Rattamatk Rootsi+Norra
 
(Cykelvasan+Birkebeinerrittet)



15 päeva, 1065 km, 9500 m tõuse

Pildigalerii

        

Eelmisel suvel tegin rattamatka Soomes, ümber Saimaa järvistu. Loogiline jätk oli teha nüüd midagi samalaadset ka Rootsis ja Norras ning võtta sisse sealsete kuulsate rattamaratonide rajad - Cykelvasan ja Birkebeinerrittet. Marsruuti hakkasin planeerima kusagil mai lõpus - tegin seda jälle Bikemap keskkonnas. Mobiili jaoks on olemas ka head digikaardid nii Rootsi kui Norra kohta - ostsin pro litsentsid, et sinna ka träkke saaks lisada. Loogiline oli sõita laevaga Tallinnast Stockholmi ja sealt rattaga alustada. Kus aga lõpetada? Esialgu oli mõte peale Lillehammerisse jõudmist sõita "alla" Karlstadi ja sealt rongiga Stockholmi. Rattaga seda viimast lõiku ei tahtnud enam sõita, kuna ilmselt liiga asustatud piirkond ja kilometraaz oleks liginenud 1400-le. Siis aga tuli mõte et milleks Karlstadi - loogiline oleks lõpetada ikka Norra pealinnas Oslos, kuna algus on ju Rootsi pealinnas! Olin kindel, et saan ratta Oslo-Stockholmi rongile tõsta ja Stockholmist jälle laevaga Tallinnasse. Tartu ja Tallinna vahel saab ju ikka rattaga rongiga, vaadata vaid millisel reisil on ratas "roheline". Vasa ja Birke rattaradade kohta on kindlad träkid olemas, erinevaid variatsioone oli mul vaid retke alguse (Stockholm-Mora) ja lõpu (Lillehammer-Oslo) osas. Rootsis leiab palju rattamarsruute märgusõnaga Sverigeleden ja mõnda neist ma siis kasutasingi. Lillehammerist Oslosse on põhimõtteliselt kaks võimalust - Mjosa järvest lääne või ida poolt. Kindlasti tahtsin käia ka Falunis, kus on kuulus Lugneti suusakeskus ja vana vasekaevandus. Nii kujuneski juuni lõpuks välja umbes 1000 km-ne marsruut Stockholm-Uppsala-Sala-Falun-Mora-Sälen-Rena-Lillehammer-Oslo. Vastavad träkid gpx-failide näol laadisin oma Garmini GPS-i kui ka mobiili. Garmini seadmesse lisasin img-failide näol ka Rootsi ja Norra kaardid. Suhtlesin enne matka ja ka matka ajal kogenud rattamatkajatega - Raimo Laosma (Fujimees) ja Heini Räämet. Viimane nendest startis samuti rattamatkale Skandinaavias ja Islandil.

Rattaid oli mul seekord valida lausa kolm (universaal, maastikuratas, kruusaratas), aga otsustasin matkal kasutada ikka vana järeleproovitud universaali Author Stratos (2010; lihtsad V-pidurid, tavalised pedaalid, 3x8 käiku). Rattakotiks on ka vana 60-liitrine Ferrino, lenksukotiks Lotus KLS, telgiks väike Husky Sawaj 2, gaasipriimuseks MSR Windburner + 2 ballooni (230 g).
Toiduainetest võtsin Eestist kaasa Tactical Foodpack kiirtoite, Nordic kiirkaerahelbeid, tatart, kohvi-teed-soola-suhkurt, valgu- ja piimapulbrit, tuubiga mett ja kondenspiima. Joogivee sisse lisamiseks oli kaasas SIS-tabletid. Loomulikult rattaparanduskomplekt, varukumm ja väike pump. Magamiseks õhuke magamiskott, alla nii õhuke matt kui ka täispuhutav madrats Therm-a-Rest NEO AIR. Riideid oli kaasas veidi enam kui Soomes - Norra platoode peal võib ka suvel olla jahe. Lisaks vihmasem ka. Vihmakaitseks oli nii õhuke vihmajaki ja keep endale kui ka vihmakate rattakotile. Kuna mu uuem fotokas Panasonic Lumix oli remondis, siis võtsin kaasa vanema Canon Powershot SX240, muidugi ka mobiili Samsung Galaxy A52S, mis teeb häid pilte. Mobiiliga on ainult see lugu, et ta on liiga üleekspluateeritud - helistamiseks, kirjavahetuseks, orienteerumiseks, pildistamiseks jne. Mobiili on raskem julgestada kui fotokat - looduses on see oluline. Lisaks vajab laadimist, samas kui fotokate jaoks on mul matkadel kaasas 5-6 laetud akut ja nendest jätkub vähemalt kuuks ajaks. Garmini GPSmap 62S jaoks võtsin kaasa AA-patareisid, mobiili jaoks 20 Ah akupanga ja võimsama, 60W päikesepaneeli. Väike pealamp oli ka, kuid suvisel ajal pole seda nendel laiuskraadidel vajagi. Ratta turvalisuse jaoks oli mul lisaks rattalukule ka puldiga signalisatsioon. Kalapüügivahendeid seekord kaasa ei võtnud. See-eest aga võtsin e-lugeriga kaasa lugemist minu-sarjast - "Minu Rootsi" ("Minu Norra" olen juba varem lugenud). Reisikindlustuse tegin igaks juhuks ka. Viimase pikema rattasõidu enne reisi tegin pühapäeval - Gravel Grinder 109 km Tõrvas.

1) K, 05.07 :  Tartu-Tallinn (rong), Tallinn-Stockholm laev (Baltic Queen)
Lahkun kodust piisavalt vara, et jõuda 11:33 Tartu-Tallinn rongi peale. Pileti võtsin paar päeva varem, nüüd tuleb maksta ka ratta eest. Laevapilet Tallinn-Stockholm (B-kajut + jalgratas) on võetud juba varem - 26.juunil. Saan ratta kenasti üles riputatud, enne võtsin muidugi tagant raske koti maha. Loen eile ostetud "Minu Rootsi" e-raamatut - päris hästi kirjutatud. Tallinnas olen 14 ajal, ilm on pilves, kergelt tibutab. Sõidan rattaga sadamasse, lähen rattaga esmalt A-terminali, mis on pooltühi. Võtan kerge eine - hamburgeri ja tomatimahla, hiljem jäätise ja kohvi. Tallinki laev "Baltic Queen" väljub kell 18:00 D-terminalist - rattaga tuleb minna autode järjekorda. Check-in'is saan 4 kaarti, milledest üks on ka kajuti uksekaardi eest. Tuleb tähelepanelikult jälgida asfaldil olevaid märgendeid ratturitele. Päris pikalt ootamine, aga ratturid lastakse laevale esimesena. Tegelikult oli vaid üks norrakas mootorrattaga, ajasime põgusalt juttu. Sõidan laeva tahaotsa (3. tekk ) ja kinnitan ratta lukuga ühe jämeda toru külge. Võtab kaasa lenksukoti jms. ning tõusen üles, 7. ja 8. tekile. Selgub, et mulle on antud lausa privaatkajut, mis siis et ilma aknata. Käin duši all. Laeval on mitmeid baare ja restorane, kuid lähen Grande Buffetisse, kus päris soolase hinna eest saab rootsi laua - vali mida ja kuipalju tahad. Hommikusöök samas on mul koos piletiga võetud. Kõht täis, vaatan kajutis telerist ETV päevauudiseid. Olen päris väsinud ja tuleb hea uni.

2) N, 06.07 : Stockholm - Danderyd - Norrviken - Märsta - Knivsta - Uppsala  :  84 km
Ärkan 6:45 ajal, kuid kohalik aeg on ju veel 5:45. Tukun kuni 7:30-ni, siis tulen üles ja lähen Grande Buffetisse hommikusöögile - jälle väga head valikud. Kuid hind oli ka hea - 18 eur, juba piletiga võetud. Teen aega parajaks, käin avatekil. Ilm on pilvine ja vilu. Juba sõidame mööda Rootsi saartest, kus näha ka maju. Stockholmi Värtahamneni sadamasse jõuame täpselt, kell 10:30 (kohalik aeg). Lähen umbes pool tundi enne alla 3.tekile, kus ka teisi ootajaid. Kui lõpuks autotekile pääseme, sätin ratta sõiduvalmis ja kui laeva ahtriramp alla lastakse, saame koos tuttava mootorratturiga esimestena uhkelt välja sõita. Edasi on päris pikk keerutamine sadamateedel, kuni lõpuks saan Norra Hamnvägeni teele. Ühe võrkaia juures panen sõiduriided selga. Ilm on läinud ilusamaks, Päikegi on väljas. Sõidan piki Norra Hamnvägeni äärset rattateed põhja poole, jälgin oma träkki GPS-seadmes. Ületan sillakese ja jõuan Norra Djurgardeni parki, kus vaikne ja kenad kõnni- ning rattateed. Paljud kohalikud sportlikud inimesed jooksevad-kõnnivad siin.
Avastan, et mu mobiilil pole internetiühendust - andmeside tõrgub. Võrgureziim LT/3G/2G ei anna ühendust, püüan panna 5G/LTE/3G/2G peale, kuid energiasäästureziim peal ja siis seda ei saa. Tükk aega otsin, kus saaks viimase maha võtta, pean nõu ka kolleegiga ITOs. Mitte "Seaded" all pole see, vaid avakuval kiirseadete all on "Energiasääst". Siis hakkab ka see 5G tööle ja saan internetti. Aga tükk aega pusimist ja aku tühjeneb ka jõudsalt. Kusjuures hiljem töötab ka see vanem reziim, mis töötab ka energiasäästuga. 
Sõidan mööda Stockholmi Ülikoolist ja Loodusmuuseumist. Peale Stockholmi Golfiklubi väljakuid viib träkk mind Edsvikeni kaldarajale, kus kohati on kitsas tee vee ja kaljuseina vahel. Badbergeti puhkekohas teen kerge lõunapeatuse. Edsvikeni lahe põhjaotsas on Edsbergi loss, kus promenaadil jalutab massiliselt valgepõsk-laglesid, inimesi nad eriti ei karda - lähevad laisalt mu ratta eest ära. Sollentuna kiriku lähedal satun tagasihoidliku dooria stiilis Maratonstenen samba peale, mis pühendatud 1912.a. Stockholmi olümpiamängudele. Seal olevat tollal olnud maratonijooksu poole maa pöördepunkt. Norrvikenis käin tagasihoidlikus pitsabaaris söömas. Pitsad on nii suured, et minul jääb alati pool järgi, võtan kaasa. Nii seal kui ka tänaval liikujate hulgas on hästi palju tumedama nahavärviga inimesi. Edasi liigun pikalt Stockholmsvägeni teel, loomulikult ikka kõrvaloleval rattateel. Linnapilt taandub, nüüd on juba põllud, aasad ja ka metsa enam. On õhtu, hakkan juba mõtlema ööbimise peale. Tee ääres on väike majake, juures kiri "Mora stenar" - kahjuks ainult kohalikus keeles. Kuid pärast google annab, et see olla väga tähtis koht Rootsi ajaloos - selle nüüd majakeses asuva kivi juures valiti Sveamaa kuningaid. Teisel pool teed on ilus mets - käin seal vaatamas ööbimisvõimalusi. Siiski ei jää siia, sõidan edasi Uppsala poole. Õhtupäike on madalal ja hea sõita. Linna sisse ma ei sõida, liigun mööda ringteed kuni Fyrisani jõeni, seal on loodusraja silt. Liigungi piki ilusat jõeäärset teed linnast eemale, lootuses leida sobiv telgiplats, soovitavalt vee lähedal. Liigub palju tervisesportlasi ja niisama jalutajaid. Sild üle jõe, siis laiem ala Övre Foret - lindude pesitsusala. Vaatlustorni lähedal ajan juttu kahe kohaliku mehega - Rootsis olla igaüheõigus ööbida peaaegu suva kohas üks öö. Päris raja äärde ei hakka panema, lähen veidi eemale teisel pool teed mäeküljel olevasse metsa, kus grafitiga kaetud vanad kuurid - seal tasane plats, mis sobib telkimiseks. Hea vaikne koht, vaid metstuvide kruutamist on kuulda. Saan telgi püsti, kui hakkab sadama. Peale sadu keedan teed ja söön ära pitsa ülejäägi ja ongi aeg magama minna. Muide, sääski on siin vähemgi kui Eestis. Mul on kaasas hea lõhnaga looduslik (tsitrusõlid jms.) pihustatav Care-plus vedelik, mida ka testisin - peletab küll. Pidasin enne matka nõu Urmas Tartesega - DEET-i sisaldavaid ei tasu kindlasti võtta, kui eelistada sünteetilisi, siis pigem ikaridiini või pikaridiini sisaldavaid. Või siis männi-ja kasetõrva baasil tehtud Mokkimies, aga seda peaks tellima internetipoest. Kuid kogu matka vältel polnudki mul sääskedega probleeme.

3) R, 07.07 :  Uppsala - Vänne - Sala : 93,3 km
Abalakovi äratuskell ajab mind varahommikul telgist välja - on vaikne pilves ilm. Olen väsinud, magan veel kella 8-ni. Rainview näitab, et vihmapilved jõuavad siia umbes kella 11-12 vahel - kas jõuan Uppsalasse, kus saab vihmasaju korral ikka kuhugi varju? Teen hommikusöögi - kiirkaerahelbepuder ja 3-ühes kohv. Panen laagri kokku ja liigun Uppsala poole. Kui olen jõudnud silla juurde, hakkabki tugevalt sadama ja linnamajad veel kaugel. Pööran ringi ja kihutan tagasi vaatlustorni juurde, kus oli korralik katus. Saan seal laua taga istudes vihmasaju lõppemise ära oodata. Taevas on üleni hall. Kusagil 12:30 ajal saan uuesti liikuda - nüüd mööda Fyrisani siinpoolset kallast pidi Uppsalasse. Stadsträggardeni pargis on kena kohvik, käin seal kergelt einestamas ja kohvi joomas. Jälle vihmahood. Liigun edasi, vaid kohati peatun pilditegemiseks - Svandammeni tiigi ääres ja Uppsala toomkiriku juures. Linnast väljun mööda Enköpingsvägeni teed, liigun kuni Vängeni, sealt pööre vasakule. Edasi on lõputud tasandikud, kus viljapõllud ja heinamaad. Veekogusid siin eriti polegi, nii et käin joogivett lausa ühes talus küsimas. Siis mõned kilomeetrid ilusaid metsateid. Eesti omadest eristab neid see, et siin on metsas palju kaljusid ja kive. Metskits jookseb üle tee. Siis jälle lagedamad alad. Liigun mööda Sverigeleden rada, kus aeg-ajalt rohelise taustaga rattamärgid. Õhtul jõuan Sala linna (pärast lugesin, et siin olid hõbedakaevandused). Linnades ja teesõlmedes orienteerumiseks pean võtma kasutusse ka mobiili ja sealoleva Bikenet äpi või siis Google mapsi. Kuhu jääda ööseks? Liigun linnakesest välja mööda Fagerstavägeni teed ja metsatukas näen ühte kõrvalteed, mille lõpus paistab olla mingi lagendik. Tõkkepuu on ees, aga rattaga pole see takistuseks. Lähen vaatama - paistab olla mingi endine prügimägi (kaardil kiri Ashhagen - tuhaaed?), mis kaetud peene killustikuga ning kus kasvab juba rohi ja mõned puudki. Jään siia laagrisse. Söögitegemise jaoks on mul vett kaasas, vaid pesta ei saa. Keedan priimusel tatraputru ja jään kuidagi unistama, nii et puder kõrbeb põhja ja kuumus rikub mu priimusepoti ära. Siiski - potti saab veel kasutada ja pudergi on enamjaolt söödav. Õhtul kostab metsast imelikku haukumist - selgub et üks sokk pahandab minu peale. Lõpuks ta siiski lepib olukorraga ja lahkub.

4) L, 08.07 : Sala - Broddbo - Möklinta - Garpenberg - Dalälveni jõgi - Husby - Runni järv : 125,5 km
Hommik on ilus, päikesepaisteline. Peale hommikusööki liigun edasi - Broddbo, Möklinta. Viimases teen peatuse ja käin sealses poes. Oleks sattunud nagu 90-ndate Eestisse, kus poodides oli nadi valik. Aga mulle piisas - ostan seda mida on. Üldse, Rootsi maakohad ei erinegi siin niipalju Eesti omadest - leidub ka lagunevaid hooneid ja vanu roostes autosid talude tagahoovides. Mis muidugi on Rootsi tunnuseks - punased majad, millede servalauad on valged. Rootsi punast värvi kasutatakse ka Soomes, Norras ja Eestiski, aga mitte nii massiliselt. Veekogusid on siin juba enam. Möödun suurest Bäsingeni järvest ja Asgarni järve ääres kanali otsas teen lõunapeatuse. Kerged sajuhood liiguvad üle. Dalarna maakond, jõuan Garpenbergi. Läheb ka mägisemaks - peale kerget tõusu tuleb pikk kurviline laskumine Dalälveni orgu. Õnneks on teekatteks ikka asfalt. Kuigi pidurdan (taga ikkagi raske kott!), ulatub siin kiirus kuni 50 kilomeetrini tunnis. Edasi aga kulgeb idülliline tee pikalt mööda Dalälveni vasakut kallast - voolab see võimas jõgi lõpuks Botnia lahte Balti meres. Sellised kohad nagu Husby, Myckelby, Nedernora, Skevdi, Yttersätra, Översätra, .... Stora Skedvis on pitsabaar - võtan ühe juustupitsa. Vahepeal on väike vihmahoog, siis jälle päikesepaiste. Õhtuks jõuan Runni järve äärde. Ideaalne oleks ööbida vee ääres, saaks pesta ja ka toidutegemiseks vett. Kuid kõik järve poole minevad teed lõpevad eravaldustega. Siin pole küll nii palju eravalduse silte ("Privat") ja on ju "igaüheõigus". Peale paari luurelkäiku jõuan Dalviku kandis ühtede järveäärsete suvemajade juurde, kus ühes pole peremees/perenaine ilmselt tükk aega käinud. Liigun rattaga läbi krundi vee äärde ja leian väga romantilise ööbimiskoha kõrgel samblasel ja kivisel kaldal. Panen telgi püsti ja teen õhtusöögi. Kastan ennast ka vette, et sõiduhigi maha pesta. Kivine põhi, halb astuda. Väga ilus päikeseloojang, teen pilte. Kaugel teisel pool järve näen juba Faluni suusahüppetorni. Homme sõidangi sinnapoole. GPS näitab tänase sõidu pikkuseks 125 km, mis jääbki selle matka pikimaks.

5) P, 09.07 :  Runni järv - Falun - Borlänge - Djuräs - Osterdalälveni jõgi : 92,3 km
Hommikul on ilus ilm ja püüan kiiresti minema saada. Hommikusöögiks on mul reeglina kiirkaerahelbed ja 3ühes kohv. Siis pakin asjad ja liigun tagasi asfalttee peale, mis kulgeb piki Runni kallast. Enne Falunit põrutan Karlslundi kandis ekslikult kiirtee E16 peale, tulen umbes 2 km tagasi, et rattateele jälle tagasi saada. Viimane on hulga ilusam ja ...muidugi ohutum. Falunis endas on samuti kenad rattateed, suundun neid pidi kesklinna poole. Nedre Norslundis teen puhkepeatuse, uurin kaarti. Siis liigun Holmgatani tänava kandis. Falunis tahan käia Lugneti spordimekas ja Falu Gruva endises vasekaevanduses. Linnades on hea lasta ennast juhatada Google Mapsil. Lugnetisse suusahüppetornide juurde viib päris pikk tõus, esmalt mööda Svärdsjögatanit, peale ristumist Lugnetledeniga suunatakse mind vasakule, kus juba näha spordikomplekse. Falunis on kaks hüppemäge kõrvuti - K90 ja K120, viimasel on hüpatud kuni 135 m. Vaatan ringi, on ka teisi uudistajaid. Kohati on ümbrus küllalt räämas, hädasti vaja lund, mis selle kataks. Seinal on ka reklaam "Falun 2027" - murdmaasuusatamise MM siis tulemas. Liigun tagasi alla-linna, nüüd on tee õnneks allamäge. Külastan raamatupoodi, kus ostan mõned paberkaardid. Palju ma neid nüüd kasutan, aga...nostalgiast ehk.
Tahan külastada ka Falu Gruva vasekaevandust - mitmed sõbrad soovitasid. See polegi linnasüdamest kaugel ja Google juhatab mind kohale. On tõesti võimas - üle 100 m sügav ja mitmesaja meetrise läbimõõduga auk, kus punaka värvusega kivimid. Seal olevat vaske kaevandatud 10. sajandist kuni aastani 1992. Saab teha nii jalutuskäigu ümber augu kui ka imetleda seda kõike vaatetornist. Valin viimase variandi. Käin ka samas asuvas kohvikus, kus ostan ühe jäätise. Siis aga liigun Falunist välja Borlänge poole, esmalt mööda Gamla bergeti teed. Mitmel pool asulate keskväljakutel märkan pikka varrast, kuhu on kinnitatud ringi- ja südamekujulised pärjad. See on rootsi keeles "Midsommarstång e. majstång" - kesksuvepost e. maipost. Borlängest edasi liigun jälle Dalälveni jõe lähedal, suunaga Siljani järve poole. On juba õhtu, kuid loodan veel jõuda järve lõunatipus oleva Leksandini. Bäsnas käin pitsat söömas. Kohalikud küsivad kust tulen ja kuhu lähen. Teevad suured silmad kui ütlen, et Stockholmist alustasin ja plaan on sõita Lillehammerisse ja sealt edasi Oslosse. Peale Bäsnat ja Djuranget Dalälveni jõgi hargneb - seal ühinevad Västerdalälven ja Osterdalälven (vastavalt siis lääne- ja idaharu). Ületan maanteesilla kaudu läänepoolse jõe, mõne aja möödudes aga jõuan idapoolse jõeni, kus vahva pontoonsild. Asulad Gagnef ja Grada ning jälle Osterdalälveni ületamine. Djuras saan aru, et täna ma Siljani järveni valges ei jõua, hakkan vaatama laagrikohta. Ühe koha peal läheb maanteelt metsa tee, kaardi järgi peaks seal kusagil olema ka jõgi. Sõidan mõnisada meetrit allamäge mööda liivast metsateed ja jõuan jõelammil asuvale poolsöötis põllumaale. Osterdalälveni jõgi sealsamas, tugev kallas. Teisel pool jõge on suvilad, siinpool pole aga midagi. Jään siia laagrisse - sile plats ja vesi ka olemas. Kastan ennast korraks ka jõkke - vesi on jahedavõitu, põhi on aga liivane. Siis teen õhtusöögi, pesen hambad ja poen telki magama.

6) E, 10.07 : Osterdalälveni jõgi - Leksand - Siljani järv - Mora - Eldris : 82,6 km
Hommik on ilus, teen hommikusöögi, kuivatan samal ajal riideid. Peale hommikusööki pakin laagri kokku ja liigun edasi Siljani poole. Vaatan, et ega siin järve otsas ma polekski leidnud head ööbimiskohta - igal pool eravaldused. Siis tulevad idüllilised külateed, all sinab Siljani järv. Kuid siin on veel tema kitsam osa. Siljansnäsvegen kulgeb üle tammi,  kahel pool vesi. Siljansnäs neemel on peatuspaik, kus ka teisi matkajaid, enamus autodega. Üks rattamees siiski on, ajame juttu. Kastan end korraks ka järvevette - jahe ja ... madal. Ei malda nii kaugele minna, kus oleks juba vähemalt puusadeni vesi. Sõidan edasi. Ilm on kohalikus mõttes isegi palav. Ühe koha peal külastan jälle pitsabaari. Siin on teedel lisaks rohelistele Sverigeledeni märkidele ka Siljansledeni märgid. Samuti ilmuvad juba teeviidad sõnaga "Mora". Vahepeal viib mägine rattatee metsade vahele, kus järve polegi näha. Siis jälle teetamm üle järve ja Solleröni asula. Siit on näha Siljani järve täies ilus - see on ikka hiigelsuur järv pindalaga 354 km2 ja maksimaalse sügavusega 134 m!  Morassse jõuan kusagil kella 16 paiku. Siljani järv ulatub siia Saxvikeni lahe näol ja sadamas kai ääres on väike laev "Gustaf Wasa". Samas on ka Dalarna maakonna üks sümboleid - suur punane puuhobune. Liigun ratast käekõrval lükates Moragatani, Kirkogatani ja Vasagatani piirkonnas. Loomulikult otsin üles Vasaloppeti finišikoha, kus praegugi tuttav kaar ja maja. Viimane on praegu loomulikult suletud. Suvistes linnades käivad tänavaremondid - nii ka ka siin. Terve tänav finišikaare ja Gustav Wasa kuju taga on üles kaevatud. Suveniiride kaupluses ostan 3 pisikest puuhobust ja lasen pakkida nad pappkarpi. On juba õhtu, kuid "Waynes cofee" on veel tund aega avatud, võtan seal kohvi ja koogi ning laadin mobiili ja akupanka. Suhtlen Messengeris ühe Ukrainast pärit sõbraga - selgub et ta on parajasti Moras oma siinelavatel lastel külas ja osaleb siinsel jooksuvõistlusel. Linna ei taha ma ööseks jääda, plaanin liikuda mööda Cykelvasan rada niikaugele kui jõuan ja hea laagrikoht tuleb. Liigungi vastavalt GPS-is olevale träkile - selgub et seda ei saa ka alati usaldada - viib mu kohe alguses väikese jõekese äärde, kus pole silda, on vaid paar kalameest. Siitkaudu käivat talvine suusarada, rattatee aga kulgeb veidi teisiti - vastav sild on eemal. Sealtkaudu jõuan Mora kämpingusse, kus peatuvad autodega puhkajad. Minul pole mõtet siia jääda. Liigun pargiteid pidi edasi, maanteesilla alt läbi. Edasi on peene killustikuga kaetud tee (Vasaloppssparet), mis kulgeb kenas männimetsas. Paremat kätt jääb ka rohtukasvanud raudtee, mida ilmselt harva kasutatakse. Kusagil peale 20 jõuan esimesse (Vasaloppetil - viimasesse), Eldrise kontrollpunkti. Seal on korralik ja kõigile avatud ristpalkidest hütt, kus avastasin isegi elektrivõimaluse - saan laadida oma mobiili jms. Hütis on puidust narid ja keset ruumi on kiviplaadil metallahi, korsten läbi lae muidugi välja viidud. Väljas posti otsas on suur töötav kell. Vett on aga ainult ühes samblases kraavikeses - hädapärast saab pruukida, kas läbi filtri või keedetult. Mul on puhast vett pudeliga kaasas ka, teen õhtusöögi. Tegelikult peaks seal lähedal, 100-150 meetri kaugusel ka üks oja voolama, kui kaarti vaadata. Magan aga ikka telgis, kuna ilm on ilus.

7) T, 11.07 :  Eldris - Hökberg - Oxberg - Evertsberg - Risberg - Mangsbodarna - Smagan : 88,8 km
Ärkan kella 8 paiku - ilm on ilus. Hommikusöögi järel pakun laagri kokku ja kella 10 paiku saan liikuma. Sõidab ka teisi rattureid, kuid mitte sellise koormaga ratta peal nagu minul. Mõnusad kruusateed metsade vahel. Tegelikult polegi see kruus, vaid peenike terav killustik, mis krõbisedes kulutab rattakumme. Kohati on raja kõrval jälle raudtee ja ka autotee. Järgmine kontrollpunkt on Hökberg - seal on ka pumbakaev, kuid ... vett ei tule. Kõikjal on hütid ja laavud, lisaks ka korralikud viidad ja infotahvlid. Paaris kohas valvavad rada sinised hobusekujud. Peale Oxbergi hakkab rada minema mägisemaks. Paljudes kohtades on ka eramaju ja -hütte, kuid inimesi näha pole. Ju siis on need talvel enam kasutuses. Vasslani laavu juures teen lõunapeatuse - keedan priimusega vett, mida kasutan Tactical Foods kiirtoidu ja tee jaoks. Puhta veega oja on siinsamas. Väga sobiv aeg, kuna hakkab ka vihma sadama. Üks kohalik mees peatub korraks - tema läbib rada pooljoostes ja plaanib veel täna jõuda Morasse. Natuke maad edasi läheb rada maanteealusest tunnelist läbi. Evertsberg tundub olla juba suurem koht, kus on suuremaid maju maju ja enam autoteid. Samas, rajatähised ja träkk ei lähe alati kokku, siit alates esineb mul enam ekslemisi. Rada läheb ka rabadest läbi - seal on laiad laudteed, mida mööda hea sõita. On näha väiksemaid ja suuremaid järvi. Taevas on pilves ja aeg-ajalt piserdab ka vihma. Evertsbergi, eriti aga Risbergi kontrollpunkti järel kulgeb rada pikalt autotee lähedal, mis küllalt igav ja tüütu. Kuna maanteel on pikad mõnusad laskumised, lähen kergema vastupanu teed ja kasutan seda ahvatlevat võimalust. Nii liigun kuni Mangsbodarnani. Seal rattatee eemaldub maanteest (Vasaloppsvägen, mis iseenesest läheb ka lõpp-punkti Sälenisse), suundudes Smagarna järve ja Smagani kontrollpunkti poole. Arvan et olen kaval ja liigun sinna "otse", satun aga ühe kivikaevanduse territooriumile ja varsti peale seda rada sumbub. Siit saaks ilmselt jalgsi, mitte aga rattaga. Tulen mitu kilomeetrit tagasi. Samas, see ekslemine tasub ära - satun huvitavate vanade vesiveskite peale. Edasi liigun mööda sirget Ringnäsvägeni teed, mis kaetud paksult värske punaka kruusaga, kus väga halb sõita. Lõpuks pöörab rada vasakule metsateele, kus hulga parem sõita. Taevas tõmbub aga enam süngemaks, midagi juba ka piserdab. Rada kulgeb kaarega ümber järve, juba näha maju, aga matkajatele mõeldud hütti ei tule ega tule....Lõpuks, kella 20:30 paiku näen paremal pool teed punast viilkatusega maja, peal kiri "Smagankojan Övernattningskoja". Teisel pool teed aga on teeviidad: Mora - 80 km ja Sälen - 10 km. Kaugemal on suur järv. Tõstan ratta koos varustusega varju alla ja hakkan asju tuppa viima. Seal on samasugused narid ja raudahi kiviplaadil nagu ka mujal Vasa hüttides. Saan natuke aega olla, kui saabub ka üks läbimärg rootslasest jalgsimatkaja. Pole eriti jutukas mees, aga saan aru et alustas täna Sälenist ja plaanib nelja päevaga jõuda Morasse. Teeme mõlemad oma õhtusöögid; rootslane teeb seda T-särgi väel väljas laavu juures, mina - gaasipriimusel maja ees verandal. Üpris rõske ja jahe on, topin riideid enam selga. Siis aga heidan narile magamiskotiga magama. Väljas on tõeline "koerailm" - tuuline ja sajab tugevasti.

8) K, 12.07 :  Smagan (puhkepäev)
Koerailm jätkub ja kestab terve päeva. Hästi ajastatud mul see puhkepäev ju? ;-) Rootslasest matkamees lahkub - jalgsi sammudes saab vihmakindla riietusega liikuda, rattaga oleks see keerukam. Puhast vett pidi saama 200 m kauguselt - vastav viit oli teiste viitade all, eile ei märganud. Kui sadu veidi vaiksem, võtan hütis oleva plastämbri ja lähen otsima. Tõepoolest, ühe kuuri (pumbamaja?) seina sees on kraan ja kõrval lüliti. Vajutan - pump hakkab tööle ja vesi tuleb. Teen süüa ja naudin väljateenitud puhkust. Loen ka "Minu Rootsi" raamatut. Lähen vara magama. Öösel näen vähemalt 3 erinevat unenägu.

9) N, 13.07 :  Smagan - Berga - Sälen - Rörbäksnäs : 68,4 km
Hommikul enam ei saja, on vaid pilves. Peale hommikusööki pakin asjad kokku ja umbes kella 10:40 paiku saan liikuma. Kruusatee metsade vahel, mis hiljem muutub pikaks kurviliseks laskumiseks ja seal on juba asfalt. Mõned ratturid tulevad vastu - nendel on siin raske tõus. Jõuan Bergasse, kus Vasaloppeti stardikoht. Siin on ka Cykelvasani start 11-12.augustil. Minul on see nüüd ka läbitud, aga tagurpidi. Vaatan ümbrust, teen pilte. Peatub ka teisi inimesi, näiteks ajan juttu Hollandist pärit naisega. Stardimaja ees on kivisammas, kus on kuldsete tähtedega Vasaloppeti võitjad, nii mehed kui naised. Otsustan käia ära ka Sälenis, kuna edasine tee läheb nagunii teisel pool Vasterdalalveni jõge ja üks sild on seal. Enne Sälenit on maja kirjaga "Sälen Choklad. Butik" - lähen asja uurima. Šokolaadipood, müügil kohalik toodang. Ostan ka mõne tahvli. Sälenis käin ka Coopi poes oma toiduvaru täiendamas. Õige aeg peatuseks - algab jälle tugev vihmasadu. Peale vihmasadu sõidan maanteed pidi veidi tagasi ning ületan silla. Seal liigun mööda Södra Brändani teed, kust kohati avaneb hea vaade Vasaloppeti stardiväljale. Samuti näen siin esimest korda selle matka jooksul suuremat koske ühel külgjõel. Teatud kohas, kus on teeviit "Rörbäcksnäs 31 km", pöörab träkk järsult paremale ja hakkan liikuma mööda siledat pinnaseteed, kõrval voolab kärestikuline Fejmani jõgi. See tee (Rörbäcksnäsvegen) tõuseb tasapisi, on täitsa sõidetav ja polegi igav sirge, nagu kaardilt võib paista. Avanevad üha uhkemad avarad vaated. Kuid lääne poolt kerkivad ka tumedad vihmapilved; väntan kiiremini et jõuda vihmavarju Rörbäcksnäsi asulasse. Õhutemperatuur on +12C. Jõuangi viimasel hetkel kohaliku kaupluse juurde, kus korralik varjualune, lauad ja pingid, kui hakkab tugevalt sadama nii vihma kui rahet. Poepidajad vabandavad et elekter on ära, pakuvad kompensatsiooniks kohvi. Ajame mõnda aega juttu - teeristilt mõnisada meetrit eemal pidi olema automatkajate parkimisplats ja maja, kus saab duši all käia. Kui vihm lakkab, liigungi mõnisada meetrit tagasi teeristile, kus ühele poole näitab viit "Folkets hus", teisele poole aga teeviit "Elverum 90" - viimane on siis juba Norras. Rahvamaja uks ongi avatud - seal on suurem ruum nahktugitoolidega, duširuum ja WC-d. Parkimisplatsil (Ställplats) on vaid üks matkaauto. Ukse kõrval on rootsikeelsed kirjad, milledest saan aru niipalju et parkimise eest tuleb mingis keskkonnas maksta 200 krooni ja duši eest 20 krooni. Üldse - nii Rootsis ja Norras on selgitavad kirjad vaid kohalikus keeles, inglisekeelseid praktiliselt pole. Igal pool ei ole aega ja viitsimist Google translate kasutada. Tõstan osa oma kraami tuppa ja lähen kohe kuuma duši alla - no on mõnus! Matkaautos peatub üks kohalik koos koeraga, ta käib maastikurattaga sõitmas ja pärast ka duši all. Ajame veidi juttu. Maksmine pidi olema jah vastavas kohalikus keskkonnas, kus minul ligipääsu pole. Teen väljas trepi peal gaasipriimusega õhtusöögi ja naudin seda juba toas, nahktugitoolis raamatut lugedes. Väljas ikka sajab - ei hakka telki püstitama, panen põrandale magamismati ja -koti ning ööbin sees.

10) R, 14.07 :  Rörbäksnäs - Trysilelva jõgi - Torberget - Trysilvegen - Raskifteti tuulepark : 89,9 km
Hommikul on ilm pilves, kuid ei saja. Peale hommikusööki sõidan edasi - juba eile läbitud teeristilt Norra poole. Kahel pool teed on tõesti ilusad samblased männimetsad. Rootsi-Norra piiril on vaid tagasihoidlik silt "Riksräns Norge" ja kividest laotud piiritulp. Edasi ka sinised sildid  "Innlandet fylke" ja "Trysil kommune" - vastavalt siis Innlandeti maakond ja Trysili vald meie mõistes. Trysilelva jõel on Lutufalleti hüdroelektrijaam, sõidan üle tammi ja pööran paremale - asfalttee piki jõekallast. Siis jällegi järsk pööre vasakule Rundflovegeni maanteele. Satun liiga hoogu - träki järgi oleksin umbes kilomeeter tagasi pidanud pöörama paremale metsateedele - pean sama tee tagasi tulema. Metsateel on rahulikum sõita, siin autosid pole, tõkkepuud ees. Ilm on jälle pilve tõmmanud ja hakkab sadama. Vestjoeni järve juures on üks hütt, teen seal varjualuses lõunapeatuse. Edasi on küllalt metsik mägine maastik ja jämeda kruusaga kaetud tee, kus on väga halb sõita, eriti tõusudel. Põder kahe vasikaga jookseb üle tee ja kaob metsa. Natuke maad edasi vingerdab kruusateel priske rästik. Teen rästikust seeria pilte ja loen talle ussisõnad peale. Kohati kulgeb tee soode vahel ja enne Trysilvegeni maanteed juhatab träkk mind vesisele varjulisele metsateele, kus suured lombid. Tüütab ära ja suundun otse maanteele. Seal on päris tihe liiklus, aga õnneks on kõrval ka rattatee. Jõuan Oseni järve lõunatippu, Sandstadi. Siit saaks ka otse mööda Osenjovegenit järve äärde, kuid sõidan träki järgi ca 800 m edasi ja pööran seal paremale kruusateele, kus liiklust ei ole. Algavad pikad tõusud - kui lähtepunkt oli ca 460 m peal, siis lõpuks jõuan ca 760 m kõrgusele. Kuid mitte ühtlaselt, vaid ikka üles-alla liikudes. Selgub, et sellel mäeseljandikul asub Raskifteti tuulepark - tee ääres on ridamisi hiigelsuuri tuulegeneraatoreid. On juba õhtu, Päike hakkab loojuma ja päris jahe (+10C) ja tuuline on. Kuid sürr vaatepildid! Kui arvan et enam tõuse ei tule, siis eksin - peale kiireid laskumisi on ees järgmine tõus ja mägi tuulikutega. Olen nagu tänapäeva Don Quijote, ainult hobuse asemel on ratas. Suur Oseni järv paistab kohati siia, kuid täna ilmselt sinna ma ei jõua. Leian ühes madalamas kohas (kus nii tuuline pole) tee ääres mändide all laugema ja kuivema koha, kuhu jään ööbima. Vett söögitegemiseks leian siin ka. Tegelikult täitsa mõnus koht. Murakaid on siin ka, kuid need pole veel päris valmis.

11) L, 15.07 :  Raskiftet - Oseni järv - Sorlistoa - Oskjolvien - Rena : 44,8 km
Hommikul pean ikka veel ühe pika tõusu võtma, jõuan Ulvsjofjelletile (809 m) . Kõikjal on hoiatavaid silte, et äikese ajal võib nende tuulikute all olla ohtlik. Siit edasi on ainult laskumised, kuni järveni välja. Hoogu väga suureks ei taha lasta, kuna taga pakiraamil on päris suur ja raske kott. Järve lähedal teel märkan puidust silti "Osensjosamingene. Sorlistoa Flotermuseum". Lähen alla uurima... Paistab olla kohalik järvemuuseum, kus sadamas on väike laev ja kaldal muuseumihooned. Üks noormees sõidab autoga siia ja avab uksed. Hoonest hakkab kostma muusikat. Seal on kohaliku laevanduse ja palgiparvetusega seotud esemed ning teleris jooksevad kaadrid omaaegsest elust - metsatööd ja palgiparvetusest. Viimane on nüüd kõikjal väljasurnud värk, kuna saastas jõgesid ja tänapäeval on muud transpordivõimalused. Aga rahva ajaloolises mälus on parvepoisid ja sellega seonduvad lood kenasti olemas. Kahjuks ei leia inglisekeelseid kirjeid. Vaatan muuseumis ringi, siis aga vaatan sisse eemalasuvasse kohvikusse. Värsked pannkoogid moosiga on nii ahvatlevad, et lasen neid koos kohviga ka hea maitsta. Siis lükkan ratta jälle üles maanteele ja sõidan piki järvekallast edasi. Enne Sondre Osa jõge pööran vasakule. Vaatan üle Nordby tammi, kuid minu tee siit üle ei lähe. Need veed voolavad juba Rena poole, kuhu tahan õhtuks jõuda. Vahepeal on vihmahood, ootan mõne varjualuse all ära. Lõpuks jõuan Rena jõe äärde - kohas kus ta on tammiga üles paisutatud. Tamm ise on allpool - käin seal vaatamas ja pilti tegemas. Siit läheb ka maantee Rena Leiri, kus 2012.a. Birkebeinerrenneti eel ööbisime. Aga Rena jõgi ise suubub veel allpool Norra suurimasse, Glomma jõkke. Kusagil peale lõunat jõuan Renasse. Peatänaval on tuttav Birkebeineri suusataja kuju, teen selle all pilti. Samas on ka kohvikud-baarid-kauplused. Royal Pizzas võtan juustupitsa ja mahla. Täiendan kaupluses ka oma toiduvarusid. Kus aga ööbida? Linnas Glomma jõe ääres on Rena kämping - sõidan Google mapsi juhatusel sinna. Õige aeg - hakkab jälle sadama. Varjun kämpinguhoone taga telkidest varjualuse alla. Kedagi seal pole, arvan et olen kaval ja saan siin ka ööbida, enda telki märjaks tegemata. Kuid mingil hetkel tulevad sinna inimesed ja ütlevad et siin tuleb kontsert. Lahkun ja viin ratta maja duširuumide ees olevasse varjualusesse. Käin sees küsimas ka ööbimise ja duši kasutamise kohta küsimas. Saab mõlemat, tasu on suht väike. Duši kasutamiseks antakse kaasa spetsiaalne münt, mis tuleb panna dušikabiinis vastavasse aparaati, alles siis hakkab soe vesi ca 5 minutiks voolama. Täiesti piisav. Selgub, et seal varjualuses hakatakse pidama ühe vanema mehe sünnipäeva, kutsutakse ka mind sinna muusikat kuulama. Võtan ühe õlle ja lähengi. On tõesti mõnus kontsert, mõned laulud isegi tuttava viisiga. Eriti sportlik ei paista see seltskond olla, enamus suitsetavad. Aga mõnusalt sõbralikud. Üks norrakas kutsub enda majakese juurde, seal saaksin telgiga ööbida. Lähengi sinna ja panen telgi püsti lausa Norra lipu alla. Pidu seal varjualuses kestab ikka pikemalt ja sinna koguneb enam rahvast. Mina lahkun peale teist õlut ja telk on õnneks nii kaugel, et mind see ei häiri, tuleb hea uni.

12) P, 16.07 :  Rena - Asta jõgi - Bjornäsen : 32,2 km
Hommikukohvi joome koos norrakaga. Ta kingib mulle lisaks ka mõned kohalikud kiirpudru pakid (mis osutusid väga maitsvateks). Ilm paistab paranevat, ei saja vähemalt. Kugi...pikem ilmaennustus lubab just tänaseks sadu. Pakin laagri kokku ja liigun täpselt Birkebeinerritteti träkki mööda - peatänaval (Koppangveien) esialgu "vastassuunas" (otse oleks ees järsk mäenõlv, maantee ja raudtee), siis aga üle raudtee ja läbi maanteealuse tunneli "õiges" suunas, mööda Rogsveveieni teed. Siit avanevad uhked vaated alla Renale ja tagapool olevale Glomma jõele. Birke rattamaratoni rajatähised on tagasihoidlikud ja seda kogu raja ulatuses. Kuid mul on GPS-seadmes joon ees ja viitasid pole vajagi. Esialgu on mõnus, kerge tõusuga asfalttee külakeste vahel, mis pöörab 90 kraadi paremale Asbygdsveieni teele. Tasapisi tõus suureneb ja ümbrus muutub metsasemaks. Jõuan Asta jõe äärde, mis osutub päris tõeliseks vahutavaks mägijõeks. Rada (Djuposveien) kulgebki pikalt selle vasakkallast mööda. Väga maaliline ümbrus, ilm on ka ilus, päikesepaisteline. Palju on siin tee peal ka lambaid ja peab olema ettevaatlik, et nad viimasel hetkel ratta ette ei torma. Karjaloomad, eriti noored, tormavad ohu korral reeglina sinna, kus ka teised loomad on. Sondre Djupa lisajõekesel on sild ja peale seda Monsbuas näen ka hütti. See aga jääbki esimeseks ja viimaseks hütiks siin rajal, mida näen. Siin möödub minust ka üks kohalik rattamees, täna rohkem neid ma ei näe. Siis aga ootab rajal ees "rosin" - oma paar kilomeetrit rusikasuuruste kividega kaetud metsateed... Lükkan siin ratast käekõrval - ei jõua raske pakiga selliseid tõuse võtta ja ... kummidest ka kahju. Vaevalt et võistluse ajal (Birkebeinerrittet, 84 km toimub 26.08.2023) ka kõik kümned tuhanded sõitjad sellest kohast üles sõidavad. Taevas läheb pilve ja tuul tugevneb - paistab et sajust täna ei pääse. Vihmapilvede liginemist näen ka Rainview äpist. Ja loomulikult tasub pilk tõsta aeg-ajalt ka üles taevasse... Enne Bjornaseni külakest hakkan otsima varjualust - pole muud kui inimeste suvemajakesed. Ühe eraldiseisva majakese ees näen laia varjualusega verandat. Kedagi ei paista kodus olla. Üldse - maju on palju, kuid inimesi on harva näha. Avan aiavärava ja lähen varju alla. Ja sadu ning tugev tuul jõuavad kohale ning ei lakka ka õhtuks. Õhutemperatuur on kusagil +12C. Ega midagi, panen verandale oma telgi (parajasti mahtus!) ja jään siia ööseks. Lambad liiguvad siin igal pool ringi, osadel on kellukesed kaelas ja tilinat on pool ööd kuulda. Allpool on kuulda jõe kohinat.

13) E, 17.07 :  Bjornäsen - Nysatra - Oyungen - Ljosheimvegen - Birkebeinervegen - Sjusjoen - Lillehammer : 56,1 km
Hommikul on taevas veel pilves, kuid ei saja. Toon lähedalasuvast jõest vett hommikusöögi jaoks. Toorelt seda juua ei tasu (lambad!). Pakin oma laagri kokku, vaatan et kõik oleks verandal nii nagu enne ja sõidan edasi. On head pinnase- ja peene kruusaga kaetud teed, kuid pikad tõusud ja laskumised, kuni 10-12%. Palju on suvemaju (mida vist pigem talvel kasutatakse - suusarajad ju siin!), ka Norrale tüüpiliselt rohuga kaetud katustega. Tore on aeg-ajalt tugeda silte a'la "45 km til mal" - niipalju ma norra keelt ikka mõistan... Kohati on jõed, järvekesed ja ... sood. Ja tee peal ikka lambad... Huvitav, kas maratoni ajal nad ka nii vabalt liiguvad? Ületan Asta jõe - see ulatub siis ka siia. Juba tulevad teeviidad, kus peal nimed Sjusjoen ja Lillehammer. Kusagil Aksjoeni ja Kroksjoeni järvede vahel Elgasenis on ka minu matka kõrgeim punkt - 920 m üle merepinna. Seal teeristis on ka viide "Hafjell - 19" - tuttav koht detsembrist 2022. Kahju et nii pilves ja sompus ilm on, muidu oleksid vaated hulga ilusamad ja uhkemad. Liigun mööda Sjusjoenvegenit, hiljem - mööda Birkebeinerloypat. Suurem asula Sjusjoen, teen sillakese all puhkepeatuse. Matstasjonenis on matkamajake, kuid lukus. Siit alates on väga ilusad ja mõnusad laskumised kuusemetsade vahel, kaugel paistab juba suuri veekogusid (Nordmesna või juba Mjosa?). Kuidagi märkamatult olen äkki Lillehammeri suusastaadionil, kus on nii hooned kui ka rollerirajad. Siin lõpeb Birkebeinerrennet, kuid "rittet" läheb veel edasi. Teen peatuse ja külastan kohvikut. Jälle õigel ajal - väljas algab tugev vihmasadu. Esialgu on mõte jääda siia telgiga laagerdama, kusagi pidi saama ka duši all käia. Istun kohvikus ja loen uudiseid. Üks julge orav tahab ka kohvikut "külastada" (ja laua pealt maiustusi näpata), aga vaene loomake aetakse julmalt välja. Käin peale vihma natuke ümbrust vaatamas ja otsustan ikka edasi sõita. Alla viib kiire ja kurviline laskumine ja leian end Lillehammeri suusahüppemägede jalamil , Haakon hall (kus "rittet" tegelikult lõpeb) on veel allpool. Seal olime ka 2012.a. Birkebeinerrenneti lõpus. Kuid nüüd vaatan siin hüppemägede jalamil ümbrust - 1994.a. loitis siin XVII taliolümpiamängude tuli. Siis aga sõidan alla linna. Olin Google mapsis vaadanud kohalike hotellide kohta pakkumisi ja valin välja odavama Øvergaard Overnatting, Jernbanegaten 24. Küllalt ilmetu 2-korruseline maja, kus esialgu pole kedagi kohal, ka uksel olev telefoninumber ei vasta. Hakkan juba ära minema kui tuleb üks neiu, kes paistab olla kohalik. Ta ise peatuvat ka siin ja on valmis helistama hotelli perenaisele. Helistab ja teatab et saab küll - üks tuba on vaba ja maksab 640 krooni, st. ca 53 eur. Sobib! Perenaine pidi tulema nii 15 minuti pärast, võin asjad 2.korrusele tuppa viia ja duši all käia. Teengi nii - ratta kinnitan lukuga all ukse kõrval oleva posti külge, kogu varustuse viin üles tuppa. Tagasihoidlik, kuid hubane elamine. WC ja duširuum on küll ühine, aga ega siin palju rahvast ole. Perenaine tulebki ja saan maksta kaardiga. Üldse, kogu matka vältel piisas pangakaardist, kuigi oli natuke nii Rootsi kui Norra kroone ka kaasas. Saan ka oma mustad riided ära pesta ja välja kuivama riputada. Siis lähen õhtuse linna peale jalutama. Käin türgi kohvikus (Overlies Kafe) söömas, võtan ka ühe õlle. Otsin üles Birkebeineri pronkskuju, mille taustal palun ühel möödakäijal pildi teha,  "õige" T-särk on mul nüüd ka seljas. Siis lähen tagasi hotelli ja jään mõnusas voodis magama. Õhku on piisavalt, aken on lahti. Ka naabertoa rahvast on kuulda, kuid ei näinud.

14) T, 18.07 :  Lillehammer - Vingnesgata - Vingrom - Lillehammervegen - Redalen - Mjosa järv : 48,3 km
Hommikusöögi teen võõrastemaja pisikeses köögis, kus on isegi head kohvi. Söögiks on veel kiirkaerahelbeid. Täna on mul plaanis külastada Norra Olümpiamuuseumit, kuid see tehakse lahti alles kell 10. Lepin perenaisega kokku et viin oma asjad allkorrusel oleva toa nurka, kuna tuba peab olema vaba kell 12. Ilm on ilus, päikesepaisteline. Google maps abil leian üles ka olümpiamuuseumi. Madal maja kirjaga "Norges Olympiske Museum" asub Maihaugvegen 1. Rahvast on veel vähe. Ostan pileti kõigi näituste külastamiseks, nii sees kui väljas (ca 22 eur). Siin on ka koduloolised muuseumid ja Norra Postimuuseum, kuid põhihuvi on näha ikka spordimuuseumit. Viimast tasub tõesti külastada! Loomulikult jõuan ka murdmaasuusatajate Püha Graali juurde, kus Klaebo, Northugi, Bjorgeni, Johaugi, Dahlie, Aalsgardi, Ulvangi, Ellefsäteri, Formo, Brusveeni jt. kuulsuste pildid, suusavarustus ja muidugi võidetud medalid! Siin on omaette nurgad ka mäesuusatajatele, laskesuusatajatele, suusahüppajatele, uisutajatele, kergejõustiklastele, purjetajatele, sõudjatele jt. Spetsiaalne nurk muidugi Lillehammer-1994 OM-le ja olümpiamängude kaugema ajaloo kohta, kuni Coubertinini ja antiikajani välja. Käin ka teistes (koduloolistes) muuseumides ja ka väljas vaatamas. Vahepeal käin ka kohalikus kohvikus kergelt einestamas. Väljas vabas õhus on vanad puidust hooned ja kirikud ning rahvast juba palju uudistamas. Oma paar tundi möödub märkamatult. Siis aga jalutan tagasi võõrastemajja, enne käin veel tuttavas türgi restoranis lõunat söömas. Peremees tunneb mu ära ja tervitab sõbralikult nagu vana tuttavat - türklased on head suhtlejad. Eriti kui see ka ärile kaasa aitab ;-) .  Mu eile pestud riided on kuivad. Pakin asjad jälle ratta peale, tänan perenaist ja liigun Lillehammeri "väiksema silla" (Vingnesgata - mõeldud vaid jalakäijatele ja ratturitele) poole. Valin Oslosse sõitmiseks Mjosa järve läänepoolse tee, mis ehk raskem, aga ilusam. Esmalt on seal kiirtee ja rattatee (kus harva ka autosid liigub - max kiirusega 60 km/t) lähestikku, nii et maanteemüra on kogu aeg kuulda. Siis aga rattatee tõuseb kõrgemale ja avanevad imeilusad vaated alla Norra suurimale, Mjosa järvele. Viimane läheb "allpool" kogu aeg laiemaks. Kohas, kus üle Mjosa kulgeb Mjosbrua pikk sild ja on liiklussõlm, ekslen paar korda väheke, satun isegi kiirteele. Vahepeal jälle sajab, olen lausa postkastide kitsas varjualuses vihmavarjus. Peale vihma, kui Päike madalamal kui 42 kraadi, ilmub vikerkaar. On juba õhtu, hakkan vaatama laagrikohta. Enne Gjøviku linna on teeviit järve poole, kirjaga "Gjøvik Campingsenter". Laskungi mööda kurvilist teed alla järve äärde ja seal on tõesti kena laagrikoht, lausa liivarannaga. Veidi eemal on ka paadisadam. Panen puusalu kõrvale oma telgi püsti ja valmistan priimusel õhtusöögi. Järves on puhas vesi ja kaldal ka pingid-lauad. Ainuke asi, mida ei suuda avastada, on tualett. Kuigi vastav on viit olemas. Matkajat see ei sega, metsatukk on eemal olemas. Liigub ka teisi inimesi, aga mitte palju. On näiteks autokaravaniga matkajaid, kes ööbivad parkimisplatsil oma autos. Õhtul tuleb kolm kohalikku naist siia ujuma. Vesi on üpris jahe, aga paistab et norrakad sellega harjunud. Ise ainult kastsin sisse, pesemiseks. Hea mõnus ja ilus laagrikoht!

15) K, 19.07 :  Mjosa järv - Gjovik - Mogrein : 100,3 km
Hommikul on ilus ilm. Peale hommikusööki pakin laagri kokku ja lükkan ratta järsku teed mööda käekõrval üles. Sõidan Gjøviku linnast läbi - ka siin käivad suvised tänavaremondid ja igalt poolt ei saa lihtsalt läbi. Väiksemaid asulaid on ka peale seda. Veel on väga ilusad vaated Mjosa järvele. Kuid peale Skreia asulat hakkab tee järvest üha enam kaugenema ja järvevaated kaovad. Ühes kohas tee ääres märkan vaarikaid. Kuigi  leidsin neid ka eespool, siis siin lausa punetab! Mõnda aega lihtsalt söön. Väsimus annab juba tunda - tõusud ei tule enam "lenneldes", mõne järsema korral lükkan ratast käekõrval. Peale väikese mäeaheliku ületamist muutub maastik kardinaalselt - järskudel mäenõlvadel jälle põlised kuusemetsad, tee peal kohtab jälle lambaid ja veiseid. Minu rattatee äärde jäävad ka suured järved - Skeppsjoen, Oyngen, Hersjoen ja Steinsjoen. Siin on ka mitmed looduskaitsealad, nagu kaardilt näen. Teen peatusi, söön jälle vaarikaid. Rattatee kerib ja kerib muudkui mäkke...Siis aga algab pikk ja kurviline laskumine alla lagendikule. Õnneks keegi vastu ei sõida. Mäed lõpevad väga kindla koha peal ja nüüd kulgeb suht igav rattatee külade vahel. Muidugi oleks olnud üleval ilusamaid laagrikohti, kuid plaan on jõuda homme Oslosse. Tegelikult on ka siin "tasandikul" ilusaid kohti ja ma juba tean varasemast mida tähendab Norra "flat". Rattatee ristub siin juba väga tihti maanteega. Mjosa järve lõunatipu lähedal läbin asulaid nimedega Minnesund, Hammerstad, ...... Üle Andelva jõe on ilus kivisild ja teisel pool pargis Eidsvolli loss. Suure platsi peal on aga norra kirjaniku Henrik Wergelandi suur kuju. Teen peatuse ja pildistan. Kuid on juba hilja (kell 20) ja hakkan vaatama sobivat ööbimiskohta. Tuleb veel Raholti linnake ja peale seda ristub rattatee kiirteega E6 - lärmi kui palju. Peale kiirteed aga on veidi vaiksem ja Mogreina kandis läheb vasakule metsa mingi kohalik terviserada (kotiga matkaja pilt teeviidal!) - sõidan asja uurima. Umbes 600 meetri pärast näen metsalagendikul puidust ehitist, peal kiri "Greina" (paistab et puidu ja puudega tegeleva firma laagrikoht - ümberringi oli palju saematerjali ja pooleliolevaid puitehitisi). Ehitise keskel killustikul on betoonrõngad (lõkkekohad?) ja kolmes küljes varjualused koos istumisega. Mulle see sobib - jään siia, kuigi vett siin pole ja natuke kostub ka maanteemüra. Ja mitte ainult maantee - ka reaktiivlennukeid lendab päris tihti üle - kaardi põhjal peabki Gardermoeni lennuväli siin lähedal olema. Panen telgi kõrgemale puitpõrandale ja teen olemasolevast veest ja toiduainetest õhtusöögi ning poen telki magama.

16) N, 20.07 : Mogrein - Nordby - Jessheim - Klofta - Oslo : 58,1 km
Hommikul on kena ilm, sõidan peale hommikusööki ja asjade pakkimist tagasi maanteele ning liigun edasi Oslo poole. Jessheim, Klofta, Lindeberg, Frogner, Vardeasen jt. nimedega asulad. Aeg-ajalt teen peatusi, ühe teeristil oleva poe juures võtan hamburgeri ja juua. Kohalikud tulevad jälle juttu ajama, tunnevad huvi, kust tulen ja kuhu lähen. Siin liigub ka teisi rattureid, harva küll sellise kotiga nagu minul. Peale lõunat, kella 14:30 paiku jõuan sildi juurde, kus peal kiri "Velkommen til Oslo". Liigun piki Trondheimsveieni kõrval olevat rattateed kesklinna poole. Pikema peatuse teen Torshovdaleni pargis, kus on omapärased kujud. Hakkab sadama, selle ootan tihedama võraga puu all ära. Siis liigun Oslo Keskvaksali poole. Plaan on homme sõita rongiga Stockholmi ja sealt jälle laevaga Tallinnasse. Vaatasin juba enne internetist et Oslo-Stockholm rong väljub hommikul 7:32, kuid kusagil pole kirjas kuidas rattaga saab, palju see maksab. Stockholmist Tallinnasse väljub laev ainult paariskuupäevadel, seega kõige varem alles laupäeva, 22.08 õhtul. Kuid seal on saada vaid Lux-kajutid, mis maksavad 600 eurot! Vahepeal vilgutatakse mulle ka poole odavamaid, kuid seegi ju röövimine. Jätan lukustatud ratta vaksalis trepi all olevas varjulisemasse kohta, aktiveerin ka signalisatsiooni - jaamades liigub igasugust rahvast. Ei saa siiski infot (infopunkt kinni, keset jaama olevad töötajad aga ei tea ka rongi ja ratta kohta), tulen tagasi ja lähen vaksali ees olevasse kohvikusse, et rahulikult istuda ja natuke internetist veel sõiduvõimalusi uurida. Pean ühe öö ka Oslos veetma - paistab et lähedalolevas P-hotellis on hinnad talutavad - 70-80 eurot öö. Lähengi rattaga sinna ja saan toa 5.korrusel, ratta aga saan jätta koos suurema kotiga retseptsiooni kõrval olevasse ruumi. Käin kohe duši all ja pärast söömas. Lähen vara magama, et hommikul vara tõusta.     

17) R, 21.07: Oslo
Tõusen juba kella 6 ajal, all retseptsioonis on ka väike puhvet kust saan hommikukohvi ja sarvesaiu. Võtan ratta ja liigun jaama ning seal perroonile, kust peaks väljuma Oslo-Stockholm rong. Üks jaamatöötaja veel julgustab, et küll rongist saab ka rattapileti. Rong tulebki ette, aga kui tahan peale minna, peatab mind üks töötaja ja teatab, et selle rongi peale rattaga ei võeta! Püüan vaielda, aga ametniku vastu siiski ei saa. Ja nii imetlengi rongi väljumist perrooni pealt... Paistab et mõttekas ja nüüd lausa ainuvõimalik ongi sõita hoopis lennukiga Oslost Tallinnasse. Kaur kirjutas juba eile, et "Nii Norwegian kui Air Baltic lendavad otse Oslo - Tallinn. 22. juulil on õhtune AB lend 111 eurot, paned ratta ja pakid ka sisse - ütleme 200 eur, rong Stocki ja laevapilet tulevad kallimad". Ja pakkimise kohta: "On spets rattakotid, aga kallid, aga suva jalgrattapood võib sulle anda pakkekasti, neid on neil alati üle..... Oslo Sportslager AS, kesklinnas suur spordipood". Sõidangi rattaga Oslo Sportslager poe juurde, aga see pole veel avatud, pean ühes vastasasuvas kohvikus aega parajaks tegema. Kui pood kella 11 ajal avatakse, selgub et neil hetkel neid pappkarpe pole. Soovitavad minna lähedalasuvasse XXL spordipoodi. Lähen, aga sealgi vastavat karpi pole. Soovitavad Intersporti vaadata, mis ka lähedal samal Storgata tänaval. Lähen - seal on rattaosakond all keldrikorrusel ja neil see karp on, mõõtudega 152x85x24 cm. Selgub, et üks rattaremondis töötavatest noormeestest on pärit Lätist. Toon ratta koos pagasiga alla ja hakkan pakkima. Rattal võtan lahti esiratta, sadula, pedaalid ja lenksu. Lenksu kinnitan plasttõmmitsatega ratta esikahvli külge. Pedaalide äravõtmisel jään tavalise 15-se võtmega hätta (liiga tugevasti kinni!), lätlane aitab korraliku pika võtmega. NB! Lennuki jaoks tuleb kummid pooltühjaks lasta. Pakin peaaegu kogu oma kraami ratta kõrvale karpi ära - selle mida mul täna vaja ei lähe. Karp saab päris raske, jõuan seda vaid mööda põrandat lohistada. Rattamehed annavad veel teipi, millega karp kinni panna. Lubavad jätta selle nende ruumi, homme saan kätte. Tõsi, ma veel ei tea, kuidas ma sellega 50 km eemalolevasse Gardermoeni lennujaama saan. Kohalik rong läheb küll sinna, aga ... rongijaama vaja ju ka saada jne. Bolt? Kiikan, paljuga siit otse lennujaama saaks - enamus on ca 1000 krooni, kuid üks on ca 630 krooni (ca 53 EUR). Loodan et ka homme saaksin selle hinnaga. Airbalticu lennukipileteid piilusin juba enne, nüüd aga ostan ära - L, 22.08 kell 20.30 Oslo-Tallinn lennule BT816, kus kaasas on salongi võetav käsipagas (kuni 8 kg), äraantav pagas (see kott tuleb veel tekitada, kuni 20 kg) ja rattakarp (maksimaalne kaal 24 kg, maksumus 45 EUR). Kokku ca 215 EUR. Pole ju paha!  Lähen jälle tuttavas P-hotelli ja võtan seal veel üheks ööks toa - seekord saan 4.korrusele ja veidi kallimalt. Elektrit ei ole - selgub, et siin tuleb oma uksekaart panna toaseinal olevasse piluga karpi. Tegelikult võib sinna vist pista suvalise sama mõõtu kaardi. Käin duši all pesemas ja lähen linna peale jalutama. Käin söömas ühes kangialuses eksootilise ümbrusega restoranis (Uhort, Torggata 11). Kaua siiski ei viitsi linna peal tuiata, olen väsinud sellest rahmeldamisest. Lähen hotelli ja juba 22 paiku magama. Kuid 23.30 paiku äratab mind tugev sireen - mu rattavalve pult üürgab! Kuidagiviisi saan ta vaikima (või sai tal endal aeg otsa). Koridorides algab ka liikumine, kuid ei enamat. Tuletõrjeõppus? Asi on selles et signalisatsiooniseade jäi rattraami külge ja mu vöökotis olev pult oli kuidagi aktiveerinud selle - vastav nupp on puldil küllalt väljas. Kes sellisel kellaajal aga poes võib olla - koristajad? Kujutan ette nende nägusid praegu :-) . OK, homme tuleb see süsteem maha võtta - kardan et Air Balticu töötajatele ja ka teistele reisijatele sellised naljad lennukis ei meeldiks.

18) L, 22.07: Oslo-Tallinn lennuk (Air Baltic)
Hommikul lähen alla ja otsin üles söögikoha, et hommikukohvi juua - kohe hotelli kõrval on vastav koht. Siis jalutan linna peale - otsustan käia kuningalossi vaatamas. Sinna suunas jalutajaid on teisigi. Tagasiteel satun ühe spordikaupluse odava väljamüügi peale - ostan sealt spordiprillid lausa 5 euro eest. Kiikan ka teistesse spordi- ja matkapoodidesse. Ostan näiteks Osprey 76-liitrise ülikerge veekindla koti - mul tuleb ju lennujaamas tekitada äraantav pagasikott. Hotellis tuli tuba vabastada kella 11 ajal, sealt oli mul seekord võtta vaid väike rattakott. Kella 12:30 paiku lähen Interspordi poodi. Rattamehed ei tea öisest häppeningist midagi. Võtan signalisatsiooni nüüd puldiga maha. Tänan neid (raha nad ei võtnud, vaid läti noormehele kinkisin ühe gaasiballooni - sellega mind nagunii lennukile ei lastaks) ja lohistan suure karbi tänavale ukse ette. Bolt pakub ka täna veel Gardermoeni ühte taksot hinnaga 630 eur (tegelikult lisandus veel ka teemaks, nii et kulus ca 59 eurot). Tellingi selle, lisades veel info et mul on pakk mõõtudega 152x85x24 cm. Auto ongi ca 10 minutiga kohal, juhiks on tõmmu nahavärviga abivalmis noormees. Teeb autos ruumi ja tõstame minu rattakasti peale. Ajame juttu - selgub et noormees on pärit Eritreast, kuid elab juba 11 aastat Norras - õpib ja vahepeal teenib taksosõiduga raha. Lennujaamas võtan käru ja upitan oma suure ja raske (kaalusin - 38 kg!) sellele - vaid nii saan selle jaamahoonesse sõidutada. Vaiksemas nurgakeses võtan karbi lahti ja pakin ümber - osa asju panen suurde rattakotti, mis koos telgiga mahub täpselt 76-liitrisesse pagasikotti. Kogukaal vaid 15 kg. Rattakarp on nüüd täpselt normi piirides - 24 kg. Lisaks on mul veel käsipagas (7-8 kg), mille võtan salongi. Teen aega parajaks, lennuk väljub alles õhtul 20:30. Vahepeal einestan kergelt. Lõpuks on aeg niikaugel, et algab lennule registreerumine - ootame järjekorras. Pagasikoti saan samas ära anda, aga rattakarbi äraandmiseks tuleb üks töötaja minuga kaasa ja viime selle suuregabariidiliste pakkide äraandmise ruumi. Seejärel läbin turvakontrolli kadalipu ja ootan pardaleminekut. Lend BT816 Oslo-Tallinn toimub väravast E11. Käin jälle kergelt söömas ja jätan natuke raha ka tax-free poodi. Lennureis on lühike, juba enne kell 23 (Eesti aeg) oleme Tallinnas. Pakid saan küllalt kiiresti kätte, rattakast tuleb ka tavalise lindi pealt. Ja südaöösel olen kodus Tartus. Laevaga oleksin olnud veel teel.

Kokkuvõtted:
Matk õnnestus väga hästi, päevi kulus vähemgi kui olin planeerinud - 15 päevaga (sh. 1 puhkepäev) tuli kokku 1065 km rattasõitu. Kuid kui võrrelda umbes sama pikkade varasemate sõitudega, siis Eestis on tulnud 1000 km peale tõusude kogusummaks ca 2500 meetrit, Soomes tuli eelmisel aastal ca 5000 meetrit ja nüüd - 9500 meetrit! Milline on järgmine kõrgusevõtt ? ;-) . Seekord süvenesin marsruudi koostamisse põhjalikumalt kui Soomes, kuid valikuvõimalusi jäi ka nüüd nii alguses kui lõpus sisse. Vaid Cykelvasa ja Birebeinerritteti rajad olid kindlad. Kui nüüd viimaseid võrrelda, siis Birke rada oli kindlasti huvitavam ja raskem. On ka metsikum, seal pole ööbimiskohti ega nii korralikke infotähiseid nagu Vasa omal. On ka paar kilomeetrit suurte kividega kaetud teed, muu tee on siledam. Vasa rada on ka huvitav, vaid lõpus maantee kõrval kulgemine ehk mitte nii.
Orienteerusin jälle GPS-seadmes oleva träki abil, vaid linnades ja teesõlmedes tuli mobiilirakendusi (Bikemap, Google map, Rootsi ja Norra digikaardid) appi võtta. Kuigi mu mobiilis oli veel kaardirakendusi (AllTrails, MapsMe, B-bark, GeoTracker, Komoot, OsmAnd, Norgeskart, TopoGPS, Trailforks), kasutasin neid seekord harva või üldse mitte. Peale matka avastasin veel hea kaardirakenduse Cartograph Maps.
Ilmad olid ... põhjamaised. Oli päevi, kus temperatuur oli päeval vaid +12C, aga oli ka kuni +25C. Vihmasadudega tuleb samuti arvestada, eriti Norras. Läbimärjaks ei saanud ma kordagi, jälgisin Norra ilmaennustust ja vihmapilvede liikumist Rainviewer äpiga. Päikesekaitse kreem ja sääsetõrjevahendid olid kaasas, kuid kasutasin vähe. Varustus pidas hästi vastu - paar korda pumpasin vaid rattakumme ja korra õlitasin ketti. Piisas jälle 2 gaasiballoonist (230 g). Küllalt palju külastasin ka teeäärseid kohvikuid ja pitsabaare, see kajastub ka rahalistes kuludes. Rahaliselt läks see reis ikka mitu korda kallimaks kui Soome oma - sõidud ca 460 eur, hotellid 210 eur, toidud - 560 eur, kindlustus oli ca 50 eur.

Statistika kahel lehel

Esitlus Eesti matkajate kokkutulekul Kiviõlis 28.10.2023

Kalle Kiiranen,
13.08.2023