Marcialonga 2009 reisikiri
Võlusõna
Marcialonga oli mu mõtetes juba
2008.aasta alguses, kohe peale Jizerskat,
kuid sügisel sai
registreerimisega niikaua venitatud, kuni paremad kohad olid
hõivatud. Asi oli selles et päris üksi ei
tahtnud minna ja nii otsisin sobivat seltskonda kuni oktoobri
lõpuni. Siis aga langes sülle minu jaoks
õnnelik juhus, kui Erika Ader, kes oli juba
registreerunud, loobus sõidust ja pakkus oma kohta mulle.
Tema esialgne number oli 4000+ . Seltskonnaks osutus Saue
harrastussportlaste grupp, kus organiseerimise poole pealt vedas asja
Virve Palu.
Igal juhul sai 6000
piir täis 3.detsembril ja kuigi saatsin
organisaatoritele e-maili palvega muuta minu stardigruppi, oli
vastuseks " it is not possible to change
group
when you pick up the race number. As we wrote you berfore the
n° 3791 was the best we can do. We registrate now for
5000+.We
are sorry but there is nothing else we can do".
Ei aidanud seekord ka Tartu Maratoni ja Jizerska kohad. Nii et numbriks
saingi 3791. OK, vähemalt uhke 9.laine! Viimasel hetkel loobus
head organiseerimistööd teinud Virve Palu ning meil
jäi
alles ainult maskuliinne
seltskond: Tarmo Neemela, Marko Nüüd, Indrek Palu,
Tõnu Karp, Aimar Pedari, Kalle Kiiranen ja Andres Maarits.
Tõsi, Andres oli koos naise Reelikaga ja nad reisisid
hiljem omaette. Igal juhul on meil olemas edasi-tagasi lennukipiletid
(mõlemad otsad ümberistumisega: 23.jaan.
Tallinn-Kopenhaagen-Milaano ja 28.jaan.
Milaano-Kopenhaagen-Tallinn),
öömaja Cavaleses (Villa
Maria) ning kohalike
sõitude jaoks on tellitud
firmast Sixt 9-kohaline rendiauto.
Vahepeal teeb veidi ärevaks Estonian Airi
majanduslik
seis, kuid kõik sujub
lõpuks
hästi (eks meiegi andsime nii oma pisikese panuse meie
rahvusliku lennufirma hüvanguks; ilmselt olulisem on siiski
see
fakt, et kütuse hinnad langesid). Muutsime esialgset
tagasisõidu aega hilisemaks
- kui juba nii kaugele
sõita, ei tasu kohe tagasi tormata, selle asemel
võib ju
paar päeva kohapeal
rahulikult
suusatada ja mägesid imetleda. Kraami on kaasas parajalt -
parandan ära oma vana ja kerge seljakoti, lisaks on
muidugi
ka kott suuskadega. Võtan kaasa 2 paari keppe, kusjuures
Indrek Kelgu soovitusel panen keppide ümber
penopolüuretaanist toruümbrised, suuskadele panen aga
samast materjalist kaitsed mõlemasse otsa ja sidemete
kohale, tõmmates need siis teibiga kokku. Samuti teavitame
Estonian Ari klienditeenendust, et meil on kaasas sellise kaalu ja
mõõtmetega suusakotid ja tahame oma pagasit
Milaanos ikka kadudeta kätte saada. Loomulikult sai piilutud
ja uuritud ka sealset ilma
ning lumeolusid. Lund on sel aastal palju, temperatuuri osas on aga
väga
vastuolulised ennustused.
1) 22.jaanuar.
Kuna lennuk (reis OV141) väljub Tallinnast
varahommikul kell 6.40, tuleb saada lennujaama kell 4.40. Tartust
Tallinnasse on nüüd pandud käima
küll Arilixi öine
väikebuss (Tartust väljub kell 3 ja
lennujaamas on kell 5.30, pileti
hind 275 krooni!), kuid sellega ei hakka riskima, check-in algab ju 2
tundi enne väljalendu. Nagunii ei saaks siis ka korralikult
puhata. Selle asemel sõidan Tallinnasse
juba eelmisel õhtul kella 16.15 bussiga ja
ööbin oma sugulaste juures Pallasti tänaval.
Tallinnas sajab õhtul värsket lund, kuid on soe ja
linnatänavad seetõttu lumeplöga
täis.
2) 23.jaanuar.
Tulen üles kell 3.30, joon kohvi,
söön ning lähen kella 4 ajal jalgsi umbes 2
km lennujaama. Tasapisi hakkab suusakottidega rahvast kogunema
ja tulevad ka
meie grupi
inimesed. Check-in
sujub normaalselt, suusad
kästakse pärast seda panna eraldi hunnikusse.
Kogukaal jääb lõdvalt
alla 20 kg, käsipagas on vähemalt minul
sümboolne. Kuna lennupilet on
nüüd elektrooniline, ei tahetagi
näha muud kui isikut tõendavat dokumenti. Pileti
väljatrükid on meil küll olemas, kuid see on
ilmselt vajalik vaid juhuks, kui arvutisüsteemid mingil
põhjusel audis.
Ootesaalis tuleb meie juurde veel üks suusamees, Alar
Savaster, ta olevat saanud ka lennukipileti Virve käest.
Lennukiks on Boeing 737-500.
Vaevalt tunnike lendu, kui oleme
Kopenhaagenis
Kastrupi
lennujaamas. Taanlased ei ole ka veel eurole
üle läinud, ikka oma kroonid. Kopenaagen-Milaano
lennuk on suurem (Airbus
A321)
ja lend SK1685 väljub kell 8.20. Loodan näha
Alpisid, kuid ilm on pilves ja udune. Itaalia poolel näeme
vaid õrna lumekihiga kaetud põlde ja
viinamarjakasvatusi. Lennukirattad puudutavad Malpensas
maad kella
11.40 paiku, seega kulus kokku ca 5 tundi. Sätin kella
kohaliku aja järgi, mis on
sel hetkel siis 10.40. Sompus ilm, +4C . Kotid tulevad lindilt, suusad
aga tuuakse eraldi käruga. Laskume korrus allapoole ja
suundume Sixt autorendi juurde. Saame 9-kohalise Renault
Traficu, võtame ka lumeketid. Meiega
sõidab
kaasa ka Alar, kuid Andres ja Reelika võtavad omaette
väiksema auto,
kuna neil on plaanis varem tagasi tulla. Minema saame kella 11.30 ajal.
Rooli hoivad
põhiliselt Indrek ja Tõnu, kuna nad selles osas
ikka profid. Kaasas on GPS-seade, millest on teederägastikus
orienteerumisel isegi kasu. Malpensast Cavalesesse
on üle 300
km. Kohati on kiirteed, kus siis maksu nõutakse.
Suurest
Garda
järvest sõidame mööda
(maantee A22), kuid
järve ennast siiski ei näe. Käime
ühes
autogrillis
söömas ja see osutub kalliks -
keskeltläbi 20 eurot nägu. Suur silt väljas
teatab et
kolme-topsi-mäng on karmilt keelatud. Juba hämaras
jõuame Egna/Ora-ni, kus algab serpentiin Val di Fiemme orgu.
Seal on korralikud teepiirded, nii et pole midagi hullu. Kusagil kella
17 paiku oleme Cavaleses. Meie öömaja
Villa Maria
(Via Daiano
3) on kõrgemal mäenõlval, kust
Cavalese
paistab kui
peopesal. Perenaine Maria Pardatscher on meil vastas ja juhatab 3.
korrusele, kus
saame enda kokku käsutusse 2 kahelist tuba, kus
mõlemas on
kööginurk ja WC+dushiruum. Samal õhtul
käime kusagil 18-19 vahel veel
maratonikeskuses (Congress Palace), kus saame kätte oma
rinnanumbrid
jms. (kilekott, batoon, joogipudel, juhendid ja ... reklaam).
Püüan ka seal gruppi vahetada, kuid sellest ei
tule
midagi välja. Muide, Marcialongal ei ole eraldi kiipi, vaid
see on
rinnanumbri küljes, mida siis veel ka kohapeal kontrollitakse.
Samas müüakse igasugust spordikaupa, nagu ikka
taolistel
üritustel. Püüame ajada juttu Toko
esindajaga, kuid tema
inglise keel on veel kehvem. Üldse, siinkandis saaks
saksa keelega paremini läbi. Viime Alari bussijaama, ta
ööbib kusagil eemal. Väljas
sajab laia
lund,
nii et meie
suverehvidega auto ei vea nüüd enam
järskudest
tänavatest üles. Üritame
lumekette alla
pusida - selles
osas oli abi Aimari kogemustest ja ... kaasasolnud juhendist. Kettide
klõbisedes
sõidame tagasi
oma villasse, sööme kergelt ja sätime end
magama. Hommikusöök ootavat meid kella 7.30-st.
3) 24.jaanuar.
Ärkame
alles 7.30 paiku, reisiväsimus sees - oli ju eelmine
öö
nagu ta oli. Ilm on pilvine, värske lumekiht maas, kuid enam
ei
saja. Allkorrusel pakub Maria meile kohvi, saiakesi,
juustu-vorsti-moosi, mahla, jogurtit. Suusamehed oleks ehk ka putru
söönud, kuid tegelikult sai kõhu ka
sellega täis.
All garaazis määrime suusad - seal on ka
korralik
suusapukk,
veidi probleeme tekitasid eri tüüpi elektripistikud
ja
-pesad. Triikraud ja föön on meil endil kaasas.
Termomeeter
näitab lume temperatuuriks -4 C. Mul oli juba enne Fischerite
libisemisalale Toko molübdeeniga parafiini krundiks
kantud, nüüd lisan vaid Toko punast HF parafiini.
Pidamiseks
panen Toko
Carbon Violat (-2 kuni -4 C), alla muidugi õhukese kihi
kruntmääret. Sõidame stardipaika Moena
lähedale, kus oleme umbes
kell 12. Mobiiltelefonile saabub sõnum: "Hello
Kalle, Welcome to the
36th Marcialonga. The organizing committee wishes you a wonderful day
of sport.",
analoogiliselt ka teistel. Selgub et Aimar on unustanud oma suusasaapad
ööbimispaika - ega
midagi, käib neil eraldi järel ja saab hiljem ikka
suusatama ka. Stardist umbes 100 m
kaugusel on esimene 2-haruline tõus,
siis laugem osa ning Latemari-nimelise hotelli taga on esimene
S-kujuline, kuid lauge laskumine.
Suurema seltskonnaga alla sõites peab seal olema
siiski ettevaatlik.
Rada läheb edasi linnatänavale ja
kohati pole sinna veel
lund veetud. Sõidan umbes
6 km ja sama teed pidi tagasi. See siin on tegelikult juba Fassa org ja kusagil
selle lõpus peaks asuma Dolomiidi
Alpide kõrgeim tipp Marmolada
(3343 m), ümbruskonnas on aga "vaid" 2000+ m
kõrgused
tipud. Sees on vaid 2 klassikajälge, nii et
möödaminekutega on probleeme.
Stardipaigas
kohtan ka teisi
eestlasi, ntx Alar Justi. Uurin ka stardikoridore - need on
külje peal ja neisse sisenetakse
tagantpoolt. Igaühes siis 500 suusatajat. Ilm on
läinud ilusaks, Päikegi on väljas.
Tagasiteel põikame
sisse
Latemari tõstukijaama, kus rohkem
mäesuusahuvilised ringi sebivad. Ette
sõidab vahva kollane rong, ilmselt lastele. Õhtul
teeme ise süüa ja loomulikult kulub
ülejäänud aeg suuskade
ettevalmistamiseks. Ennustatakse ilusat talveilma, hommikuks -7 C. Ise
jään ikka Toko juurde, kuigi kaasas on ka Swixi ja
Rodet. Pidamiseks saab 4-5 kihti violat ja libisemiseks punast HF
parafiini. Toko
ametlik soovitus
on
ka sinnakanti, neil on pidamiseks küll viola kliister ja
peale tahke carbon sinine. Kliistrist hoidun. Libisemise viimistluseks
soovitatakse muidugi Toko Jetstream pulbrit. Tarmo
panebki
mingit
fluoripulbrit. Kui
mõnel aastal on siin palju määret
kulutavat kunstlund,
siis nüüd on seda vaid linnatänavatel, mujal
on
looduslik. Õhtul on Cavaleses korralik,
maratonitseremooniasse kuuluv ilutulestik. Perenaisel
palume hommikusöögi panna valmis tund aega varasemaks
(6.30), bussid hakkavad Cavalesest stardipaika Moenasse
sõitma
kell 6.45, esimese grupi start on sel korral kell
8.25. Algul oli ka mõte oma masinaga sinna sõita,
kuid sellel ei oleks olnud küll mingit mõtet.
Äratuse paneme kella 5.30-ks.
4) 25. jaanuar. Ärkame
õigeaegselt - esimene pilk on aknasse
- ilm tuleb ilus! Sööme korralikult, ma teen veel
lisaks kiirkaerahelvestest putru. Shokolaadi ja halvaad sai viimastel
pävadel ka näkitsetud, samuti jõujooki,
vitamiine ja
magneesiumitablette. Võtame suusad ja koti ning suundume
alla peatänavale (via Bronzetti), kus on pikkkk busside rivi.
Saame Moenasse
(1150 m) kenasti kohale, väljume bussist ja hargneme omaette.
Panen suusad alla -
jõepoolsel rajalõigul (pärast tuleme
siit tagasi) saab soojendust teha. Eks see rohkem enda rahustuseks ole
- suusad libisevad ja peavad normaalselt. Temperatuur on stardis -7 C.
Stardipaigas kohtan jälle eestlasi, sh. Sandor Liivet. Nad
olevat alles eile saabunud. Umbes pool tundi enne starti (meie grupil
9.00) panen oma kuivad riided ja jalanõud kergesse kotti ja
selle omakorda koos numbriga saadud kilekotti, numbrilipiku kinnitan
mõlema külge, nagu soovitatud. Stardikoridoridesse
minekuga
on
probleeme, suundub sinna paaegu samal ajal ju tuhandeid suusatajaid.
Samas saab veoautosse
ära anda ka oma kilekotid. Latris 3501-4000 on juba palju
rahvast,
kuid saan end siiski teise ritta pressida. Omasid, kes samas grupis
stardivad
(Sulev Kuuse jt.), ei näe. Tippude starti ei näinud,
küll aga näeme siit kenasti järgmiste
gruppide minekut. See kruvib ootuspinge üles. Enne meid
lähevad isegi jalutud ja pimedad. On tõesti
- näiteks nr.
3118 (norrakas Ole
Herman Ronnevig ). Mees istus
kelgul, mille all
suusad ja ainult käte jõul läbis 70 km
ajaga 6:52. Tal
on siiski nö. turvamees
kaasas,
kuid ikkagi au Ronnevigile! Järgmistel
päevadel
näeme Teseros
mitut nii kelgul istuvat suusatajat. Nägemispuudega
suusatajatel
on ka nö. juhtsuusataja kaasas ja navigeeritakse perioodiliste
helisignaalide abil. Filosoofiliselt võttes - eks me
kõik oleme
ebatäiuslikud. Lõpuks saab ka meie 9.laine minema,
turvamehed tõmbavad tõkked eest ja
"härjajooks"
algab. Suusad näpus, kiirustame stardialasse, paneme need alla
ja anname hoogu! Stardikaare all fikseeritakse igaühel
lähteaeg. Esimese kaheharulise tõusu
võtan alumist
haru pidi. Lootus, et 5-minutine vahe eelmise grupiga tagab mulle
vähemalt algul puhta tee, on asjatu. Kurvidega, kuid laugel
laskumisel enne siinpoolset Moenat
oskab ikka keegi ennast
pikali visata ja tuleb mööda
manööverdada. Kus
võimalik, püüan paaristõugetega
mööduda, ka raja kõrvalt ja nende vahelt.
Radasid ongi
vaid kaks. Arvatavasti mõni küll kirus, kuid pole
midagi
teha! Füüsilisi kontakte siiski ei tekkinud.
Kõige
hullem oli tõusudel - seal, kus ise lipsaks paari
tõukega
üles, tammub 2 rivi suusatajaid kuusesammul üles.
Tuleb
rahulik olla, seal küll ei hakka trügima. Tegelikult
on meeleolu hea ja
naudin sõitu. Esimese joogipunkti jätan
vahele, kõigis järgmistes võtan
küll jõujooki.
Suusk libiseb ja peab hästi. Teisel pool jõge
tulevad
esimesed juba tagasi. Raja kõrgeim punkt Canazei (1450 m, 18
km) saabub
üllatavalt lihtsalt - kuid aega on kulunud juba ca 1,5 tundi.
Nüüd on põhiliselt allamäge, kus
trumbiks on
paaristõuked. Kusagil sealkandis võtan sisse
esimese Maxim-geeli.
Kartsin küll et nende nõelumiste
tõttu ma "haamri saan", kuid tunne on päris
normaalne kuni
lõpuni. Kohati on väga vahvad pikad laskumised.
Enne
Moenat
on aga järsem (jälle tammumisega!) tõus ja
selle taga
raja kõige
järsem kurvidega laskumine, kus üleval on lausa
"liikluse"
reguleerija. Sahatame ükshaaval alla, edasi jätkub
hoogne
laskumine Moena linnatänavatel, kus rahvas meid ergutamas.
Pealtvaatajaid on tegelikult igal pool. Siis ületame silla ja
oleme jälle Avisio paremkaldal - samas on ka tuttav
rajalõik,
kus enne
starti sai sooja tehtud. Stardipaik ise on teisel pool maanteed. Kuna
maratonirada läbib
väikelinnu
ning külasid ja samas on ka maantee, sukeldume aeg-ajalt hea
hooga
hämaratesse tunnelitesse, lootuses, et mõni
sõber
seal pikali maas ei ole. Ka Predazzost sõidame
läbi.
Sellest allpool asub TV-ülekannetest tuttav Tesero
suusastaadion, kust ka läbi
sõidame. Päike paistab, kuid suur osa
rajast on metsa vahel varjus ning lumi ilmselt
ikka miinustes. Kohati jõuavad
ninasõõrmetesse lausa maalõhnad -
ka siin peetakse taludes ju loomi. Rada
läheb Cavalese alt mööda Molinasse (900 m,
64 km) ja
pöördub
sealt järsult tagasi. Nüüd on see juba
päikese
käes ja pakutakse ka määrdeabi. Veel mitte,
võtan
sisse vaid teise geeli, koos kofeiiniga. Ümber on
üldiselt
numbrid 1500-2000 ja tendents on olnud, et ikka mina
möödun
teistest. Aga neid on NII palju! Vaid üksikud on 2-kohalisete
numbritega ja on ka hoogsalt mööda suusatavaid
inimesi numbritega 5000+. Cascata juures
läheb rada jälle üle
suure silla, siis on järsu kurviga
ja madal maantee-alune tunnel
ning peale seda algabki
see kurikuulus 3-kilomeetrine tõus.
Määrdeabi on kohal
ja seekord sellest ära ei ütle. Umbes 3 minutit kulub
järjekorras seismiseks, määrimine
käib aga
kähku, rulliga. Mingi tume möks on, kuid oluline on
et peab ja ei
jäätu. Tõusul lähen paljudest
mööda,
jõudu veel on. Kuigi ... on tunda et krambid pole kaugel,
eriti
kõhulihastes. Umbes poole tõusu peal on kahel
pool uhked
kaljuseinad, mis võrguga kaetud. Edasi on varasematest
TV-ülekannetest
tuttav pargiallee Via
Avisio, siis aga hakkab rada
jõnksutama vanalinna kitsastel tänavatel. Rahvast
on kahel pool ergutamas, lärm on
kõva. Lõpus sõidetakse puust
sillakaare alt läbi ja pööratakse
järsult paremale finishisirgele. Lõpp!
Vaatan kella - 13.45, so. aega
kulus umbes 4:45. Samas saan kenadelt näitsikutelt kaela Marcialonga medali.
Komberdan suusad-kepid näpus alla, kus on
suusahoidla, kotid ja söömine. Ei hakka suuski
ära
andma, saan oma
koti kiiresti kätte ja püüan kuivad riided
selga saada.
Palju
rahvast, ei leia istekohta. Ühe prügikasti najal
vahetan
riideid. Kui saabaste vahetamiseks kummardun, löövad
kõhulihastesse krambid. Kuidagiviisi saan siiski
hakkama.
Samas vahetab riideid ka üks rootslane. Ajame juttu,
selgub et ka temal on aeg "about 4:45" - surume kätt.
Näen ka
eestlasi - jälle Alar Justi, hiljem - Aimarit, Tartu meest
Anti
Ooti ja ka
kahte klubikaaslast (Andres Pae ja ...). Viimased olid
Milaanost siia tulnud rongidega. Samas saab
juua-süüa: pasta, banaani- ja
apelsinilõigud,
õunad ja pudelivesi. Enesetunne on hea. Et kes
võitis?
Ahrlin vist. Oleme koos Aimariga, väljume
võistlejate
tsoonist. Jagatakse 4 euro eest ka diplomeid, kuid me ei viitsi oodata
(tellin hiljem selle failina ja
tasuta).
Läheme hoopis viimasele tõusule sõitjaid
vaatama ja pildistama.
Muuhulgas tuleb just nüüd ka eespoolmainitud kelgul
istuv mees. Loodame et äkki tulevad ka meie Indrek
ja Tõnu, kuid me ei jõua
neid ikka ära oodata, jalutame Villa Mariasse. Maratonimelu
kostab isegi siia
ja veel pimedani, saame pärast protokollist lugeda, et viimase
lõpetaja aeg
oli 10:21.47. Võitja oli jah J.Ahrlin
(2:56.52), naiste parim oli järjekordselt Hilde
G. Pedersen (3:22.58). Eesti parim oli seekord Ilmar
Udam (3:09:07), naistest aga Reelika
Kikkas (4:34.24). Meie tiimis oli ettearvatult kiireim Tarmo
(4:02.28). Endal on aga parematele kaotus kuidagi liiga suur!
Eelmise aasta
Jizerska 50 km-s kaotasin Tarmole vaid 7 min, nüüd -
43. Ja Tartu Maratoni 62
km-s kaotasin viimati võitjatele alla 1 tunni,
nüüd siin - 1:49! Pakun et puhtalt ebasoodsa
stardigrupi tõttu kaotasin ca 25 min. Aga olgu
selle ajaga nagu on (protokoll
on siin),
oleme rõõmsad ja uhked et sõitsime
selle toreda
maratoni ikka läbi.
Eestlasi oli lõpuprotokollis üldse 74.
Kõik meie
tiimi liikmed lõpetasid - Aimar,
Marko
ja Andres
sõitsid kõik ka alla 5 tunni. Andres oli
küll suusakepi murdnud,
kuid
sai õnneks uue. Õhtul tulevad ka
Indrek
ja Tõnu,
nemad sõitsid
ikka täie raha eest. Tõnu räägib
et talle olevat
kohalikud ühes külas
grappat
pakkunud - võttiski vastu. Meil oli au sõita ka
koos 17-kordse
WL meistri Hannes Larssoniga. Seekord oli tema rinnanumber
2078 ja aeg 6:12.27. Olen temaga paar korda Tartu Maratoni
ajal juhuslikult
kohtunud ja juttugi ajanud. Mehe sünniaasta on minu teada
1931. Õhtul teeme
korraliku söögi, maitseme ka itaalia veini
ja...grappat. Esialgu pakkus
peremees meile istumiseks all keldriruumis olevat ruumi, kuid seal on
liiga
jahe, oleme ikka ühes
oma toas. Meeleolu on ülev.
5) 26.jaanuar. Ärkame
suhteliselt
hilja, kella 8 paiku. Ilm tõotab tulla jälle ilus,
päikesepaisteline. Joome kohvi,
määrime suusad ja
sõidame Latemari tõstukijaama juurde, kus siis
hargneme,
kes üles mäkke (Marko), kes murdmaaradadele (Tarmo,
Aimar,
Kalle, Tõnu, Indrek). Lepime vaid kokku et
murdmaameestele tullakse teatud kellaajaks Teserosse järele.
Esialgu liigun üksi - plaan on siit
Tesero suusastaadionile sõita. Otsin maratonirada - see
läheb siinkohas otse all jõe
ääres. Varsti tuleb laskumine
tunnelisse, mõnda aega
kulgeb rada paraleelselt maanteega ja edasi viib sild üle
jõe Predazzosse. Seal aga lükkab buldooser
linnatänavalt just lund kokku. Suusad näpus,
kõnnin läbi
linnakese ja otsin raja teist otsa. See
läheb jõe lähedal, nüüd
muidugi Avisio
vasakkaldal. Enne Teserot on raja ääres seikluspark -
köied, redelid ja võrgud puude otsas. Tesero
asula ise on
tegelikult paremal pool jõge, suusastaadion ja rajad aga
vasakul Lagos, täpne nimetus on Centro
Sportivo Lago di Tesero
(teleülekannetes mäletan räägitavat
Predazzo
suusastaadionist - seal nagu küll ei näinud ja
Predazzo on
siit kaugemal kui Cavalese). Nii või teisiti - just siin
toimus
aastal 2003 suusa-MM ja järgmine
tuleb aastal
2013. Ilm on ilus, rajad on ülihead! Esialgu ei saa
aru radade kulgemisest, tiirutan staadioni
ümber.
Tuleb ka Tarmo - lähme nüüd koos radadega
tutvuma. Mõnusad pikad
laskumised ja tõusud, esialgu sõidan
ettevaatlikult, kuna
ei tea, mis all ootab. Raja viimane kilomeeter viib väikesest
kirikust mööda ja peale
väikest tõusu on videost
tuttav kaarega
laskumine
suusatunnelisse. Edasi on staadioni
finishisirge.
Ilm on ilus, temperatuur umbes
-5 C. Piltidelt tuttav mägi
peaks olema Monte
Agnello (2358 m).
Hiljem tulevad siia
suusatama ka Aimar, Indrek ja Tõnu. Teeme ühispilte.
Väsimus on ikka sees, kilomeetreid tuleb täna ehk
vaid 20. Siis sõidame tagasi Cavalesesse.
Sööme ja
läheme linna
peale. Jalutan allapoole vaatama seda tõusu, kust eile
suuskadega üles punnitasime. Linnatänavatelt on lumi
ka juba
koristatud või veel koristatakse, pargialleel
ja allpool on aga lumi enamjaolt alles. Cavalese linna silt on otse kaljuseinte
juures. Jõuan alla maanteele, lähen madalast
tunnelist läbi ja üle
silla
teisele poole jõge. Hämardub. Tulen sama teed pidi
tagasi ja lähen kesklinna.
Kohtun oma kaaslastega, kes koju kingitusi ostavad. Spordipoes on suht
odavalt (3,5 eur) müüa ka kohalikke Rode
määrdeid,
kuid nende ostmiseni siiski ei jõua. Siis tuleb
mõte teha üks väike istumine kohalikus
pizzabaaris. Pizza on maitselt paraku
keskpärane ja veingi erine oluliselt meie poolt
ostetud odavast veinist. Siirdume tagasi meie villasse, kus
jätkame veinijoomist ja söömist oma
vahenditest.
6) 27.jaanuar. Ilm
on täna pilves ja
udune. Andres ja Reelika sõitsid hommikul vara ära,
tahavad
veel omaette ringi sõita. Ka tõsiusklikke
murdmaamehi on vähemaks
jäänud (Kalle, Aimar), teised (Marko, Tarmo, ...)
lähevad
mäesuuskadega sõitma. Seekord sõidame
kohe Teserosse
ja asume asja juurde. On sadanud värsket lund, ilm on pilves
ja
temperatuur 0 C. Mul oli pidamiseks pandud Rode violet, kuid
see ei toimi, pidama saan kollase Tokoga; libisemiseks on Toko
kollane HF parafiin. Sõidame
6 km rajal,
mis nüüd juba päris kodune. Kohtame ka teisi
eestlasi -
näiteks Ilmar Udamit. Küsin et kas lasid Moenas otse
alla
või sahatasid -
vastas et ikka otse... Nojah, ju siis oli alguses seal ka parem rada ja
vähem rahvast koos. Ja ilmselt parema suusavalitsemisega
seltskond. Ilm läheb ilusamaks. Saame üle 3
tunni siin
taastavat sõitu teha, Aimar juba tüdineb ja
tiirutab
staadioni peal. Suusakilomeetreid tuleb täna umbes 45. Kella
14.30 paiku tuleb auto meile järgi.
Kodus
teeme
jälle ise süüa, kuna selgub, et kamba peale
on
toiduaineid
meil enam kui piisavalt. Peseme end ja pakime ka asju, kuna homme
varahommikul
on ärasõit. Klaarime ka rahaasjad, nii omavahel kui
ka
perenaisega. Ta on nii lahke, et paneb meile õhtul kohvi
termostesse ja saiad jms. valmis, toome need oma tuppa et ei peaks teda
segama. Jätame temaga nägemiseni. Magama
läheme kusagil
22-23 vahel, kella paneme tirisema 2.30.
7) 28.jaanuar. Ärkame
raskusteta, joome kohvi ja sööme ning tassime oma
kompsud
ja suusad alla autosse. Peremehe
pakutud
grappa-pudeli jätame siiski maha, kuidas seda ikka lennukis
vedada
ja me pole ju tegelikult selle ala mehed. Kella 3 ajal
alustame
tagasiteed. Ilm on hea, teed kuivad. Oleme autos nüüd
6-kesi:
Ilmar, Tõnu, Tarmo, Aimar, Marko ja Kalle. Tee peal teeme
ühes teemajas
peatuse, kuid midagi sealt ei osta. Meil endilgi kohvi ja
näkitsemist kaasas. Kella 8 ajal oleme Malpensas. Sompus ilm,
samasugune nagu tulekupäeval. Anname auto ära ja
tassime oma
asjad lennujaama. Lend SK1686 väljub kell 11.15.
Anname oma
pagasi check-in'is
ära, suuskotid peame tassima jälle eraldi
käru peale. Ootame
ja jalutame saalis ringi. Üleval seinal ripub suur Carmen
Kassi pilt.
Lõpuks saame lennukisse - seekordne teraslind on MC
Donnell
Douglas MD-80. Õhkutõusmisel on otse
all näha suurt järve -
arvatavasti Como,
kus 2005.a.
suvel ujumaski sai käidud. Samuti näeme
mõne aja pärast ka Alpide
peaahelikud
ära. Umbes 2 tunni pärast maandume Kopenhaagenis.
Seal
jälle tunnike ootamist ja siseneme Estonian Airi Boeing
737-500 pardale. Lend
OV144 väljub kell 15.00. Lendame 11
km kõrgusel kodu poole.
Hämardub. Ei saagi aru, millisest suunast me Tallinnale
ligineme ja milline
maantee see seal all paistab. Kuid peaasi, et piloot seda teab -
igatahes
maandume kella 17.30 ajal Tallinnas, küllalt
kiiresti saame kätte oma pagasi - siin tulevad ka suusad lindi
pealt. Jätame nägemiseni ja kiirustame - kes
vastutulnud auto,
kes bussi peale. Ise saan liinibussiga Tallinna bussijaama,
seal
võtan pileti 18.30 väljuvale Tartu bussile ja kella
21 ajal
olen kodus. Mis puutub rahalistesse kuludesse, siis läks see
maraton ikka 2 korda kallimaks kui näiteks Tsehhi
oma.
Kalle Kiiranen,
09.02.2009