Mõte teha rattamatk meie põhjanaabrite juures
idanes mul
juba ammu, konkreetselt aga hakkasin ettevalmistusi tegema vaid
mõni nädal enne juulikuist 3-nädalast
puhkust. Esmalt
oli mõttes ka Nuuksio Rahvuspark ja selle ümbrus,
aga siis
sain aru, et pikema rattamatka jaoks sobiks Saimaa
järvistu ümbrus paremini, eriti kui lisada
sinna ka Repovesi
Rahvuspark. Leidsin väga hea keskkonna
rattamatkajatele - Bikemap,
kus võib leida teiste rattamatku, planeerida
enda omi
ja lõpuks ka oma matka üles riputada. Oma
võimaluste
laiendamiseks ostsin aastase Pro litsentsi, 39 euro eest. Selle jaoks
on ka mobiilirakendus.
Teine hea mobiilirakendus detailsete kaartidega nii Soome kui Eesti
piires on b-bark,
mida juba mitu aastat olen kasutanud. Soome kohta on ka väga
head digikaardid: https://www.retkikartta.fi
, http://pikakartta.fi , mobiilirakendusena - Maastokartat. Nii või teisiti, tegin vaid paar marsruudi plaani Bikemap
keskkonnas, panin vastavad gpx-failid ka oma Garmini GPSmap 62s
rattaseadmesse. Rattaks
oli ikka 2010.a. ostetud Author
Stratos SX, rattakotiks 60-liitrine
Ferrino, lenksukotiks Lotus KLS, telgiks väike Husky
Sawaj 2,
gaasipriimuseks oli MSR Windburner + 3 ballooni (230 g). Vee
puhastamiseks oli kaasas MSR Trailshot filter,
mida paar korda kasutasingi. Pildistamiseks võtsin lisaks
mobiilile (Samsung Galaxy A52S) kaasa ka väikese, aga
võimeka fotoka (Panasonic Lumix DMC-TZ100). Elektritoite
jaoks -
karbitäie AA-patareisid, 20 Ah akupanga kui ka 10W
päikesepaneeli. Toiduainetest võtsin Eestist kaasa
Tactical
Foodpack pakke (6 tk), Nordic kiirkaerahelbeid, tatart, kohvi-teed-soola,
tuubiga mett ja kondenspiima. Ühte-teist oli veel... Joogivee
sisse lisamiseks oli kaasas nii SIS Hydro kui ka SANA magneesiumiga
tabletid. Kaasa võtsin lausa 2 joogipudelit. Loomulikult
rattaparanduskomplekt, varukummid ja väike pump. Suvine aeg,
vähe varuriideid ja õhuke magamiskott. Mugavuseks
alla nii
õhuke matt kui ka täispuhutav madrats Therm-a-Rest
NEO AIR.
Vihmakaitseks oli nii keep endale kui ka kate rattakotile. Kuna palju
järvi-jõgesid teel, hankisin ja võtsin
seekord
kaasa ka
kokkupandava spinningu (Balzer Diablo X 2,4-meetrine teleskoop-ritv +
Lucky John'i Progress Spin 8 inertsivaba rull) koos lantidega. Pole
aastakümneid selle
alaga tegelenud, näis...
1) N, 14.07 : Helsingi
läänesadam-Katajanokka-Kulosaari-Marjaniemi-Vuosaari-Mustavuori
- 40 km
Ärkan enne kellatirinat - kell 6.30. Pilves ilm,
õhutemperatuur +18C. Ratas ja pagas sai eile valmis
säetud,
veel vaid mõned pisiasjad. Juba rattasõidul
kodust
raudteejaama pean vihmakeebi peale tõmbama, kuna hakkab
päris korralikult sadama. Tartu-Tallinn rong väljub
kell 8.54,
saan ka oma ratta seal kenasti üles riputada. Tallinnas olen
kella
11 ajal. Sõidan Toompuiesteed pidi Tallinna sadamasse
D-terminali juurde, lähen koos rattaga sisse. Võtan
seal
kerge eine. Mul oli juba eile ostetud pilet kell 13.30
väljuvale
Tallink Megastarile. Selgub, et rattaga peab minema "ümber
nurga"
sinna, kus ka autod peale saavad - oma 500 meetrit sõitu.
Saan sinna
siiski liiga vara, ootame koos rekkadega pealesõitu.
Pealeminek
algab alles kella 12.45 paiku. Rattaga mees suunatakse koos rekkadega
ikka alumisele autotekile. Kinnitan
ratta ja lähen
üles
8.korrusele, kus saab mõnusasti istuma. Pakutakse kohvi ja
šokolaadi. Käin sõidu
lõpupoole ka laeva avatekil - Soome rannik paistab!
Kunagi 90-ndatel sai päris tihti siin käidud. Siis
lähen
alla C3-1 oma ratta juurde ootama. On kuulda kolinat -
ülemiselt
autotekilt lastakse sõidukid enne maale. Siis avaneb ka meie
luuk ja
sõidan sealt uhkelt esimesena välja. Tiirutan
Läänesadama väljasõiduteedel,
edasi aga
mööda rattateed piki mererannikut, ümber
Kaivopuisto.
Võtan kohvikus "Ursula" kerge eine. Tuttav
Olümpiaterminal
ja Tähetornimägi... Soome rannik on hästi
sopiline -
Katajanokkas pean tagasi tulema - vesi on ees... Nüüd
hiljem
vaatan, GPS träkist, et mingi haagi olen teinud ka
Tervasaaril.
Marjaniemil on rannikul kenad rattateed ja puhkepargid. Kohtan ka
omasuguseid rattamatkajaid - mees ja naine Hollandist. Õhtu
juba
käes, hakkan vaatama ööbimiskohta. Ekslen
veel Vuosaare
sadamapiirkonnas, siis jõuan ikka Itaväyla suurele
teele,
kus paremat kätt jääb metsane ala - Mustavuori
looduspark, seal tiirutab ka teisi rattureid. Taevas on pilve
tõmmanud,
hakkab vihma tibutama. Suurema saju ootan ära ühes
tunnelis,
siis otsin edasi. Jõuan kella 21 paiku Mustavuori kaljusele
harjale, kus tasasem ala, kuid ... loomulikult ei ole siin mäe
otsas vett. Mul on siiski juua kaasas,
sooja sööki ei tee. Jään siia
öölaagrisse, paistab et siin varemgi oldud.
Ametlik
ööbimiskoht see muidugi ei ole.
2) R, 15.07 : Mustavuori-Porvoo-Koskenkyla-Loviisa-Tesjoki-Marinkyla-Markkinamäki
- 125 km
Ärkan 9 paiku Mustavuoril. Ei hakka siin
hommikusööki
tegema, pakin laagri kokku ja sõidan mäe otsast
alla tagasi
suurele teele, kus paralleelselt kulgeb ka hea rattatee... Uue
Porvoontee kõrval Västerskogis leian
õdusa kohviku
"Navetta", kus söön hommikust - vanad head karjala
pirukad ja
kohv. Väga õige aeg varjus olla - hakkab
jälle sadama.
Soomes on tee-ehitus ikka vaevaline - kohati kulgeb see läbi
kaljude. Kuid rattateed on vähemalt asulate läheduses
alati
olemas ja väga head. Tihti on kõrvuti 3
asfalteeritud
teed: uus
maantee, vana maantee ja kergliiklustee. Viimastel lubatakse reeglina
sõita ka mopeedidega. Lõuna paiku
jõuan Porvoosse.
Porvoos teen jõe ääres paadisadama
kõrval
lõunapeatuse. Vett võtan jõest,
läbi
väikese käsifiltri. Tullakse juttu ajama, hea
jälle
soome
keelt meelde tuletada. Edasi liigun Loviisa poole. Kasutan
päris palju
Eurovelo
rattateed nr.10, kus kohati ka pinnast ja kruusa. Pernajalahe
tõttu pean tegema päris suure haagi mandri poole.
Pernajas
teen peatuse kohaliku kiriku juures. Siin on ka Soome
kirjakeele
alusepanija Mikael
Acricola mälestusmärk.
Õhtul peale kella 18 jõuan
Loviisasse. Tumeda taeva taustal mõjub väga
pilkupüüdvalt Loviisa kiriku torn. Tiirutan veidi
linna peal. Loviisa
tuumaelektrijaam asub linnast ca 15 km kaugusel
Hästholmeni saarel - ei hakka sinna ja tagasi
sõitma - tuleks 30 lisakilomeetrit. Selle
asemel liigun edasi Kotka poole. Linnast
väljasõidul
jäävad vasakut kätt silma võimsad
kivimüürid
- see on Põhjasõja ajal rootslaste ehitatud Loviisa
kindlus - vaatan seal natuke ringi. Tesjoki kohal
pööran
paremale pinnaseteele, mis kirjade järgi viib
Marikülasse.
Loodan, et seal saab kusagil lahe ääres
Mari juures ööbida.
Paraku aga lõpeb iga tee eravaldusega, kus pole viisakas
öösel viibida. Ühe taluhoone laia
katuseräästa
all ootan ära ka suurema vihmahoo. Kaardirakenduses b-bark
jääb silma väike järv
Ryttarjärvi - sinna
viib päris mägine ja kivine metsatee. Kuid ka selle
ainukesel
lagedamal kaldal on kellegi majapidamine. Tulen veidi tagasi ja
jään
öölaagrisse Markkinamäel, mis
samamoodi
kivine ja samblikune nagu Mustavuori. Aga ilus koht,
sääski
ka vähem kui all veekogude lähedal. Vett on mul
seekord enam
kaasas, saan ka suurema mustuse keha pealt maha. Kell on juba 23, kui
teen õhtusöögi - tatrapuder ja
õlu. Täna
tuli pikk päev - ca 125 km ja üle 12 tunni.
3) L, 16.07 : Markkinamäki-Siltakyla-Kotka-Langinkoski-Katariinapuisto-Kyminlinna
- 64 km
Hommikul on ilm ilus, Päike ja tuul kuivatavad telgi ja muud
märjad asjad ära. Hommikusöögiks
on kiirakerahelbed ja kohv. Kella 9.30 paiku liigun tagasi
alla
teele ja sealt pööran varsti Pietarintie (170)
kõrval
kulgevale kergliiklusteele (Eurovelo nr. 10). Ka kiirtee (7) on kohati
päris lähedal. Ilm on ilus, õhutemperatuur
+16C.
Pyhtää kiriku juures teen korraks peatuse. Enne
Kotkat
märkan tee kõrvalsilte "Kuninkaantie/Kungsvägen"
- see põline tee, mida mööda Rootsi
kuningad liikusid,
kulgeb Turu ja Viiburi vahel. Nüüd siis ka mina :-) .
Lõuna
paiku jõuan Kotkasse
ja peale väikest ekslemist satun kuulsa Langinkoski juurde.
Juba
silla pealt avaneb võimas vaatepilt. Liigun Langinkoski
Keiserliku kalastusmaja juurde, jätan ratta sinna puusilla
kõrvale, vaatan ümbrust, pildistan ja filmin.
Rahvast on
siin päris palju. Venemaa keiser Aleksander
III
olevat siin omal ajal kalastanud - sellest siis need hooned jms.
Langinkoskil on ka nüüd kalamehi. Siin
Kymijõel ja
mujal lõhejõgedel tuleb lisaks üldisele
kalastusloale (vanuses 19-64) osta ka eraldi luba.
On juba lõunaaeg, kohvikus "Dagmar" võtan kohvi,
hamburgeri ja šokolaadikoogi. Jälle lühike
sajuhoog,
ootan selle ära kohvikus. Siis on jälle
päikesepaisteline
ilm. Liigun rattaga läbi Kotka saarestiku, alustan Metsola
poolt,
kus varjuline õdus metsatee. Metsola paadisadam. Edasi,
vasakut
kätt jääb Kymenlaakson keskussairalaa, kus
Kaupo ja
Kaarel eelmisel aastal töötasid. Hovinsaarelt
läheb tee
Kotkansaarele - seal asub Kotka kaubasadam ja siiamaani tuleb
ka
raudtee. Sapokka lahe ääres on teine paadisadam ja
käib
sadamamelu. Leian Kotkansaarilt ka Tallinna tänava -
on ju Kotka Tallinna sõpruslinn 1955. aastast.
Edasi liigun mööda mereäärt, kus
väga kena
rattatee kulgeb läbi Katariinapuisto. Neeme tipus on
lagedam ala, kus
palju puhkajaid. Hetkel puhub mere poolt tugev tuul.
Omapärased
kujud ja monumendid. Liigun tagasi mandri poole ja üle
Merituulentie silla jõuan Hirssaarele. Mussalo ja Ruonala
kaudu
jõuan lõpuks tagasi Langankoski juurde ja sealt
mööda matkateed Kyminlinna. Kymijõe
harujõe
Huumanhaara ääres leian mõnusa koha, kus
teen
õhtusöögi. Siin on mingid vanad
kivimüürid -
hiljem kohalikega vesteldes selgub et kunagi olnud siin vesiveski. Ei
ole teest kaugel ja paistab olla populaarne koht - mitmed seltskonnad
käivad siin. Satun juttu ajama ühe abielupaariga.
Soovitavad
laagrisse jääda veidi eemal neemel, otse
Kymijõe
kaldal Kokonkoski vastas - see on ka populaarne
kalapüügikoht.
Liigungi sinna ja on tõesti mõnus varjuline koht
mitme
vaatega Kymijõele. Ei pea vastu, panen spinningu kokku ja
proovin kätt (tegelikult käisin ka kodus Rahinge
järvel
heiteid
meelde tuletamas). Paar korda jääb lant
jõepõhja kinni, kuid saan sakutamisega ja teise
nurga alt
sikutamisega lahti. On ka teisi kalamehi... Ülevalpool asuva
Kokonkoski kärstiku müha on kogu aeg kuulda.
4) P, 17.07 : Kyminlinna - 0 km
Hommikul juba sajab ja nii väikeste vaheaegadega kogu
päeva,
ei saagi Kymijõe
äärest liikuma. Selle
asemel pillun
vihmahoogide vahel lanti. Tulemused: 2 väikest ahvenat rabavad
väikest
pöörlevat lanti, kuid lasen nad jõkke
tagasi. Kolm
lanti aga jäävad jõepõhja
kinni...
Kymijõe
põhiharus on jões palju kive, Huumanhaara
kõrvalharus aga vesikasve ja oksarisu. Muidu paistab olla
väga puhas vesi. Kaks kohalikku kalameest käib siin
ka.
Üks neist on Peterburist pärit venelane, elanud siin
12
aastat, kuid räägib halvasti soome keelt. Vabandab,
et
töökoht selline, kus pole kellegagi
rääkida.
Küllap jääb ikka tahtmise taha... Aga vedas
vennal - sai
samast kohast paarikilose koha! Võnkleva
landiga. Käib siin lanti pildumas ka
üks soomlane, temaga ajame pikemalt juttu. Siin peaksid olema
raskemad landid - vool on suht tugev. Nii möödub
see vihmane pühapäev. Söön
järgijäänud palasid, õhtul keedan
veel teed.
Öösel käin väljas -
täiskuu!
5) E, 18.07 : Kyminlinna-Korkeakoski-Ristinkallio-Hamina-Myllykyla-Pyhältö-Virojärvi
- 72 km
Ärkan suht hilja, 8.30 paiku. Taevas pilves, kuid vihma ei
lubata (vaatan ikka Rainviewer
äppi). Standardne hommikusöök:
kiirkaerahelbed ja kohv.
Guugeldan, kus on siin lähimad kalastustarvete poed - vaja
lante
ja trosse juurde osta. Otsin üles "Kymi Fishing Shop"
ja ostan
sealt 3
uut lanti,
hinnaga 6,5 eur/tk. Saan müüjalt ka selgust
siinsetest
kalapüügieeskirjadest. Sõidan edasi Hamina
poole, ikka
mööda kergliiklusteed maantee nr.170
kõrval.
Ristinkallios jätkub rattatee mööda kruusast
Vana
Viiburiteed. Kella 13 paiku jõuan Haminasse.
Ka see asub
merelahe (Savinlahti) ümbruses, kus on saari ja sildu.Vaatan
ka
seal veidi ringi, otsin lõunasöögikohta.
Juhuslikult
leian suht tagasihoidlikus hoones asuva Fati
Ravintola,
kus Kosovost pärit mees pakub häid kebabe ja
pitsasid.
Võtangi ühe kebabi ja klaasi piima.
Söön
väljas - üle tee on lauad. Kebab on ikka hiiglasele,
kuid
saan jagu... Tiirutan veidi ka Hamina kesäpuistos, vaatan
raekoda.
Siis aga võtan suuna Lappeenranna poole, esialgu
mööda
Myllykylä teed. Siin pole kergliiklusteed, pean "rekkadega"
koos
sõitma. Kõik mööduvad minust
siiski viisakas
kauguses. Tegelikult on oma viga - bikemap
info kohaselt kulgeb veidi ida pool ka rattatee. Maantee on
pikkade tõusude ja langustega. Kui varem kulgesin
läbi Uusimaa
ja Kymenlaakso,
siis nüüd olen jõudnud Lõuna-Karjala
maakonda. Hakkan otsima laagrikohta. Käin teest vasakul
ilusa järve (Sydanmaan
Ruoke)
ääres, kuid seal pole sobivat kohta. Kuid
jälle aitab
b-bark detailne digikaart - umbes samas kohas teest paremal on
Virojärvi ja sinna viib metsatee, mille lõpus pole
"kastikesi" (st. mökke). Umbes 1,5 kilomeetrit
sõitu
mööda metsateid ja olengi ilusas kohas Virojärvi kaldal.
Siin on vaid kalameeste paadid, ilus liivarand. Selle pikliku
järve teisel kaldal on küll uhkeid elamuid.
Jään
siia laagrisse, telgi panen veidi eemale metsa alla.
Väga ilus
ja
vaikne õhtu. Ei suuda vastu panna, võtan
spinningu ja
asun heitma. Paraku siin kas pole kalu või on neil
täna muud
tegemised.
6) T, 19.07 : Virojärvi-Taavetti-Luumäki-Risulahti-Lemi-Rutola-Lappeenranta
- 92 km Ka hommikul on ilm ilus. Istun kaldalolevas paadis ja
söön hommikuputru ning joon kohvi. Siis liigun
mööda
metsateid jälle suure maantee peale ja sõidan
Taavetti
suunas. Taavetti,
Luumäki
ja Itsenäisyydentie.
Suht hiljuti on siia tekkinud ka Mannerheimintie.
Maantee "lainetab" - siin asuvad ju Salpausselkä
voored, mis viimase jääaja moreenvallidest
tekkinud. On ju olemas lausa vastav
geopark.
Tunnen ka ise hiljem, et põhja-lõuna sihis
näeb
rattaga enam vaeva, kui ida-lääne sihis
sõites.
Otsustan sõita Lappeenranta mitte otse, vaid teha
väikese
haagi põhja pool asuva Kivijärvi ümbruses.
See tee
kulgeb juba väga tihti mööda kaardi siniseid
alasid.
Kuid ikka asfalt! Lõuna paiku hakkab sadama, kuid ma olen
parajasti ühes järveäärses
peatuskohas, kus
varjualune koos grilliga. Nii et saan lõuna
(Tactical foodpack) ära teha. Teise sajuhoo veedan
ühes varjualuses,
kus ka üks vana paat. Suurem asula sel haagil on Lemi.
Kella 17 paiku hakkan jõudma Lappenranta, selle tee
ääres olev vapp
paneb mind veidi mõtlema. Lappeenrannas
jõuan esimest korda ka Saimaa
järve äärde - Korkitehtaanranta
liivarannas
kastan ennast ka vette - veidi jahedam kui Eesti järvedes
praegu.
Siin ja vastasrannas on kõrged valged korruselamud. Liigun
edasi
mööda järveäärset
terviserada ja lükkan
ratta käekõrval üles
mööda järsku teed
linna poole. Paistab et olen sattunud military-tsooni - tee
ääres on 4 vana tanki
- Comet Mk I model B, Charioteer Mk VII model B, T-54 m 1951
ja
Sturmgeschütz III Ausführung G . Liigun edasi
kesklinna ja
otsin söögikohta, mis õhtul on veel lahti.
Leian
Mehhiko-stiilis kohviku "Pancho
Villa"
, kus einestan kergelt ja laadin akusid. Kuhu aga saan
jääda
öölaagrisse? Ilm on niiske, aeg-ajalt tibutab
kergelt. Peale
väikest eksirännakut leian end jälle Saimaa järve
ääres Kievarinpuistos.
Suht metsik ala tundub olla, on küll mõned kitsad
teerajad.
Kuid otse rannas on kõrge tasane kalju, mille peale panen oma
telgi. Selgub, et samas on ka Saimaa
kanali suue! Vees on valgustusega poid, kuid mingit
laevaliiklust ei märka. Saan siin imetleda ka päikeseloojangut.
7) K, 20.07 : Lappeenranta-Saimaa
kanal-Joutseno-Länhiälä-Imatra-Tanionkoski-Ruokolahti-Salosaari
- 75 km
Hommikul on päikesepaisteline, kuid tuuline. Liigun
peale
hommikusööki ja laagri kokkupanekut liigun piki
Saimaa kanali
paremkalda rada kuni tammideni. See ongi praegu vaid turismiobjekt,
paistab et mingit liiklust siin ei ole. Tegelikult kaotas see oma
tähtsuse juba 1940.a.,
kui Soome loovutas osa oma alasid Venemaale.
1962.a. sõlmiti rendileping ja alles 2013.a. pikendati seda
50
aastaks. Kuid seoses Venemaa kallaletungiga Ukrainale ja Soome
astumisega NATOsse on liiklus
uuesti soikunud.
Liigun üle silla vasakkaldale ja imetlen luuke, mille taga on
tuhandeid tonne vett. Tegelikult on siin nii uus kui vana kanal.
Viimases vesi ikka veidi voolab. Liigun vasakkallast pidi tagasi kuni
raudteeni ja seal pööran paremale Muukontiele, et
hiljem piki
rannikut sõita Imatrasse.
Vahepeale jäävad veel Honkalahti ja Joutseno. Tuul on
tugev - Saimaa peal on korralik lainetus. Siin kohtab juba saunaga puhkemajasid,
mida saaks rentida. Imatras liigun kohe Imatrakose juurde. Enne seda on
tõeline "turistikas" - tänavakohvikud ja
ööklubid. Imatra koske ei märganud (hiljem loen, et ikka avatakse - iga päev 20 minutiks) - oli
vaid
võimas tamm ja allpool sügav kaljune
jõesäng,
kus vähe vett. Vene poole peal oleva Svetogorskini on siit
vaid ca
9 km. Tiirutan Imatrakose juures veidi ratttaga, siis aga
sõidan
mööda ilusat Vuoksi
jõe
kallasrada ülespoole. Helistan heale sõbrale TapanileLaihias
ja mainin muuhulgas, et ka siin on üks Laihia-nimeline koht.
Rattatee läheb valtatie nr.6 alt
läbi, enne raudteed on aga teeremont ja edasi ei saa. Tiiruga
ümber Imatra jaamahoone saan siiski edasi. Vuoksi
jõe
ületan üle Tainonkoskentie silda. Edasi sellised
asulad nagu
Vuoksenniska, Matara ja Rautio. Peale seda läheb kena rattatee
Saimaa kaldal Ruokolahti poole. Siin on ka teisi rattamatkajaid.
Õhtul 18.30 paiku jõuan Ruokolahti
lähedale. Ei taha
ööseks sinna jõuda,
pööran Pappilanlahti
taga vasakule ja sõidan mäest üles Ruokolahti
kiriku juurde, sealt aga edasi Salosaarele.
Peale Matikkalat arvan, et on hea mõte liikuda
mööda
vaevumärgatavat metsateed Parjanlahti poole. Hästi
mägine ja võsane. Siin on küll
käidud, mingid
rajamärgid tokkidena püsti. Jõuangi vee
äärde - privaat, kuid hästi kivine, lisaks
on siin ka
suured kuklasepesad. Sipelgate meelest olen sissetungija ja nii nad
mind väga ei taha siin näha. Kalamehe veri aga hakkab
vemmaldama ja asun lanti loopima. Seista tuleb
veeäärsete
libedate kivide peal. Tuul on veidi vaibunud. Kell on kusagil 21 paiku,
kui hakkab midagi otsa - umbes kilone haug rabeleb. Paraku ei haakinud
teda korralikult ja kui kivi otsast upitan temast teise käega
kinni võtma, rapsab lahti. Ptüi! Tükk aega
olen enda
peale pahane. Kuid öölaagrisse ma siia siiski ei saa
jääda. Vaatan piki kallast, leian ühe suure
kalju juures
ka kohaliku orienteerumisraja puna-valge märgi. Liigun tagasi
metsarajale, püüan jõuda Matikkala teele,
kuid selle
asemel satun hoopis piki rannikut kohaliku suusamäe jalamile.
Siin
on rannas päris normaalne ala telkimiseks ja jäängi siia.
Teen ka hilise õhtusöögi. Keegi
sõidab veel
pimedas autoga hüppemäe jalamil asuvate rannahoonete
juurde.
8) N, 21.07 : Salosaari-Ruokolahti-Virmutjoki-Syyspohja-Kelkanmäki-Joutsjärvi-Suusalmi
- 56 km
Ärkan umbes kella 8 ajal - ilm on ilus. Peale
hommikusööki pillun lanti. Veidi eemal näen
mingit
puidust platvormi - lähen sinna. Paistab, et see on tuulega
kusagilt lahtirebinud ujuvkai, mis siia paari trossiga kinnitatud.
Selle pealt mugav loopida. Kuid ei ühtegi võtet...
Pakin
laagri kokku ja lükkan ratta mööda looklevat
teed
üles, kõrvale jääb siis
Ruokolahden FreeSki
nõlv, kus suvel vaikus. Mööda tuttavat
teed
sõidan tagasi alla Pappilanlahti ujumiskoha juurde,
käin
seal vees. Tuleb ka teisi suvitajaid. Siis aga liigun Rukolahti
asulasse, käin S-Marketis toidu- ja joogivarusid
täiendamas.
Edasi mööda Puumalantied - Virmutjoki,
Inkilänmäki,
Kotaniemi, Syyspohja, Käyhkää. Kohati on
asfalt, kohati
- kruus. Viljakanssari piirkonnas otsin mõnusamat
veeäärset kohta lõunapeatuseks. Igal pool
eravaldused... Enam-vähem sobiva koha leian Ruunlahti kaldal.
Tactical foodpack seekord lõunaks - lihtne teha.
Päike
kõrvetab, hoian varju. Peale lõunat liigun
Kelkanmäe
poole - seal on vägevad tõusud ja laskumised, kahel
pool teed aga
ilusad metsad. Joutsjärvi juures märkan ilusat
kallast, kus
pole mökke, on vaid paadid. Kuid ka sinna sõidab
varsti üks
auto. Mehed tulid siia võrkudega "muikku"
(rääbis
soome keeles) püüdma.
Sõidan edasi, varsti on tee ääres
silt
"Etelä-Savo + Puumala" - uus maakond. Käin ka teisest
kohast
Joutsjärvi ääres
(Joutsjärvenniemi),
eesmärgiga leida mõnus laagrikoht. Kuid siin on
järve
ääres kas kõrged kaljud või
siis soine ala.
Sobiva laagrikoha leian edasi Suusalmi
lahe ääres. Maantee on küll lähedal,
kuid muus
osas ok.
Kahel pool on küll eravaldused, kuid need siia ei ulatu.
Kaldal on
mõnusad lamedad silekaljud, millede pealt hea lanti loopida.
Õhtul kella 21 paiku tulebki üks haug otsa - 48 cm
pikk,
umbes kilone poiss. Puhastan kala samas paatide juures ära,
lõigun tükkideks ja panen kilekotti soola.
Õhtusöögiks tuleb aga tatrapuder ja
põdrakanepi
tee. Põdrakanepit kasvab siin teede kõrval palju.
Ilus
vaikne õhtu...
9) R, 22.07 : Suusalmi-Puumala-Parjalampi - 89 km
Hommikul on samuti ilus päikeseline ilm. Peale suht hilist
hommikusööki liigun edasi Puumala poole. Asfalttee
kulgeb
metsade vahel, siin eraldi rattateed pole. Kitulanniemi puhkekohast
hakkab paistma Puumala
suur sild.
Samas on ka reklaamiplakatid turistidele - hülgepildiga ja
puha.
Ületan silla ja laskun teisel pool alla Puumala sadamasse, kus
kohvikud-baarid. Kohvi pole, võtan ühe alkovaba
õlle. Üks kohalik mees on juba hommikul veidi
"humalassa",
kipub juttu ajama. Aga viisakalt... Liigun edasi.
Lõunapeatuse
teen Sahanlahti
ääres,
kus muuseumid ja söögikohad. Muidugi on ka
paadisadam.
Rahvast
päris palju. Võtan mõned koogid ja
kohvi, laadin nii
mobiili kui akupanka. Jälle edasi, mööda
Lietvedenteed.
Varsti läheb kaart jälle "siniseks" - tee kulgeb
läbi
saarestiku (Verkkosaari, Iso Korkiasaari, Ihanteensalo, Rapeikko,
Vasikkasaari, Peltosaari...). On ka paar suurt silda, mille pealt
avanevad uhked
vaated.
Rapeikko saarekesel on kohvik, jäätiseputka ja
vaateplatvorm.
Ajan seal ühe soomlasega juttu. Liigun edasi ja hakakn
mõtlema juba laagrikoha peale. Teen mitmeid
kõrvalhaake,
kuid need lõpevad ikka eravaldustega. Enne Varkaantaipaleen
kanalit (mis ühendab Louhivesi ja Someenjärvi,
"allpool" -
Yövesi) on paadisadam koos suvekohvikuga. Inimesed naudivad
ilusat
õhtut ja vaatavad imestusega (või imetlusega?!)
üht
väsinud ratturit. Kell on juba üle 22, kui
jõuan Parjalampi
järve ääres asuva Ristiina majatalo
juurde. Peremees
tuleb välja ja pakub algul ööbimist sees ca
50 euro
eest. Ma siiski eelistaks telgis magada, kuid tahaks pesta ja kala
grillida. Lepime siis kokku, et saan all järve
ääres
sauna ja seal ka telgiga ööbida ning grillida,
hommikul aga
hommikusööki, kokku 15 euro eest. Saun on veel veidi
soe,
peremees paneb puid alla ja läheb ise üles maja
juurde. Seni
kuni saun köeb, panen kala grillima. Mähin
kalatükid
fooliumisse ja panen grilliahju, kaane peale. Keedan ka
põdrakanepiteed
(oleks pidanud peremehelt ka õlut ostma!).
Kui saun soe, lähen lavale ja pesen nii ennast kui ka riideid.
Pime juba.
Elektrit siin ei ole, kasutan oma pealampi. Käin paar korda ka
järves. Õhtusöögiks on siis
grillitud haug, leib
ja tee. Kala tuli päris maitsev, soola sai parajalt, osa
jääb veel homseks.
Telgi
panen järveäärsele palkonile.
Magama saan alles südaööl,
kell 1.30. Aga ilus!
10) L, 23.07 : Parjalampi-Ristiina-Mäntuharju-Nouhu-Koskijärvi
- 74 km
Kuigi sain hilja magama, tulen üles 7.30 paiku. Panin eile
pestud
riided välja käsipuudele kuivama, kuid
öösel sadas
ja hommikul kõik märjad, pean nad nii kilekotiga
kaasa
võtma. Oleksin pidanud sauna nad panema! Esialgu
jätan
asjad nii nagu on ja lähen
üles maja juurde. Peremees kutsub kohvi jooma ja hommikust
sööma. Hetkel pole tal külalisi, tunni aja
pärast
tulevat. Sööme ja ajame juttu. Siis maksan 15 eurot
ja
lähen tagasi sauna juurde asju kokku panema. Täna on
taevas
pilves ja kipub sadama. Kui tulen tagasi üles ja majja sisse
astun, käib seal üks koosolek. Viipan ja lahkun.
Täna on
pilvine ilm ja jahedam. Lõuna paiku (14) jõuan Ristiinasse.
Käin poes ja ostan toitu ja jooki. Teen sadamapingil istudes
külma lõuna, siis aga liigun edasi
Mäntuharju
poole. Ilmuvad
juba teeviidad kirjadega "Lahti/Jaala 368" ja "Kouvola 381" -
sinnapoole minulgi plaan sõita. Kohati on vahelduseks
asfaldile
ka pinnase- ja kruusateed. Mäntuharjul on suurel
turuväljakul
midagi laada taolist; inimesi küll vähe. Puhkan,
söön jäätist. Hakkab sadama - selle
ootan ära
ühes varjualuses. Siin teen alles otsuse, et käin
ikka ka Repoveden
Kansallispuistos
ka. Sõidangi sinnapoole - Kirkonkyla järel tuleb
pöörata vasakule Virransalmentiele. Sealgi
õnnestub
mul hajameelselt põrutada mitu kilomeetrit vales suunas,
Jäniskylä poole, mis asub Juolavesi kaldal.
Õige tee
on ikka Sarkavesi poole, kus sellised kohad nagu Outinen ja
Mouhu.
Nüüd on enam kruusateed, mida ka hea
sõita. Sarkavesi
on suur järv, teen seal pildistamispeatuse. On juba
õhtu,
aeg mõelda laagrikoha peale. Käin vaatamas
Hosusjärvi
ääres - seal on headel järvekallastel palju
eravaldusi.
Jõuan Koskijärvi juurde - seal
kõrvalteest veidi
eemal on sobiv koht.
Laotan telgi otse samblasele
kaldale, kus palju mustikavarsi. Ja mustikaid on palju! Otse
järve ääres on ka kivine., seal teen gaasipriimusega
õhtusöögi. Sajab kerget
seenevihma. Loobin ka lanti, kuid ei ühtegi võtet!
11) P, 24.07 : Koskijärvi-Repoveden
Kansallispuisto-Tervajärvi - 14 km
Hommikul, kui
telgiuksest välja vaatan,
on ka pilves ilm. Peale hommikusööki pakin laagri
kokku ja
lükkan ratta läbi rägastiku tee peale.
Varsti ongi tee
kõrval silt "Repovesi Kansallispuisto National park" ja
varsti
ilmuvad ka kõrged kaljupaljandid. Teekatteks on siin must
killustik ja jälle on hästi mägine maastik.
Kella 12
paiku jõuan Saarijärvi parkimisplatsile, kus palju
autosid
ja liigub ka matkajaid - pühapäev ju! Vestlen
mõnedega, vaatan ringi ja hakkan rattaga liikuma mööda
teed Olhava ja Mustalamminvuori poole.
Ei saa palju liikuda, kui üle tee jookseb minu poole
märg
pisike oravapoeg ja hüppab minu tossule, ise midagi
rääkides. Teen
pilti
ja silitan loomakest, loodetavasti pole emme kaugel.
Valkjärvil
Sukeltajaniemi laagrikohas on teisi inimesi. Mustalampi
metsajärv,
kust aeg-ajalt kostab lindude (kaurid?) hääli.
Teeristides on korralikud
teeviidad.
Jõuan Mustalamminvuori jalamile. Jätan ratta puu
najale ja
tõusen mööda järsku ja kaljust
teerada
ülespoole. Lõpus on isegi puidust trepp.
Mäe kaljusel
harjal on vaatetorn, kuhu loomulikult lähen. Avaneb võrratu
vaade Repovesi järvele ja ümbrusele.
Ilm on pilvine, aeg-ajalt tibutab vihmagi. Tulen tagasi alla ratta
juurde ja sõidan ka Olhava alla. Sealgi läheb
üles
järsem kivine jalgrada. Üleval jälle kaljune
seljandik,
mis langeb
järsult Olhavanlampi poole. Tagapool näen kahte
tüdrukut
ronimas, teen juttu. Esmalt soome keeles, nemad vastavad inglise
keeles. Selgub, et eestlased, Tallinnast. Ajame natuke aega juttu,
loomulikult mägironimisest. Päris mägedesse
polevat nad
veel jõudnud. Eesti, eriti Tallinna kaljuronijatele on
Olhava
tuntud koht. Esmalt mõtlesin juba täna
sõita edasi
Lahti poole, kuid siin on nii ilus, et otsustan leida mõni
ilus
laagrikoht ja veeta siin öö. Jõuangi ilusa
Tervajärvi äärde ja Hermusenlahe kaldal
on väga mõnus laagrikoht, inimesi ka hetkel pole.
On
näha, et siin on hiljuti oldud - maapinnal on 2 kuiva
telgikohta.
Panen sinna ka oma
telgi.
Vaikne õhtu, kuid aeg-ajalt kostab siia
suurtükiplahvatusi
ja ka automaatide tärinat - lähedal on ju
Pahkanjärven
ampumaalue. Pillun jälle lanti ja pöörlevaga
tuleb otsa
üks ca
45 cm-ne haug. Tuleb jälle kalapuhastamise ja
soolamisega tegeleda. Öösel on väga vaikne...
12) E, 25.07 : Tervajärvi-Hevosoja-Heinistö-Jaala-Nastola-Pennala-Virenoja
- 110 km Hommik
Tervajärvi kaldal
on väga ilus - Päike paistab ja on vaikne.
Püüan oma poolmärgi riideid
edasi kuivatada (ei õnnestunud!) ja
päikesepaneeliga mobiili laadida
(õnnestus). Kahju
siit lahkuda!
Kuid peale hommikusööki ja laagri
kokkupanekut hakkan liikuma lõuna poole, kus üle
Kanavaniemi ja
Majasaari läheb kruusatee Hevosoja ja Heinistö poole.
Sealt
edasi
kulgeb ilusate männimetsade vahel mõnus lauge
asfalttee
lääne suunas. Kuid seda mitte lõputult -
Pyhajärvi ja Leininselkä taga juhatab rattatee mind
jälle mägisemale maastikule põhjast
lõunasse ja
peale Sitikkala ületan Mankala
elektrijaama tammi. Huvitav, siin ka Kymijoki -
ilmselt üks selle harudest.
Mankalast kulgeb tee jälle lääne sihis,
paralleelselt
raudteega ja see osa pole enam nii maaililine. Annab tunda juba Lahti
lähedus. Peale Nastolat, Villähde kandis
pööran
jälle vasakule kõrvalteedele, et õhtuks
jõuda
Virenojale, kus elavad Markku ja Kyllikki ning veel mitu toredat
tegelast. Kohati seiklen mingitel külavaheteedel,
õhtu eel
jõuan Pennalasse. Sealt sõidan Lahti-Orimattila
teega
paralleelsel kergliiklusteel kuni Virenojani, kus veel üks (Vanhatie)
kõrvalharu.
Seal ootavadki mind Markku, Kyllikki ja väike Vili.
Ühed
väikesed tegelased (Poku ja Natte) tervitavad mind haukudes.
Saun
pannakse sooja, enne aga sööme. Ka minu mustad
rattariided
lähevad pessu. Peale sauna ja mõnusat
õhtust
teejoomist tuleb hea uni. Seekord voodis.
13) T, 26.07 : Virenoja - 0 km
Selle päeva veedan mõnusasti Markku ja Kyllikki
pool,
grillime haugi, ajame juttu ja korra käime Kyllikiga ka
Orimattilas. Pakuvad et viskavad homme mind autoga Helsingisse (ca 120
km), kuid loobun, ikka rattaga vaja täistiir peale teha, start
ja
finish peavad ühes kohas olema! Küll aga laenan
Markkult
masinaõli ja õlitan rattaketi
üle.
14) K, 27.07 : Virenoja-Orimattila-Pukkila-Numminen-Järvenpää-Kerava-Korso-Kulomäki
- 103 km
Hommikul on ilus ilm. Sööme
hommikusöögi ja
jätame nägemist. Hakkan sõitma Helsingi
poole, esialgu
mööda kergliiklusteed Orimattila ja Pukkila poole.
Puhkus
mõjus hästi - jõudu on nii palju, et
tõmban
peale Orimattilat vale tee peale, mis viib lääne pool
asuva
Lahti-Helsingi kiirtee poole. Kohe mitu lisakilomeetrit! Ilm on ilus,
vaid veidi tuuline. Tee
enamjaolt suht lauge, põldude vahel, kus liiklust
vähe. Kella 13 paiku jõuan Nummineni
Isojärvi äärde, kus kohalik
ujumiskoht ja purre,
aga ei ühtegi inimest. Järve poolt on tugev jahe
tuul.
Jään siia lõunat pidama - Tactical
foodpack ja
3-ühes-kohv. Vett võtan läbi filtri otse
järvest.
Hiljem tulevad siia ka üks mees ja naine oma lapselapsega.
Ajame
veidi juttu - järves pidi olema palju koha. Ma siiski ei pane
oma
spinningut kokku, sõidan edasi, eesmärgiga
jõuda
kohta, kust Helsingisse jääb veel
paarkümmend
kilomeetrit. Ikka külavaheteed kuni Haarajoeni, kus tunnelist
saan
Lahti-Helsingi kiirteest teisele poole. Tuusulanjärvi
põhjapoolses otsas on Järvenpää
väikelinn.
Tiirutan sealses rannas ja rattateedel. Järve teise otsa kohal
suundun vasakule Keravasse, sealt aga piki raudteed kulgevat
kergliiklusteed ikka Helsingi poole. Otsin juba
ööbimiskohta
- siin on see juba keerulisem liiga tiheda asustuse tõttu.
Tiirutan rattaga
ilusas Korso pargis (Koron keskuspuisto), kuid see liiga
tsivilisatsioonis. Mõni kilomeeter edasi, Kulomäe
terviseraja kõrval metsas leian v. hea telkimiskoha.
Vett siin ei ole, aga sellega olen juba arvestanud -
söögi
jaoks on vesi pudeliga kaasas. Saan tee valmis, kui hakkab sadama.
Söön juba telgis.
Kuigi ühel pool on raudtee ja teisel pool Vantaa
lennuväli,
on siiski suht vaikne. Mõned tervisesportlased liiguvad
allpool
terviserajal. Neid on Soomes ikka enam näha kui meil Eestis.
15) N, 28.07 : Kulomäki-Vantaa-Helsingi
läänesadam - 30 km
Hommikul tulen vara üles - kell 5.30 - plaan on
jõuda kella
10.30 väljuvale Tallinki laevale, et siis Tallinnas
jõuda
14.11 Tartu rongile, kus rattamärk on "roheline".
Läänesadamasse on siit ca 25 km, kuid peab arvestama
linnaliiklusega ja ka suviste remonditöödega.
Hommikusöögi (kohv + kiirkaerahelbed) teen ikka.
Esialgu
liigun jälle paralleelselt raudteega Tikkurilani, siis juhatab
rattatee mind vasakule Lahti kiirtee poole, mille alt ja
ülevalt
siis paaris kohas läbin. Helsingi on väga
rattasõbralik ja roheline linn - kõikjal on
vastavad
teed. Isegi kui eksida veidi, on järgmine teeots kohe olemas.
Malmi, Viikki, Kumpula, Vallila, Alppiharju,
Töölö
ja lõpuks Jätkäsaari ning
Länsisatama.
Lõpus oligi takistusi - suvised tänavaremondid ka
siin.
Aega on suht vähe - alla tunni. Rahvast on palju, ilmselt
tahavad
kõik samale laevale. Käin sees vaatamas, ametnik
ütleb, et sõitku "nurga tagant" edasi, seal on
kassad, kus
saab ka pileti osta. Otsin tükk aega seda "nurka", siis
põrutan "telliskivi"-märgi alt edasi - saan
õigele
rajala, kus ka autod ootavad. Kassas saan pileti ja sõidan
liiklusreguleerijate juhendamisel "6.teele" . Seal lõpus
ootab
pealeminekut ka üks teine rattamees, kelle ratas ja varustus
paistavad olla tunduvalt professionaalsemad. John Umeast (Rootsi).
Teeb rattaretke ümber Läänemere, juba
sõitis
läbi Soome, nüüd tuleb Eestisse ja sealt
edasi
Läti-Leedu-Poola-Saksa-Taani-Rootsi. Eestis tahab
külastada
ka Viljandi Folki, mis just nüüd algab. Saame
laevale, paneme
rattad alumisel tekil kinni ja liigume üles 8.tekile. Istume
ja
ajame juttu, seekord on suhtuskeel inglise. Vahepeal toome ka kohvi,
mina veel küüslauguleivakesi. Mõnusas
seltskonnas
möödub 2 tundi märkamatult. Tallinnas
liigume ka koos,
John pole siin varem käinud. Ilm on pilves ja jahe,
äsja oli
vihmasadu. Liigume sadamast Rannamäe teele ja sealt Balti
jaama
juurde. John tahab osta tavalist Eesti kaarti, läheme
vanalinna,
kus Niguliste kiriku lähedal on Turismiinfo keskus. Mina ootan
rataste juures väljas, John käib sees.
Üllatuseks
selgub, et pole sobivat kaarti!? Käime veel paaris
raamatukaupluses - sama lugu! Minul on aeg minna tagasi Balti jaama,
John aga läheb veel kesklinna. Enne
hüvastijättu teeme
veel selfi.
Jõuan kenasti jaama, Tartu rongi pole veel ees, kuid
inimesed
ootavad 1. perroonil. Rong saabub, olen esialgu ainuke rattaga
sõitja,
saan selle jälle kenasti üles riputada ja
lähedale
mõnusasti istuma. Rongisõit
möödub kiiresti, ma
kas tukun või olen ninapidi nutitelefonis. Tartu
raudteejaamas olen kell
15.30 ja sealt on kusagil 15 minutit rattasõitu koju.
Kokkuvõtted
Koos rongi- ja laevasõitudega tuli seekord 15
päeva,
rattapäevi oli 12,5. Kui võtan GPS andmed kokku, saan 945 km,
tõusude summaks aga ca 5000 m. Võrdluseks
- umbes sama pikkadel rattasõitudel Eestis olid
tõusude
summad ca 2200 ... 2600 m - Soome ikka mägisem maa. Tegelikult
sõltub palju ka sellest, kuidas GPS andmed saadud ja hiljem
töödeldud, kui pika
sammuga punktid on. Minul on võrdluses
nad saadud Garmin
Connect keskkonnaspäevade
kaupa kokku
liidetuna. Kui aga gpx-faili veidi töödelda
-
väiksemaks
ja vahedeta, siis on tulemused teised. Näiteks on see
matk bikemap keskkonnas (kus pidin gpx-faili enne
töötlema) andis:
distance 914 km, ascent 2110 m, descent 2110 m. Teiselt
poolt, on
ka keskkondasid, kus sain kõrguste summaks umbes 9000 m !!!
Orienteerumisest matka ajal. Kui järgida kindlalt varem
valmistehtud joont
Garmini
GPSmapis, siis pole vigagi. Kuid kui läheneda asjale veidi
loomingulisemalt (loe: lohakamalt), siis oleks parem kasutada juba
nutitelefoni ja seda rattalenksu küljes. Minul seda polnud ja
pidin iga
kord vöökotist võtma. Samas, Garmini
GPSmap
töötab kahe AA-patareiga, mida
igas külapoes saada (olid kaasas), nutiseadmed aga vajavad
laadimist. Kasutasin selleks kohvikuid ja sööklaid,
kus
peatusin, samuti akupanka ja päikesepaneeli.
Igal
juhul sain nende paari nädalaga lisaks positiivsele
emotsioonile
ka hea treeningu. Üllatavalt palju oli rattateid, enamus
asfaltiga. Kas see nüüd hea või halb, aga
mugav oli
sõita küll. Päris padrikus olin vaid siis,
kui ise selle
üles otsisin. Kohati tuli teed jagada ka
"rekkadega", kus kas ei
olnud rattateed või ei osanud ise seda leida. Taolisel
marsruudil tasub eelnevalt paremini uurida
ka võimalikke ööbimispaiku, sh. ka saunaga
hütte.
Paistab, et enamus rattamatkajaid, keda teel kohtasin, olid nii
1-2-päeva-sõitjad, kes just nii tegid.
Üllatav, et
telgiga ööbimiskohti oli vee
ääres vähe
valida (va. Repovesi Rahvuspargis). Soome on küll "tuhat
järve",
kuid iga järve ääres ka tuhat
mökki.
Küllap on viimaste hulgas ka selliseid, mida väikese
tasu
eest saab kasutada. Iga tee ja siledam ala on ju kellegi
tööga tekkinud, mujal on kas kaljud või
kõrkjad. Ilmselt olin selles osas vähe
kodutööd
teinud - seal on taolised asjad broneerimisega: https://www.camping.fi
. Infot on ka https://www.luontoon.fi
ja https://www.metsa.fi
. Loomulikult on Soomes ka metsikuid piirkondi, kus ka metsikuid
telgikohti palju valida.
Ilmad olid ... vahelduvad. Oli nii jahedaid (+15..16 C) kui ka palavaid
(üle +25C). Ühel päeval (17.juuli) ei saanud
vihma
pärast edasi liikuda. Läbimärjaks ei saanud
kordagi,
jälgisin kohalikku ilmateadet ja vihmapilvede liikumist Rainviewer äpiga.
Varustus pidas hästi vastu - ma ei pidanud isegi rattakumme
kordagi pumpama. Piisas 2 gaasiballoonist (230 g).
Päikesekaitse
kreem ja sääsetõrjevahendid olid kaasas,
kuid ei
kasutanudki. Süüa-juua tegin reeglina priimusel, kuid korra
päevas käisin ka teeäärsetes
kohvikutes. Rahaliselt olid kõik kulud kokku alla 400 euro. Ahsoo -
õlut tarbisin seekord ebanormaalselt vähe :-) .