamaratoni omapäraks peale raske raja (54 km peale kokku üle 1000 m tõuse) on ka nõue, et igal osavõtjal peab olema sõidu ajal seljas seljakott, kaaluga vähemalt 3,5 kg. Legend räägib, et 1205.a. jõulude paiku võtsid kaks sõjameest (birkebeinerid  - birch-legs ingl. k.) ette raske suusaretke Gudbrandsdali orust üle lumiste mägede Østerdaleni orgu, et vaenlase eest varjule viia 2-aasta vanust Norra printsi Haakon Haakonsoni. Viimasest saab hiljem Norra kuningas Haakon IV, kes tegi lõpu kodusõjale. Ning selle kuningliku retke auks korraldatakse nüüd alates aastast 1932 Birkebeinerrenneti nime kandvat suusamaratoni, kus seljakott osavõtjate seljas sümboliseerib siis seda väikest kuningapoega. Ja otse loomulikult käib sportlik võistlus rootslaste kuningliku Vasaloppetiga - kus on rohkem osavõtjaid.

Seekordne sõit 17.märtsil on omamoodi juubelisõit - 75. kord! Ära on jäänud see üritus vaid 7 korda - 1941-45, 1948 ja alles hiljuti - 2007.a., kui ülitugeva tuule tõttu üleval platool sõit lausa katkestati. Rada kulgeb Renast (start üleval Tingstadjordetis - 280 m) üle mägede Lillehammerisse (finish üleval Birkebeineri suusastaadionil - 490 m), kusjuures paar korda tõustakse metsapiirist kõrgemale, kuni 800- 900 meetri kõrgustele platoodele. Norra kõrgeim (kuni 2469 m)  mägipiirkond Jotunheimen, kus 1996.a. sai matkatud, jääb siit kirdesse. Silver Eensaar kirjeldab oma 2009.a. blogis päris adekvaatselt Birke suusaraja kulgemist. Kellel huvi, võib Swixi kodukalt lugeda ka sõidutingimuste statistikat 43 aasta (1965-2008) näidetel. Tegelikult toimuvad viimastel aastatel erinevad sõidud terve eelneva nädala kestva suusafestivali raames: HalvBirken (poolmaraton), Staffetbirken (teatesõit), FredagsBirken jms. üritused. Lisaks ka kolmiküritus - 2012.a. 25.aug. toimub samas piirkonnas 94 km pikkune mägirattasõit (Birkebeinerrittet) ning 15.septembril - 20 km pikkune murdmaajooks (Birkebeinerloppet). Norralased on sportlik rahvas.

Registreerumine avati 18.oktoobril, mina panin end kirja 4 päeva hiljem - maksin Visa virtuaalkaardiga, lisaks osavõtumaksule (1130 NOK = 147 EUR) võtsin ka ööbimise "Rena Leiris" (380 NOK = 49 EUR). Saatsin organiseerijatele igaks juhuks ka oma varasemate WL maratonide tulemused - vastasid, et arvestavad nendega. Leidsin paar mõttekaaslast, kes ka Birket sõita tahtsid - Tarmo Neemela ja Andres Maarits - tuttavad mehed Marcialonga-käigult. Võtsime ära lennukipiletid; kuna sõit ise toimub laupäeval, siis kõige sobivamaks osutus Estonian Air - reede hommikul 7:50 Tallinn - Oslo (lennujaam on tegelikult ca 30 km eemal Gardermoenis) ja tagasi pühapäeval kell 13:05 Oslo - Tallinn. Laupäeva õhtul Tallinnasse otselende ei ole. On küll AirBalticu 20:35 lend ümberistumisega Riias, Tallinnasse jõuab see aga südaöösel. Mina sain 21.nov. Tallinn-Oslo-Tallinn lennukipiletid 125 EUR eest, lisaks tuleb suusapagasi eest maksta veel tasu - esialgu loeme eripagasi uuendatud tingimustest ehmatusega, et see läheks maksma sellise summa, et kasulikum oleks kohapealt juba uued suusad osta. Telefonikõne numbrile 16101 rahustab siiski meid - kokku maksab see siiski "vaid" 40 EUR suusakoti kohta. Gardermoenist edasi Renasse pidi saama rongiga, ca 2 tundi sõitu, ümberistumisega Hamaris. Siin on abiks Andres Pae blogi 2011.a. käigust, kahjuks lõpetamata. Nüüd tuli otsida veel üks ööbimiskoht kas Lillehammeris või otse Gardermoeni lennujaama lähedal. Tarmo otsis - esimeses hotellikohti enam ei olnud, seega jäi teine variant - leidsin sellise koha nagu Gardermoen Airport Motell, kuhu broneerisin 3-se toa 825 NOK eest. Sellega olid novembri lõpuks põhilised logistilised ettevalmistused tehtud. Niipalju veel, et kuigi ajakirjanduses on vilksatanud, et Birke osavõtupiletid on müüdud paarikümne minutiga ära, kehtib see vist ainult norrakate jaoks; näiteks ilmus veel veebruarikuus Tartu Maratoni uudistes teade, et eestlasi oodatakse Birkele registreeruma. Iseasi millisesse stardigruppi siis veel sai - kuigi aega võetakse kiibiga, on lõpupoole rada ikkagi viletsam ja kui veel aeglasemad sõitjad ees, siis pole see just tore. Tähtis on sattuda oma võimetele vastavasse gruppi.

Iga osavõtja saab Birke-ID numbri ja sellega saab logida vastavasse portaali sisse. Peab aga ütlema, et Birke veebiinfo on küllalt lahja ja tihti ka eksitav. Näiteks leidsin sealt mingi Engangslisens bestilli - 120 NOK ??? Hiljem selgus, et see vaid kohalikele. Kõike ei olnud ka inglise keelde ümber pandud, norra keelest arusaamisel aitas...Google translate. Mingi stardinimekiri hakkas vaikselt (2011.a. nime all ?) ilmuma jaanuarikuus, mina olin saanud koha 9.gruppi, start kell 8:50. Birkebeinerrennetil on ca 16000 osavõtjat ja start käib lainetena, gruppide kaupa - kell 7:00 stardivad kõige väärikamad, üle 65.a. vanused suusatajad, kell 8:00 läheb teele eliit ja nii edasi, 5 minutiste intervallidega, lastakse korraga lahti ca 500 suusatajat.

Sellel talvel andis Eestis looduslikku lund oodata, arvestatav kogus sadas maha alles jaanuari keskel. Seni tuli läbi ajada Tehvandi paarikilomeetrise kunstlumeringiga, mille reljeef on alguseks ikka liiga raske. Kuid Estoloppeti sõidud sai ikka ära peetud ja endalgi oli enne Birket juba 5 maratoni tehtud ja ca 750 suusakilomeetrit kirjas. Kui esimestel sõitudel ei olnud erilist minekut, siis mida edasi, seda paremaks enesetunne läks. Nüüd oli peaasi mitte haigestuda! Tagantjärele - sel talvel ei olnud kordagi isegi nohu! Väikesed seljahädad ikka aeg-ajalt kimbutasid. Võtsin igaks juhuks siiski reisikindlustuse - terviserikete, pagasi kadumise ja reisitõrke juhuks.

Ja nii saabubki maratonieelne kiire nädal. Umbes nädal enne ärasõitu saame stardikaardi (Starting card), kus kirjas stardinumber (minul - 6181), stardiaeg jms. info. See tasub välja printida ja kaasa võtta! Sai piilutud siis ka Norra ilmaennustust ja Swixi määrdesoovitusi - paistab, et seekord domineerivad sõidu ajal plusskraadid - kliistriilm seega. Nii nagu ka Eestis. Veebikaamerate pildid näitavad, et lund seal ikka on. Libisemisalale panen juba kodus parafiini (Toko punane + Toko HF kollane + Rex TK-244), pidamisalale - vaid õhukese kihi kruntkliistrit. Suusakeppide ümber saab transpordi ajaks pandud juba läbiproovitud penoplüuretaanist toruümbrised ning suusaotste, sidemete ja kandade ümber - mullikilest pehmendused. Suur seljakott tuleb umbes 17 kg - kaasa on vaja võtta magamiskott, suusariided -saapad, -määrded, föön, toitu jms. Sõidukotiks on mul aga juba sügisel, enne Rogaini ostetud Ferrino multispordi kott mahuga 10+3 liitrit - küllalt väike ja mugav, kuid tuleb hästi läbi mõelda, kuidas nõutud kaal kätte saada - see peab sisaldama mitte kive ja rauda, vaid kuivi riideid, tuulepluusi, toitu, jooki ja suusamäärdeid. Hea mõte on toiduna võtta kaasa juustu - see on piisavalt suure tihedusega. Sõbrad võtavad kaasa ka purgiõlut, lõpus hea end premeerida kergelt joovastava sõõmuga. Norra on kallis maa, mida saab, tasub kaasa osta Eestist. Kuna lennuk väljub varahommikul, sõidan bussiga Tallinnasse juba neljapäeva õhtul  ja ööbin oma sugulaste juures Pallasti tänaval. Andres on nii kena, et lubab hommikul sealt autoga läbi sõita, et koos lennujaama minna.

Reede hommikul 6.30 ajal ongi auto maja ees, seal on juba Andres, Reelika, Tarmo, mahun veel minagi. Lennujaamas teeme ära check-ini, maksame suusakottide eest ja anname nii viimased kui ka reisikotid ära pagasisse. Väike poleemika tekib selle üle, milline isikut tõendav dokument peab Norras kaasas olema - kas peab olema ka pass? V: võib olla pass, kuid piisab ka ID-kaardist. Stardime õigeaegselt, kella 8 paiku rebib lennuk end maast lahti. Estonian Air, vaatamata majandusraskustele, üllatab - isegi nii lühikesel lennul (ca 1,5 tundi) pakutakse kergelt süüa ja juua. Loeme värskeid ajalehti. Lennuk hakkab laskuma, läbi pilvevati paistavad kõrgemad mäekuplid. Maabume Gardermoeni lennuväljal kella 9:30 paiku, ka siin on sompus ilm. Lükkan kella 1 tund tagasi, edasi on kohalik aeg. Suundume lennujaama ja otsime üles lindi, kus peaks meie pagas tulema. Kotid saame küllalt kiiresti kätte, suusakottidega on veidi ootamist. Kohtame samas teisigi eestlasi, kes ka Birkele lähevad - ajame juttu ja teeme pilte. Nendele tuleb mingi buss vastu, meie aga võtame kassast rongipiletid 11:05 väljuvale Rena rongile (278 NOK=36 EUR). Maksta saab praktiliselt igal pool tavalise deebetkaardiga. Sularaha võetakse ikka ka, kuid otsest vajadust seda vahetada siiski ei ole. Perroonile saamiseks tuleb minna eskalaatoriga korrus allapoole. Rongis on ka teisi suusakottidega inimesi. Väljas on läinud päikesepaisteliseks, rongiaknast vilksatavad mööda Norra maastikud - siinkandis on lund väga vähe. Enne Hamarit jääb vasakut kätt suur Mjossa järv. Hamaris on meil umbes tund aega ootamist. Istume või jalutame jaamahoone ümber, näksime kaasavõetud toitu. Kui kella 13 paiku tahame läbi tunneli minna 2.perroonile, on seal asjamehed ees ja teatavad et rongid on väga täis ja juhatavad natuke maad eemal ootavate busside peale. Bussis satume juttu ajama ühe norra vahva suusaseltskonnaga. Renasse jõuame umbes 1 tunniga. Suundume võistluskeskusesse - Amoti kommuuni kultuurimajja (Amot kulturhus), kuid esmalt satume ikka müügimeeste telki. Teadsime loomulikult, et Norra hinnad on kõrged, kuid üllatav siiski, et ka Swix määrded on siin tunduvalt kallimad kui Eestis. Stardimaterjalid saame tagapool asuvast kultuurimajast, ümbriku sees on rinnanumber, jala ümber pandav kiip, kleepsud nii suuskadele, väikese seljakotile kui ka suurele kotile jms. Suurt värvilist kilekotti siin ei olegi, kuid mul on TM oma kaasas, panen selle suure seljakoti sisse ja kõik kuivad riided sinna - hiljem selgub, on see hea mõte. Laua pealt tasub võtta ka Birkebeineri programmi trükis - kuigi enamuses norrakeelne ja palju reklaami, on seal ka meile kasulikku infot. On ka 36-leheküljeline Startlister - kõik on jagatud vanuseklasside vahel, annab enda nime sealt üles leida. 

Jalutame veidi Rena peatänaval, pildistame vana puukirikut jm. vaatamisväärsusi, seejärel suundume teisel pool jõge asuva Rena Leiri poole - pidi olema mäe otsas, kus paistab veetorn. Tegelikult on siin 2 jõe ühinemiskoht - Rena jõgi suundub suurde Glomma jõkke. Jalgsi on õigem minna üle kaarsilla Glomma jõel, 2 suuremat silda paremalt üle mõlema jõe on rohkem sõidukitele. Algul kahtlesime selles valikus ja ekslesime veidi. Rena kaart oli mul kaasas, kuid ... muidugi ei viitsi kotist välja võtta! Teisel pool jõge suundub tee üles mäkke ja laia kaarega jõuame kohaliku sõjaväeosa juurde, "Rena Leir" on meie jaoks selle taga asuv spordihoone. Registreerume seal - käe peale lüüakse tempel - et oma. Suure saali põrandal ja ka pealtvaatajate tribüünidel on sadu pakse poroloonmatte, meie valime ikka kõrgemad korrused. Väljas määritakse juba suuski, ka meie läheme pidamist panema. Ebamugav see tegevus ilma suusapukita on, kuid üksteist aidates saame kuidagi hakkama. Paneme alla soovitatud Swixi kliistreid - alla KR35, peale - K22n. Abiks on kaasavõetud föön ja pikendusjuhe. Tarmo tõmbab libisemisalale spets.vahendiga veel sooned - vee ärajuhtimiseks. Saame ka proovida - peaasi et sellega kliistri peale ei satu! Rohkem peamurdmist valmistab küsimus - kuhu jätta suusad ööseks? Sisse viia ei tohi. Vaatame et kõik jätavad kotiga välja, teeme ka nii. Mina teen vahepeal spiraaliga kuuma vett ning söön kaasavõetud kiirnuudleid ja -putru - kõht on selle rahmeldamise peale tühjaks läinud. Pärast avastame, et spordihoones on ka mingi söögikoht, käime ka seal söömas. Samas on ka arvutiterminalid - muidu pole viga, kuid hiire asemel on paneelil üks raudmuna, mille pööritamiseks peab ikka tugevat jõudu kasutama - sõdurite värk! Mida enam õhtusse, seda rohkem rahvast koguneb ja enamus matte on juba hõivatud. Sätime hommikuks oma sõiduasjad ja seljakoti valmis - timmime viimase kaalu 3,5 kg peale - samas on vedrukaal kontrollimiseks. Enne magamaheitmist kusagil kella 22:30 paiku käin veel dushi all - värskem tunne magamiskotti pugeda. Mobiili panen tirisema kella 5.30-ks.

Magada oli üllatavalt hea. Tuli pannakse põlema juba enne 5 ja esimesed minejad hakkavad vaikselt sättima. Käime ka pesemas ja hinna sisse kuuluvat hommikueinet söömas. Söögisaalis on "rootsi laud" - võtad mida tahad ja kuipalju tahad. Sööme ikka putru (see on küll maitsetu), kohvi, mahla, võileibu. On palju pisikestes pakendites ja tuubides olluseid, nii soolaseid mereande kui moose. Igatahes - kõht saab täis. Pakime asjad, võtame väljast oma suusad ja kella 7 paiku liigume allapoole sõjaväeosa värava ees parkimisplatsil seisvate busside peale. Sõit kulgeb kõigepealt tagasi üle jõe Renasse ja sealt teisele poole mäkke 280 m kõrgusel olevasse stardikohta. Lõpp läheb aeglaselt, meie ees on ootamas ka teisi sõidukeid. Tarmol läheb juba kiireks, tema start on 8:20. Saame lõpuks kohale, igaüks tegutseb nüüd omaette. Parkimisplats on väga-väga porine, kohati on pandud maha lausa suuri tekstiilikangaid, et nii libe ei oleks. Suvisel ajal olevat siin heina- ja põllumaad. Palju aega ei ole, panen suusasaapad jalga, võtan suusad-kepid kotist, kõik sõiduks mittevajaliku panen suurde seljakotti ja annan 9. laine pagasiautosse. Jõuan käia veel välikäimlas ja isegi suuski proovida - pole vigagi, libiseb ja peab. Samas juba esimesed grupid lähevad. Ümberringi sagivad tuhanded inimesed, valjuhäälditest kostab norrakeelne jutt, kõrgel õhus põrisevad kopterid. Taevas on pilves, õhutemperatuur on kusagil +3C. Kõrgemal künkal seisab üks peaauhindVolkswagen - see autofirma on Birke peasponsoriks. Leian küllalt lihtsalt üles oma "9. pulje" ja näen seal kohe ka Andrest mulle viipamas. Sätime suusad kõrvuti, jõuame veel võimelda ja piltigi teha - võtsime mõlemad ka fotokad kaasa. Tarmo on ilmselt läinud - nagu ta hiljem kurtis, oli hilja peale jäänud, sai oma 4. stardigrupis koha lõpuridades. Kell ligineb 8:50-le - seame end stardivalmis, kinnitame suusasidemed - ja siis on ka 9. lainel minek! Erilist trügimist ei ole, kuid silmad peab ikka lahti hoidma. Rada hakkab vaikselt mäkke kerima, esialgu pole vigagi, kuid tunnen, et suusk ikka ei pea hästi. Tempo on alguse kohta päris kõrge, lükkan paaristõugetega, kuid tunnen, et nii ma lõpuni välja ei vea! Õnneks on kusagil 5. kilomeetril määrdeabi ja erilise järjekorrata saan löögile. Asi käib kähku, suuskade pidamisalad lastakse üle rulli ja sellest oli tõesti abi - nüüd saan mõnusalt "vahelduvat" sõita. Kusagil 13. kilomeetril pikk tõus lõpeb (Dølfjellet - 820 m) ja peale hoogsat laskumist jõuame lagedatele platoodele, kus tundub, et on miinuskraadid. Rada on piisavalt lai, valida on vähemalt 5-8 jälge. Jälle pikkkkk tõus. Birke omapäraks ongi pikad tõusud ja pikad laskumised -  Tartu Maratoni raja tõusude summa pidi olema ka 800 m, kuid seal vahelduvad tõusud laskumistega tihedamini, saab taastuda. Paljudes kohtades on pealtvaatajaid, kes istuvad mõnusasti raja ääres, joovad teed ja kohvi ning ergutavad maratoonareid. Enesetunne paraneb, ju sain mootori tööle. Joogipunkte on rajal kuus : 1. Rostadsætra (6,5 km), 2. Skramstadsætra (10 km), 3. Dambua (17 km), 4. Kvarstad (27 km), 5. Midtfjellet (34 km), Sjusjøen (40 km).Võtan igas punktis ikka topsikese pakutavat Enervit jõujooki või mustikakiselli, lõpupoole ka 1-2 kaasasolnud geeli. Joogipunktide järel on raja peal väga palju topse ja geelituube - tõstan vaheldumisi jalgu, et mitte neid enda suusa alla saada. Laskumised on siin pikad ja saab päris kõva hoo sisse, kuid ei midagi hullu, tuleb kindlalt olla kas jäljes või siis (kui seal paremini libiseb) jälje kõrval. Järske pöördeid, nagu ntx Jizerskal, laskumiste all siin ei ole. Raske hakkab mul jälle olema kusagil 30.-34. km vahel tõusudel - on tunda kergeid krampe nii käte- kui kõhulihastes. Ometi tarbisin eelnevatel päevadel magneesiumit, ühe ampulli võtsin sisse ka vahetult enne starti, ka kaasas on üks. Raja kõrgeim punkt on kusagil peale 34. kilomeetrit Midtfjelletis - ca 920 m. Libisemine on viletsamaks läinud, ühe lausiku koha peal võtab midagi alla, käin lausa käpuli. Sjusjøenis, raja 41. kilomeetril algavad lõpulaskumised, kus võidavad need, kellel veel lippamist on. Minul seda millegipärast ei ole ja minnakse ikka mööda. Keegi (aasta hiljem Suusahundi sõidul selgub, et see oli Tuulis Mägi, kellega kunagi oli väike kirjavahetus) hõikab mulle sulaselges eesti keeles - jõudu Tartu meestele! Raja ääres on jälle palju pealtvaatajaid, kõiki ergutatakse. Siin on paar kurvilist laskumist, kus paljud sahatavad. Viimased 5 kilomeetrit kulgeb jälle igavamal maastikul, metsasihtidel elektriliinide all. On juba kuulda finishiala valjukatest kostvat juttu. Lõpus on veel viimane, S-kujuline kaar ja libisen kergendustundega üle lõpujoone. Birke tehtud! Kell on kusagil 12:40.

Finishikoridor on rahvast paksult täis, samas sebivad veel korraldajad, kes koti kaalu kontrollivad - mitte kaaluga, vaid lihtlabaselt käega tõstes. Võtan suusad jalast ja liigun massiga kaasa, samas pakutakse kohe juua, suppi ja õunu. Antakse ka väike Birkebeinerrenneti rinnamärk, kus ilutseb suurelt number 75! Ilm on mõnusalt kevadine, päikegi kumab aeg-ajalt läbi pilvede. Vahetan samas niiske alussärgi seljakotis olnud kuiva särgi vastu ja tõmban peale tuulepluusi ja -püksid - täiesti mõistlik oli need seljakotti suruda, kuna vahetusriiete kott ei olegi mitte siin üleval suusastaadionil, vaid all Lillehammeris. Samas aga tasub siin võtta pakutavat sööki-jooki, kuna all seda enam nii lahkelt ei jagata. Selles mõttes halb - kõigepealt peaks saama ikka kiiresti riided vahetatud, siis süüa-juua. Samas tõusevad õhku 2 kopterit, neid tiirutas nii stardis kui ka hiljem raja kohal. Hiljem leiangi veebiavarustest vastava, üle 3 tunni kestva video, kus palju võtteid ka ülevalt tehtud. Samuti saab igaüks oma numbri järgi otsida raja 4 kohas tehtud videoklippe ajal, kui tema grupp parajasti seal on. Tehti ka pilte - saab otsida ja failina või paberkujul tellida. Parkimisplatsil on palju väsinud suusatajaid, kes kõik busside peale tahavad. Korraldajad juhivad kindlakäeliselt seda rahvamassi - saame kenasti peale ja püüame bussi sisustust kliistriste suuskadega mitte ära määrida - suusakotid on ju nüüd ka all. Hea, et finishis jagati suusakinnitusi!

Håkons Hall on hiigelsuur kaarhall Lillehammeri idaservas, ta on üks osa 1994.a. taliolümpia kompleksist. Suusad-kepid annan suusahoidlasse ja laskun alla suurele muruplatsile, kus on maas tuhandeid erivärvilisi kotte. Õnneks ikka süstematiseeritult - leian enda oma kergesti üles. Ja hea, et panin koti sisse suure kilekoti, hiljuti lume alt vabanenud maa on ju niiske - nüüd on asjad ikka kuivad. Jalad on päris väsinud ja valusad, komberdan halli ja otsin seal esmalt üles esimese dushiruumi. Peale pesemist ja riietevahetust helistan Tarmole, nad on kusagil "saali keskel", kus tuhandeid inimesi. Saan kätte diplomi  - minu aeg tuli 3:50:49, koht M 55-59 vanuseklassis - 281!. Lõpuks näen ka kaaslasi - Tarmo on teinud v. hea sõidu - aeg 3:17:59. Tema sai ka väikese pokaali, mis antakse minu teada neile, kes saavad aja, mis oma vanuseklassi võitja ajast ei ole üle 25% suurem (vanuseklassi võitja aeg oli 2:54:31 - seega on minu aeg 32% suurem). Andrese aeg on 4:05:34. Samas käib ka autasustamine - meestest võitis ajaga 2:21:34 Anders Aukland , naistest ajaga 2:47:02 Seraina Boner. Üldnimekirja siin kahjuks ei olegi, kõik on jagatud vanuseklassideks. Tase on kõrge - kui Tartu Maratonil on endal seni olnud küsimuseks - mitmenda saja sees, siis Norras - mitmenda tuhande sees (ei taha teada - 4479). Ohh, mis seal rääkida, isegi M 80-85 klassis on paar meest, kellele alla jäin. Vanim osavõtja on 92 (!!!)  - Tollef Sverdrup - tema võttis asja juba mõnuga ja kulutas raja läbimiseks üle 11 tunni. Aga olgem jälle rõõmsad ja uhked - kuulus suusamaraton sai õnnelikult läbitud! Kohtame norrakat, kellega ajasime juttu Hamar-Rena bussis - mehel on silma ümber suur sinikas - oli rajal õnnetult kukkunud. Ostan mälestuseks kaasa Birkebeinerrenneti motiividega sinise T-särgi - see maksab siin 199 NOK.  Seejärel liigume läbi rahvamassi välja ja laskume alla Lillehammeri keskusesse. Kõht on tühi, astume sisse ühte toidupoodi, ostame veidi süüa ja juua. Banaanikilo on siin 17,30 NOK= 2,3 EUR. Võrdluseks - kodus ostsin neid viimati 1,3-ga. Kui juba rahast juttu, siis - kokku läheb selline retk maksma ca 500 EUR. Hakkab kergelt vihma tibutama, liigume raudteejaama poole. Viimase lähedal asuva raamatukogu ees aga näeme muistset birkebeinerit mäest alla kihutamas, ühes käes pikk suusakepp, teises - paras põngerjas. Kõik metallist, loomulikult. Raudteejaamas on teisigi suusakottidega ootajaid, annab kohe leida istumiskohta. Käime Andresega ringi liikumas, Tarmo jõuab vahepeal osta rongipiletid. Rongis on vabu kohti vähe, annab lausa otsida. Saame siiski istuma, suuskade jaoks on siin spetsiaalne nurgake, kuhu mahub kümneid suuski ja mis käib ketiga kinni. Mina saan kõrvuti istuma ühe norrakaga, kellega veidi juttu ajame.

Umbes 2 tunniga oleme juba tuttavas Gardermoeni rongi- ja lennujaamas. Uurime infoletist, kuidas saab sõita sellesse Airport motelli - juhatatakse alla bussipeatusse B25, kus shuttle-buss 44 pidi sinna viima. Lennujaama ümbruses on motelle ja hotelle palju, süstik-bussid viivadki siin kohale, tuleb ainult õige valida. Lihtsameelselt loodan lahti saada tasku põhja kogunenud norra müntidest, kokku kusagil 80-90 NOK eest - puudu tuli! OK, ostame jälle kaardiga, kuid seekord minu Visa Elektroni deebetkaart ei kõlba, tuleb kasutada Tarmo krediitkaarti. Sõitu on umbes 5 km, motell koosneb mitmest puumajast, kus ühes on registratuur. Näitame ette oma paberid, tuba on teises majas, antakse võti. Maksame eraldi 50 NOK ka hommikusöögi eest. Kui teises majas hakkame oma toa ust lahti tegema, selgub et see ongi lahti ja sees on 3 meest! Selgub et see on 6-ne tuba ja mehed ise on sakslased, kes saabusid just tagasi suusamatkalt. Pakuvad meile jägermeistrit ja räägivad ka oma matkast. Selgub, et ka osasid talviseid matkaradu aetakse siin sisse ja märgistatakse. Sööme ka oma järgijäänud toiduvarusid, mina teen ka teed. Oleme väsinud, ronime ülemistele asemetele ja jääme magama. Andres on vist veidi pahane, et meile eraldi tuba ei antud.

Sakslased tõusevad pühapäeva hommikul meist varem, panevad asjad kokku ja viipavad nägemist. Meie käime kõrvalmajas hommikust söömas - ka siin on nn. rootsi laud. Maratonilt tulnud mehed on näljased,  püüame jääda siiski viisakuse piiridesse. Paneme seejärel toas oma asjad kokku ja viime võtme registratuuri. Väljas on udune ilm, ootame bussi, mis varsti saabubki. Lennujaamas teeb Tarmo check-ini seekord elektrooniliselt, anname jälle ära oma pagasi - nüüd on hea jalutada ja käia mööda duty-free poode. Ostame koju nänni kaasa. Lennuk väljub kell 13:05 - näeme mõni rida eespool istumas tuttavaid mehi - Indrek Kelk, Arne Tilk, kes, nagu selgub, ka Birkel käisid. Ka seekord pakutakse juua ja kooki - ei ütle ära! Kui lennuk Eesti õhuruumi jõuab, õnnestub mul väga selgelt näha Eesti lääneranniku ühte osa, kus suvel rattaga tiirutasin - Paldiskist kuni Noarootsini. Tallinnas saame pagasi kiiresti kätte, jätame kolmekesi omavahel nägemist. Selgub, et Indrekul on auto jäetud lennujaama ja mahuksin ka nendega koos Tartusse sõitma. Nii saan lõpus veel uhke kojusõidu Tartu Maratoni Nissan maasturiga! 
   

Kalle Kiiranen,
09.04.2012