Sarnane "pumpamine" toimub ju ka
rulaga või rulluiskudega "pumptrackil" liikudes,
aga seal toimivad teised füüsikaseadused (nt
impulssmomendiga seotud). Ja seal ei vajuta
seismajäämisel kuhugi. Vees aga peab sõitja tekitama
ise "virtuaalse pumptracki", kui nii võib öelda.
Pumpfoilingut jms. võib üldjoontes seletada ka energia
jäävuse seadusega - raskusjõu potentsiaalne energia ja
inimese füüsiline töö muundatakse edasiliikumise
kineetiliseks energiaks. Kuid see näitab vaid et asi on
põhimõtteliselt võimalik, aga ei seleta detaile.
Samamoodi toimib energia jäävuse mõttes ka kiikumine.
Kui nüüd filosofeerida, miks õhus ei saa
"pumpfoilingut" teha, siis sarnased katsed tehti lennunduse eelajaloos
juba ära (
tiibadega vehkides lennata)
ja lõppesid sageli väga kurvalt. Õhu tihedus on 800
korda
väiksem kui veel. Vaja oli ikka tiivad jäigaks teha ja
propelleriga mootor panna. Tõsi, mootorita lennatakse ju nii
purilennuki, tiibvarju kui ka "windsuit" abil, aga see on siiski
planeerimine, kasutades tõusvaid õhuvoole. Küll aga
on meie kõrval olevused
(linnud), kes seda pikka maad edukalt teevad. Mõned veedavadki
enamuse elust lennates - piiritajad. Rääkimata juba vees
elavatest - nt. delfiinide, haide, tuunikalade jms. liikumine pidi
olema sarnane hüdrofoilinguga. Nad
küll ei tea
Bernoulli võrranditest,
Strouhali arvudest (efektiivseks
liikumiseks peaks see jääma vahemikku 0,2 kuni 0,4) jms.
midagi, aga liiguvad edukalt. Ikkagi miljoneid aastaid
evolutsiooni! Inimestel on tunduvalt vähem aega olnud katsetada
;-)