Eelmisel suvel lõpetasin oma Ida-Virumaa
rattaretke rannikul Valaste joa juures, veidi varem sai
rattaga läbitud Läänerannik
Kurksest kuni Iklani ja 2008.a.
läbi tiirutatud ka Paldiski ümbrus.
Seega oli nüüd loogiline läbi
sõita ka vahepeale
jääv rannik Valastest Lohusaluni. Sinna sisse
jäävad Lahemaa Rahvuspark, poolsaartest Vergi,
Käsmu,
Pärispea,
Juminda, Ihasalu, Viimsi, Paljassaare, Kakumäe, Lohusalu,...., neemedest: Letipea, Vainupea, Vergi, Pedassaare,
Lobi,
Purekkari (mandri-Eesti põhjapoolseim punkt), Juminda nina,
Kaberneeme, Uitru säär, Rohuneeme, Suurupi,
Lohusalu,... Tuntumatest jugadest: Valaste, Jägala,
Keila. Põhjaranniku maastikus ei saa üle
ega
ümber
klindist e. rannaastangust. Kohati on see lausa mere
ääres (Ontika), kohati aga on mereni mitu
kilomeetrit
(Kunda lähedal Lontova teel). Astangu all on reeglina omapärane
ja puutumatu
klindimets, mis oluliselt erineb astangu peale
jäävast.
Linnadest jäävad sinna vahemikku Kunda, Loksa, Maardu
ja ...
Tallinn. Vaatamist väärt on Saka, Kalvi,
Vihula ja Keila-Joa
mõisad, Purtse kindluselamu, Kiiu torn, Toolse linnuse
varemed.
Märgusõnadeks on mulle ka Rebala ja
Ülgase,
mis seostuvad Lennart Mere "Hõbevalge(ma)ga" ja
fosforiiidiga. Minu jaoks on
üllatuseks Jägala (Linnamäe) soliidne HEJ,
väiksem
HEJ on ka Keila-Joal. Unustamatu elamus oli ka jalgrattaga
läbisõit laupäevasest Tallinnast ja
järgmisel
päeval läbi vihmasaju Laagri poolt sinna tagasi. Estovelo
marsruutidest on ühisosa ehk kõige enam number 1-ga.
1) E, 9.juuli : Tartu -
Aovere - Pataste - Saare - Raja - Lohusuu - Kauksi - Kuru : 100 km.
Tartus on hommikul pilves ilm, temperatuur +19C. Minema saan alles kell
10.30. Liigun läbi linna Raadile ja Vahilt
pööran
Tartu-Jõhvi maanteele. Vahepeal on Päikegi
välja
tulnud. Tee ääras kollendavad rapsipõllud.
Aovere
rist, Amme jõgi, edasi Vedu ja Pataste poole on
päris
korralikud tõusud. Kääpa kandis teen
maanteest veidi
eemal metsalagendikul kella 13-14 vahel lõunapeatuse -
kiirnuudlid, leib, viinerid, tee, shokolaad. Maantee suundub Peipsi
poole, enne seda käin teeäärses kaupluses,
ostan Sprite
ja õlut. Eelmisest aastast tuttavad Kükita
ja Raja
külad. Seal vaatama ei jää ning ka
Mustveesse seekord
sisse ei sõida. Lohusuu ja Avijõgi. Rannapungerja
silla
juures olevas laagrikohas on ees üks seltskond,
sõidan
veidi maad edasi ja esimese metsatee kohal pööran
paremale -
see tee viib Rannapungerja kaldale, kus kalamehed olnud, saaks
laagerdadagi. Tulen siiski tagasi ja käin vaatamas
järgmist
metsateed pidi Peipsi poole. Järveni ei jõua,
läheb
soiseks ja ees on talumaad. Tulen tagasi, söön
maantee
kõrval veidi metsmaasikaid (lõhn!) ja
sõidan
maanteed pidi ikka teeristini, kus silt näitab otse
Jõhvi,
paremale aga - Vasknarva, Alajõe, Kuru. Esialgu
jõuan
tuttavasse Kauksi randa. Seal ei saaks telkida, ametlik
Kauksi
telkimiskoht on veidi edasi, kuid ma ei taha suurt
seltskonda.
Kusagil Kuru kandis põikan läbi männimetsa
järve
äärde - hea omaette koht kaldaperve varjus.
Järve poolt
varjavad seda pajupõõsad. Kell on 17,
jään siia
laagrisse, panen telgi üles ja käin järves
suplemas.
Vesi on ... karastav. Naudin ilusat ilma, rüüpan
purgiõlut, hammustan peale soolapähkleid ja
õllepunne. Pärast teen ikka süüa
ka - tatraputru.
Vesi oli mul plastpudelitega kaasas, toitu teen ikka gaasipriimusel.
Magama poen juba
kell 21. Päris tugev lainemüha.
2) T,
10.juuli: Kuru - Sälliku - Iisaku - Jõhvi -
Kukruse - Amula - Valaste - Valaste juga - Ontika - Saka - Aa - Moldova
- Liiva - Purtse - Liimala - Kõrkküla - Rannu -
Aseri -
Kalvi - Kalvi rand : 110 km Ärkan kella 5 paiku, tugev lainemüha.
Taevas on selge,
Päike juba tõusnud. Peipsi poolt puhub paras tuul,
kuid
telgi peale see ei jõua. Põõnan veel
kella 6.30-ni,
siis tulen üles. Ringutan veidi rannas, siis pesen ja teen
hommikusöögi - kiirkaerahelbed, sai-juust, shokolaad,
kohvijook. Panen laagri kokku. Vahepeal on taevas jõudnud
pilvedega kattuda, siis aga on jälle selge. Liikuma saan kell
8.00. Liigun Kurult otseteed pidi Sällikuni ja sealt suurele
maanteele. Iisaku, siis peale Väike-Pungerjat on paremale tee
ja
viit Estonia kaevandus; suuri kallureid tõesti liigub...
Enne
Jõhvit on jällegi vasakule samalaadne viit - Viru
kaevandus. Jõhvis
on viaduktil suur remont, sõidan tagapoolt
üle raudtee ja liigun siis piki Rakvere tänavat
linnast
välja; seal käin Statolili tanklas ostmas juua
(Värska,
õlu) ja veidi näkitsemist (lihapirukaid). Edasi on
Kukruse
mitmetasandilised ristmikud, kus ka jalakäijatele ja
ratturitele
mõeldud - ületangi maantee üle viadukti,
kus rattaga
saab ühelt poolt üles ja teiselt poolt alla
sõita.
Valaste poole sõidan seekord Amula tee kaudu.
Jõuan Valaste küla teeristile ja
näen seal gruppi
endataolisi rattureid - selgub et Kanadast ja plaanivad
sõita
Peterburist Lissaboni!!! Mingi saateauto on neil ka, sest rataste peal
erilisi kotte pole. Küsin, et kaua see retk neil
võib kesta - vastavad et 3
kuud! Täna plaanivad jõuda Saka mõisasse.
Ega midagi,
sõidame esialgu koos edasi, siis jään maha
ja suundun
otse mere poole, kus paistab piirivalveradar. Vaatan veidi ringi, siis
tulen tee peale tagasi ja sõidan edasi Valaste joa juurde,
kus
tuttav seltskond istub juba välikohvikus. Lehvitame.
Käin
loomulikult ka juga vaatamas - vett on vähe ja vaateplatvorm
ikka
katki. Võtan ühe jäätise.
Sõidan edasi,
see on eelmisest aastast tuttav lõik - siis
pöörasin
suurele maanteele Ontikalt. Seekord aga teen Ontika
kõrgel
kaldal, veidi allpoolasuval terrassil, lõunapeatuse -
standardne
kiirnuudlid jms. Edasi liigun ka Saka teed pidi Saka mõisa
juurde, kus on näha juba tuttavaid rattureid. Vaatan veidi
ringi,
kuna ilm on ilus ja kellaaeg veel mitte õhtus,
sõidan
edasi läbi Aa küla, kus on vanadekodu. Voorepera
juures pean
ikka suurele maanteele tulema. Sellised kohanimed nagu Moldova, Varja,
Kiviõli teerist, Liiva, Purtse pood. Viimases ostan
jäätise ja juua. Pöörangi siin
jälle suurelt
teel ära, Purtse poole. On palav ilm, limpsin puu varjus
jäätise ära. Jõuan suure valge ehitise
juurde -
selgub et see on Purtse
kindluselamu
16. sajandist! Kena perenaine kutsub lahkelt kindlusega tutvuma
(hoiatades, et see on siiski tasuline - 1.60 eur), teeb lahti
kõrgemal oleva raske raudukse. Väga uhke sisustus -
siin
peetakse konverentse ja ka pulmasid. Müüride paksus
olevat
allpool kuni 2 meetrit ja nendest õhkub ka suvisel ajal
jahedust. Kütmine ongi taolistes lossides suurim probleem.
Ajalooliselt - kindluse ehitamist alustati 1533.a. ja kuulus see pikka
aega balti-saksa päritoluga Taubede perekonnale. 1950-ndatel
aastatel olid hoonest järel ainult varemed. Purtse
kindluselamu restaureeriti aastatel 1987-1990 ning ta pälvis
1991.a. Eesti parima ehitise tiitli. Tasub tõesti tulla
vaatama!
Enne äraminekut palun veel vett - mul on kaks 1,5-liitrist
pudelit
ikka kaasas. Tänan ja sõidan edasi -
jõuan Purtse
sadama juurde. Lähemalt seda ei uuri, ületan Purtse
jõe ja teisel pool seda
jõuan liivasesse mereranda, kus on ujumiskoht. Kastan end ka
korraks vette. Kõrkküla juurest tõusen
jälle
kõrgemale, suurele maanteele; sealt avanevad uhked vaated
merele.
Kõrkküla, Ridaküla, Hiie, Aseri teerist.
Viimases
sõitan mööda v. head teed pidi alla Aseri
poole.
Üle metsa on näha tuulegeneraatoreid. Aserisse sisse
siiski
ei sõida, teeristil
(suur kivi "Aseri Keraamikatehas, asutatud
1922") pööran vasakule Kalvi poole. Vasakut
kätt
jäävad hiigelsuured tuuleeneraatorid (kokku loendan
neid 11
tk.), ilmselt siis Aseri
tuulepark. Jõuan Kalvi teeristile, kus
pöörangi Kalvi
mõisa poole. Pargiallee, kus on
minu üllatuseks väga lagunenud katusega hoone.
Tagapool aga on väga
suursugune tumedast kivist Kalvi
mõisahoone. Paraku ei
pääse seda lähemalt vaatama - eravaldus ja
turvafirma
valvab. Läbi aia pildistada siiski tohib. Pärast
loen, et see
müüdi 2010.a. Vene ärimeestele.
Siin olevat filmitud ka norra
filmi "Kuradisaare kuningas". Mõisa tagant
läheb aga tee alla mere äärde,
sõidangi sinna.
Avastan eest väga ilusa liivase ranna, kus vähe
inimesi. Ilus
männimets, selle paremasse äärde
jään
laagrisse. Kastan ennast ka vette, siis teen süüa -
nuudlid
piimapulbriga jms. Söön telgis, väljas on
tüütud
sääsed. Avastasin endal ka paar puuki, ei olnud veel
sisse
imenud.
3) K, 11.juuli: Kalvi - Mahu - Letipea -
Lontova - Kunda
- Toolse - Karepa - Rutja - Eisma - Vainupea - Karula - Vihula - Haili
- Mustoja - Altja - Vergi - Pedassaare - Pedassaare neem: 90 km. Ärkan Kalvi rannas juba kella 5 ajal - on
väga ilus
hommik,
Päike paistab. Veidi eemale metsalagendikule on auto tekkinud
(läbi une kuulsin ähmaselt nagu mingit
mürinat) -
ilmselt mõni kalamees (hiljem näengi rannast veidi
eemal
paati). Käin meres pesemas, teen süüa -
traditsioonilised kiirkaerahelbed, juust-sai, šokolaad ja
kohv. Taevas
läheb pilve, on vaikne. Teele saan kell 8.05.
Sõidan
esialgu rannikuga paralleelset teed pidi edasi, kuid need paistavad
olla tupikud (siiski, järgmine tee oleks viinud Pada
jõe
orgu pidi Unukse-Mahu teele), tulen
tagasi üles Kalvi mõisa
juurde, möödun turvameeste putkast ja
pööran
Viru-Nigula poole. Varsti ongi silt "Lääne-Virumaa,
Viru-Nigula vald". Viru-Nigulasse siiski ei sõida,
pööran enne, Koila
linnamäe juures järsult paremale
Unukse ja Mahu suunas. Peale Pada
jõe silda (algab Mahu-Rannametsa
LKA)
suundun vasakule metsateele, mis peab viima Letipea neeme suunas. Tee
alguses on kena varjualune - puhkan ka siin jalga. Edasi on sirged
metsateed, ristmikel tuleb valida vaid see "õige". Ilm on
läinud lauspilve ja jahedaks, õnneks ei saja.
Jõuan
Letipea MKA-le,
seal paremale Letipea neeme poole. Ka siin on
eravaldused ees. Tuletorni juurde siiski pääsen,
jätan
ratta tõkkepuu külge. Teed pidi edasi on eravaldus,
kus
parajasti käivad mingid ehitustööd. Letipea
tuletorn
on 14 meetri kõrgune valge kivist ehitis, ehitatud 1951, kui
uskuda seinalolevaid numbreid. Aasal on ka mälestuskivi -
ilmselt 1976.a.
veretöö ohvrite mälestuseks. Tulen
tagasi ratta juurde ja liigun
sama teed pidi tagasi - nüüd leian ka
mereäärse
koha, kus saaks laagerdada, isegi mööbel on olemas -
pink ja
ümar laud, vaatega lahele. Kaugemale merre ulatuv Letipea neem
on
tegelikult siit merele vaadates vasakul - seal paistab olla palju
veelinde.
Sõidan mööda astangualust Lontova
teed pidi
Kunda
suunas. Vasakut kätt jääb võimas
järsak ning seal
ja allpoolgi kasvab omapärane
lehtmets - ilmselt ongi siin tegu
tüüpilise klindimetsaga. Siit paar kilomeetrit
lõuna
pool on muinasasulakohad (Hiiemägi
ja Lammasmägi),
millede
arheoloogilised leiud kuuluvad nn. Kunda
kultuuri (9.-5. saj. e.m.a.) hulka. Tollal ilmselt lainetas
siin astangu all kohe meri. Ületan silla Kunda jõel
(samas on seikluspark)
, edasi on teehargnemine - alla paremale läheb ilmselt Kunda
sadamasse, üles vasakule - Kunda
linna. Valin viimase.
Käänaku taga märkan ka jalakäijate teed,
kus peaks
saama otse. Satungi seda pidi sõites kuhugi
linnaäärsete garaazide vahele, kust varsti
jõuan
kesklinna. Näha on Kunda
tsemenditehase korstnaid, mille ajalugu ulatub aastasse 1870.
Algselt oli selle nimi Port-Kunda,
Nõukogude ajal - Tsemendivabrik
Punane Kunda, nüüd - AS Kunda
Nordic Tsement.
Kui 1975.a. paiku tudengitena siin käisime, oli õhk
tolmu
täis, nüüd - enam mitte. On
lõunaaeg - kohvikus
nimega "Saarepiiga"
võtan ljulja-kebabi ja keefiri, söön ikka
väljas
varjualuses. Ilm on pilves, jahe ja kergelt tibutab.
Sõidan Kundast
välja Toolse suunas, on hoogne laskumine Toolse jõe
orgu
(8%).... ja siis mitte nii hoogne :-) ülespressimine.
Tee paremale, umbes 1,5
km pärast jõuan mere äärde
neemele, kus on Toolse
ordulinnuse
varemed. Samas kaldal on ka vana puust laev, nimega St.Signe. Vaatan
seal veidi ringi, ronin pildi tegemiseks ka linnuse siseõue
müürile. Osa välismüüre on
toestatud
jämedate metallvarrastega. Sõidan siis tagasi tee
peale ja
liigun Karepa poole. Selja jõgi ja Rutja - tuttavad paigad
eelmise aasta rogainist. Rutjal on mererannas tuhandeid luikesid. Ilm
on ikka pilves ja jahe. Jõuan Vainupea
neemele, hakkab kergelt
ka sadama. Jätan ratta parkimisplatsile posti külge
ja vaatan
siiski ringi - kirik, jahisadam, pansionaat ja hiljuti ajakirjanduses
uudisekünnise ületanud .... Maanteeameti
endine puhkekompleks.
Kuigi arvatavasti saaks siit mööda metsaradu ka piki
mererannikut, sõidan edasi siiski jälle sisemaa
poole - Lahemaa
Rahvuspark ja Vihula vald.
Ei saja, on vaikne ja pilves ilm. Jõuan Vihula mõisa
- on
hästi korda tehtud. Kaval-Antsu
baari siseõuelt kostab
mõnusaid muusikahelisid (võhikuna arvan, et
prantsuse
šansoonid) - astun sisse ja tellin moosiga pannkooke ja
tassi
kohvi. Rahvast pole palju, istun õdusas siseõues.
Edasi sõidan Mustoja teed pidi mere poole, vasakut
kätt
sügavasse orgu jääb Mustoja jõgi.
Tee
äärde
jäävad üksikud põlised talukohad.
Mustoja rand on
peaaegu inimtühi, paremal on mingi punker, kuhu sisse on
ehitatud
... saun. Korraks näitab ka Päikest. Tulen
mererannast tagasi
teele ja liigun piki rannikut edasi. On avar Mustoja
RMK
lõkkekoht, kus hetkel pole kedagi. Ületan
betoonsilla
üle Mustoja, edasi on metsateed. Ühest puhta veega
ojast
võtan pudelitesse ka vett. Enne Altjat
ilmub teele jälle asfalt. Altja
Mäekõrts - sisse ei
lähe, teen vaid pildi. Kuid Altja küla lähen
vaatama -
on väga hoolitsetud ja õdusad elamised. Altja
neemel on
1973–1974. aastatel taastatud võrgukuurid.
Parajasti
käibki seal ühele kuurile rookatuse panek, samas
lahkub just
üks suurem välismaalaste seltskond. Samas mererannas
on ka
Altja suurkivi ehk Altja titekivi. Sõidan tagasi tee peale
ja liigun Vergi
poolsaare poole. Vergi teeristist põikan ka ca 1
km kaugusel olevasse Vergi
sadamasse, tuletorni
ei märka. On juba aeg vaadata laagriplatsi, sõidan
edasi Pihlaspea ja Pedassaare poole. Pedassaarel liigungi paremale
samanimelise neeme suunas. Ilm on läinud paremaks,
Päikegi
väljas. Nagu ikka, on ilusates mererandades eravaldused ees.
Hiljem loen, et siin on suvitanud (ja suvitavad ehk praegugi?)
mitmed tuntud näitlejad jt.
kultuuriinimesed - ntx vt
Helgi
Sallo mälestused. Pedassaarel
on ilus liivane mererand männimetsaga. Rahvast on
vähe.
Liigun üle liivase ranna neeme poole, esialgu satun
padrikusse,
siis aga leian ka korraliku teeraja, mis viib neeme lõppu.
Enne
seda on korralik palkmaja ja siis endise NL piirivalve betoonrajatis
(vaatetorni või prozektori alus?). Enne seda on sobiv plats
telkimiseks, jäängi kella 19 paiku sinna
laagrisse.Vaatan
loomulikult kohe ka ringi, sh. neeme tippu. Neeme idarannik on kivine,
kuid pesta saan. Õhtusöögiks teen
tatraputru ja teed,
lisaks viinerid-leib, halvaa.
4) N,
12.juuli: Pedassaare - Lahe - Võsu - Käsmu
- Käsmu - Käsmu järv - Eru -
Vihasoo - Kasispea -
Turbuneeme - Viinistu - Pärispea - Purekkari neem -
Pärispea
- Suurpea - Loksa - Hara - Naskali laht : 85 km.
Ärkan kella 6 paiku. Tuul on pööranud - kui
õhtul
puhus läänest, siis nüüd kagust.
Taevas on pilves.
Hommikusöögiks ikka kiirkaerahelbed, sai+juust,
halvaa, kohv.
Liikuma saan kell 8.15, tuldud teed pidi tagasi,
möödun ka
suvilatest. Inimesed veel magavad. Tee peal toimetab üks
jänes, mind nähes pistab jooksu. Pedassaare teeristis
pööran paremale Lahe ja Võsu suunas,
asfaldtee on
allamäge. Vastu pressib teisi rattamatkajaid, lehvitame. Lahe
kandis hakkab sadama, ootan ühe mahajäetud
kaupluseputka
varju all. Sadu pole tugev, panen oma uue tormikuue selga ja
sõidan edasi Võsu poole. Võsus
käin rannas ja vabaõhulava juures, siis tulen
tagasi
peatänavale
ja liigun piki seda. Ilm läheb paremaks,
Päikegi tuleb välja. Käin kaupluses, ostan
juua, saia ja
halvaad. Võtan ka sularaha välja. Kaupluse juurest
ära
sõites kohtan Tõnis Lukast, tervitame. Edasi
tulevad
Lepispea ja Käsmu. Käsmus
vaatan rohkem ringi, see on vana kaluriküla, kust
pärit mitmeid laevakapteneid ja meresõitjaid, siin
on ka Meremuuseum.
On väga hoolitsetud
majad ja aiad. Käin ka rannas, kus on
Lemeti e. Lemmekivi. Seal satun juttu ajama ühe hollandi
päritolu mehega, kes elab Eestis ja praegu perega siin puhkab.
Müüvat Eestis hollandi juustu.
Räägime
põhiliselt inglise keeles, kuid ta oskab juba ka eesti
keelt!
Välismaa turiste on aga Käsmus ka palju, mindki peeti
paar
korda selleks - kõnetati inglise keeles. Edasi käin
ära nn. Vana-Jüri otsas, kuhu viib kena jalgrada,
autoga
sinna ei saa. Rannas on suur kivihunnik - mitte tavaline, vaid
Õnnekivihunnik - esimese kivi olevat pannud 17.sajandil
Rootsi
kuningas Karl II Gustav, see lõhuti 1940.a.ja taastati
1972.a.
Eks legende ole palju, iseasi kuivõrd tõesed need
on. Tagasiteel käin ka Käsmu kabeli juures - seal
on Eesti
üks kauneimaid hauamonumente, J.
Raudsepa “Signe”.
Mäletan, kunagi 80-ndatel ühel Lahemaa-ekskursioonil
käisime ka siin. Palganeemele ei hakka sõitma,
sõidan tagasi ja natuke maad peale Saadumetsa kivi
pööran paremale, kus tupiku märk ees.
Eesmärk on
jõuda Käsmu
järve äärde. Varjuline tee,
võtan ühest ojast pudelitesse vett. Siis tulevad
teeäärsed talud ja sild üle oja, kust
rattaga saab
läbi. Teisel pool on Käsmu õpperaja silt.
Väga
ilus männimets, on palju mustikaid. Vaevumärgatavat
teerada
pidi liigun järve äärde - seal on hea
laagrikoht. Kuigi
täna on kilomeetreid kogunenud vaid 26, on kellaaeg selline,
et aeg
lõunat teha. Kiirnuudlid, leib, viinerid, tee. Järv
on
päris suur, kaugemal on paadiga kalamehed. Mahalangenud puu
juures
saan herilaselt nõelata - panin käe puu peale ja
nii see
juhtus. Tulen tagasi metsatee peale ja liigun edasi piki
järvekallast - ilusaid laagrikohti on siin mujalgi, rattaga ja
jalgsi saab ikka ligi. Teisel pool aga on varsti ka merd näha
-
Eru laht.
Metsatee on siin kohati päris porine ja künklik.
Jõuan lõpuks maantee peale, kus sõidan
Vihasoo
teeristini, sealt (teeviit Viinistu) pööran paremale
Pärispea
poolsaarele - selle pikkus on üle 12
kilomeetri, laius ligi 4 kilomeetrit. Varsti ületan silla
üle Loobu
jõe. Saan sõidu pealt herilaselt
käsivarre alla
teise tsutsu. Esialgu, kuni Kasispeani, on küllalt
ilmetu
maastik (lepavõsa ja kõrkjad), siis
läheb kenamaks.
Turbuneemel
käin veidi ringi vaatamas - on ilusad suvemajad ja
palju kivirahne. Tee ääres käib
kaablipaigaldus. Siis
jõuan Viinistusse,
kus on sadam ja ... kunstimuuseum!
Omapärased
hooned, suure platsi peal on ka
näituseeksponaadid, tervelt 100 kohvrit. Korralikust betoonist
ja
terasest, autorid - Marko Mäetamm ja Kaido Ole. Sadamas on
peale
muuli ka kohvik. Kõiges selles olevat
mängus Jaan
Manitski
käsi (rahad). Kaugel on näha Mohni saart.
Viinistust sõidan
"sisemaa" poole, Pärispea
külla. Sealt tahan kindlasti
jõuda mandri-Eesti põhjapoolseimasse punkti - Purekkari
neemele.
Pärispealt
on neemele veel hea mitu kilomeetrit ja enne seda on
tee ääres endise NL piirivalve mahajäetud
hooned, kus
päris vaimukad grafitid peal. Samuti on betoonteega
kõrgendik, kuhu ka kohe ronin. Paljud on siia autoga
sõitnud ja siia RMK
laagriplatsile parkinud. Mina sõidan
mööda porist metsateed rattaga ikka neemele
välja. Seal
on lõkkeplats ja mingi varjualune. Liiva ja kiviklibu peal
on
rattaga ebamugav liikuda, jätan siia ja lähen edasi
jalgsi.
Neem ise läheb pikalt merre, seal kohati suured kivirahnud
(suurim
- Purekkari rändrahn), kasvavad kibuvits, mõned
männid
ja ... üks rida haabasid. Tiirud ründavad mind,
pikeerides pea kohal.
Lähen nii kaugele kui kuiva jalaga veel saab, siis tulen
tagasi,
sest mandri poolt liginevad tumedad pilved. Sõidan tagasi
Viinistu teeristile, sealt Suurpea poole. Hakkabki sadama. Siin
rannikul on palju endise NL punavägede
mahajäetud ja poollagunenud rajatisi. Enne Loksat
käin
liivasel mererannal, kuid kauaks sinna ei jää.
Sõidan
Loksa
linna sisse. Kiriku ja surnuaia juures teeristil
jään tugeva vihma
kätte, panen veel vihmakeebi peale ja lähen
teeäärsete puude alla. Sadu on väga tugev -
lompidel
on mullid peal. Kestab see umbes tund aega, siis jääb
järgi
ja saan Hara poole edasi sõita. Juminda
poolsaare pikkus on ligi
13 kilomeetrit, laius kuni 6 kilomeetrit. Hea asfaldtee, kahel pool
kena mets, kohati on samblased kivirahnud. Kell on juba 20, aeg
telkimiskoht leida. Teeristil pööran paremale Tapurla
poole,
kuid ei sõida lõpuni, vaid
pööran varsti
vasakule metsateele, mis viib imeilusa Naskali lahe
äärde. Leian endise laagrikoha ja
jään ka ise kella
21 paiku sinna laagrisse. Tegelikult panen telgi veel enam vee poole,
samas on üks suur kask. Vaikne sume õhtu, enam ei
saja.
Teen õhtusöögiks nuudleid piimaga, maitsen
ka
õlut. Enna aga käin meres higi ja tolmu maha
pesemas - on
väga puhas ja selge vesi ning liivane põhi. Ainult
sääsed tüütavad. Poen telki ja
uinun kergesti.
5) R, 13.juuli: Naskali
laht - Juminda - Juminda nima - Juminda -
Leesi - Kiiu-Aabla - Kolga-Aabla - Tsitre - Muuksi - Soorinna - Kupu -
Kiiu - Valkla - Haapse - Kaberneeme - Kalevi-Liiva - Punakivi soo
(Polügoni 1) - Ihasalu - Neeme - Uitru säär
: 78 km.
Ärkan
kella 6 paiku, kuid magan edasi kuni 8-ni. Ilm on vaikne ja pilvine,
pärastpoole tuleb Päike välja. Teen
süüa -
kiirkaerahelbed, sai+juust, halvaa, kohv. Liikuma saan kell 10.15.
Laheäärne rannik on kõrge, kaetud sambliku
ja ilusa
männimetsaga. Tõusengi sinna ja leian piki rannikut
kulgeva
metsatee. Tulevad veel ilusamad kohad. Merel on palju linde.
Püüan neid vaikselt pildistada, kuid paganad -
ära
näevad, mind ka puude vahelt! Tõusevad
pladinal õhku ja
lendavad kaugemale. Veidi roostese veega oja, võtan igaks
juhuks
pudeli täis. On palju mustikaid. Paraku
sääski ka. Enne
Varesneeme on veel üks avar vaade lahele - kõrge ja
järsk kallas, üleval pink. Laine loksub laisalt all.
Istun
mõnda aega siin ja naudin imeilusat vaadet Naskali lahele.
Suur
tee pole siit kaugel, umbes 100 meetrit. Sõidan edasi Juminda
küla
poole, paremat kätt jääb Varesneem. Juminda küla
teeristil on posti otsas puidust viikingilaev aastaarvuga
1290 ja all
palju viitasid. Esmalt käin vasakul (kellatorn,
külakivi,
kiik, rand), kuid seal on eramaad ja ntx silt a'la
"säärekondi ekspert" koos vahva koeranässi
pildiga.
Ilmselt siiski ei taheta võõraid siin tolgendamas
näha - OK, tulen tagasi ja liigun paremale (telkimine,
merelahingu mälestuskivi). Veidi maad sõitu
külavaheteel, siis jälle varjulisel metsateel, mille
ääres on
kooguga kaev. RMK
telkimisplatsil on parajasti üks jalgratastega
matkabuss. Esmalt käin paremal Juminda
tuletorni juures. Juminda
neemel
on mälestusmärk 1941. augustis hukkunutele - suur
kivi ja
must plaat neljas keeles kirjaga, ümberringi aga kettide otsas
olevad mustad meremiinid. Nimelt, sakslased tungisid peale ja NL
püüdis laevadel evakueerida Tallinnast Leningradi
punavägede riismeid ja eraisikuid, sh. ENSV valitsusliikmeid.
Laevad sattusid miiniväljadele, lisaks tulistati lennukitelt.
Toimus täielik katastroof, mis kannab nime Juminda
miinilahing
- väidetavalt lasti põhja 64 (!) laeva ja hukkus
erinevatel hinnangutel 11000 kuni 12400 inimest, tuntumatest ka Johannes
Lauristin. Teiste hulgas oli ühel laeval ka tulevane
kuulus laulja Georg
Ots - temal õnnestus hea ujujana
pääseda. Väidetavalt oli see
maailma ohvriterohkeim merelahing, ntx kuulsamas
Pearl Harbouri 1941.a. rünnakus hukkus
"vaid" mõnituhat inimest.
Sõjaajaloolane Mati Õun on sellest kirjutanud
raamatutes "Juminda
miinilahing 1941 – maailmasündmus meie koduvetes"
ja "Võitlused
Läänemerel. Suvi 1941".
Veidi eemal on ka traataiaga ümbritsetud kaasaegne piirivalve radar,
mille otsas pöörleb EASAT lokaator. Radariaia
taga mere ääres aga tagasihoidlik silt kirjaga "Siin
paiknes
Juminda poolsaare esimene kabel aastast 1578...". Ka siin on mere
ääres endise NL piirivalve hooneid ja ühes
kohas isegi
üks peibutusrakett maha jäänud. Rannakivide
vahelt aga
leian grafiitpulkasid - ilmselt omaaegsetest prožektoritest
pärit.
Tulen tagasi ja võtan kaevust pudelitesse vett.
Sõidan
tagasi Juminda külla ja sama teed pidi tagasi, teeristil
pööran nüüd Leesi poole. Hakkab
kergelt sadama,
ootan sajuhoo ära Leesi
Rahvamaja
trepil varjualuses. Edasi on sellised kohad nagu Kiiu-Aabla ja
Kolga-Aabla, Pedaspea, Pudisoo. Sealt edasi on juba suurem maantee.
Tsitre kandis teen käänulise tee
ääres heinamaal
lõunapeatuse. Samas on punakomissar Pjotr Rodionovile
pühendatud mälestusmärk.
Edasi jääb vasakule tee äärde Muuksi
linnamägi. Teen peatuse, kuid
päris sinna ei hakka minema - kõrge rohi. Eespool
taevas on
tumedad pilved - paistab, et kisub äikesevihma. Nii ongi -
ootan
Loo bussipeatuses saju ära. Edasi liigun
mööda vana
Narva maanteed, uus on umbes kilomeeter lõuna pool. Kiiu
teeristil pööran Kiiu asula poole, lootuses leida
sealt
kauplust. Tiirutan ringi, poodi ei ole, kõrts on. Astun siis
sisse Kiiu
torni
- perenaiseks on seal umbes endavanune kunagi EPA agronoomia
lõpetanud naisterahvas. Vaatan torni seestpoolt
(taks - 1 euro),
siis võtan ka kohvi ja kooki ning ajame juttu maast ja
ilmast.
Kunagi oli siin kuulus Kuusalu majand ja ehitati palju.
Nüüd
on uus ainult ujula - seda nägin ennist tee
ääres. Kiiul
on muide ka Remedia
alkoholitehas ja seal tehakse muuhulgas ka munalikööri
"Kiiu torn". Siingi on suveniirpudelid letil. Vahepeal on
jälle vihma tulnud. Edasi liigun Valkla poole, plaan on
jõuda Kaberneemele
ja õhtuks Ihasalu poolsaarele. Enne Kaberneeme on ka ilus
mereäärne liivarand, kõrgemal kaldapealsel
on rajatud
lausa laudteed. On ka kivi kirjaga "Kaberneeme 1375". Kaberneemel
käin poes, ostan leiba, õlut ja jogurtit. Siis
käin
ära sadamas - ka siin on kõrts, vanad laevad on
kaldal,
uued alused (põhiliselt jahid) aga muuli
ääres.
Sõidan tagasi Kaberla poole, teen ilusast metsaojast
sõnajalgade vahel pilti. Põikan paremale Kalevi-Liivale
- seal on mälestusmärgid II
Maailmasõjas siin
sakslaste poolt hukatud juutidele ja romadele. Ümberringi ilus
künklik maastik männimetsaga. Edasi suundun
mööda
sirget metsateed põhja poole, mis lõpus
pöördub
90 kraadi vasakule - see on Polügoni 1. Arvata
võib, mis
siin enam kui paarkümmend aastat tagasi oli... Metsa all ongi
mitmesuguseid samblaga kaetud punkreid. Jõuan
õhtusesse
Ihasallu, paremat kätt all paistab meri. Edasi
mööda maanteed Neeme
külla. Püüan õhtuks
jõuda Ihasalu
poolsaare tippu - Uitru
säärele.
Selleks tuleb viimaste majade juures eramaa märgist
mööda
minna - edasi on rannaäärsed liivikud ja
männikud,
kaugemal säärel ongi näha Uitru majakat (mis
ei
tööta) ja endise NL piirivalve mahajäetud
hooneid.
Mereäärse lõhkise hiigelrahnu juures
jään
laagrisse. On küll veidi tuuline koht, kuid see-eest - milline
uhke vaade! Jälle sajab kergelt - panen kiiresti telgi
püsti
ja teen õhtusöögi. Hiljem tuleb
jälle Päike
välja ja saan näha selle loojumist merre - seda umbes
kella
22.30 ajal.
6) L, 14.juuli: Uitru
säär - Neeme - Jõesuu -
Jägala-Joa - Ruu - Jõelähtme - Rebala -
Ülgase -
Maardu - Muuga - Pirita - Tallinn - Rannamõisa - Suurupi -
Vääna-Jõesuu - Türisalu -
Keila-Joa - Lohusalu :
127 km.
Ärkan kella 5 ajal - on jahe, telk loperdab tuulehoogude
käes. Kuid nüüd näen
päikesetõusu! Hommikusöögiks teen
tatraputru ja
kohvi. Liikuma saan kell 7.30, jõuan tagasi Neeme
külla,
sealt mööda maanteed Jägala-Joa poole. Jägala
linnamäe juures Jõesuus on suur
paisjärv ja minu üllatuseks suur Linnamäe
HEJ (1,2 MW)
sellisel kujul ehitatud 2002.a. Tammi all jõel on haigrud,
mind nähes
lendavad minema. Vaatan veidi ringi, käin tammi peal - on kiri
et "mitte tõugelda.." jne. Sellest
mõni kilomeeter ülevalpool on aga kuulus Jägala
juga
- kõrgus ca
8 ja laius 50 meetrit. Hetkel on seal vett
vähe. Teisel kaldal on palju rahvast, on tuldud lausa bussiga.
Sõidan edasi - Ruu teerist, siis sild üle
Jägala. Ei lähe
suurele maanteele, liigun mööda vana maanteed
Jõelähtme poole. Vana kivisild. Jõelähtmes
teen kiriku juures
peatuse ja käin vabadussõja monumendi
juures. Samas on ka kunagise purustatud
mälestusmärgi
tükid. Suur Tallinn-Narva maanteega paralleelselt kulgeb ka
väiksem tee, sõidangi seda mööda
Rebala poole.
Pööran paremale ja jõuangi Rebala
külla - seal on
kõik majad ja aiadki vist ainult paekivist tehtud!
Rebala...Repel...Rävala - Lennart
Meri "Hõbevalge" motiividel.
Edasi tõuseb tee veidi
mäkke ja ees on suured künkad,
nende jalamil aga hiigelsuured vett täis süvendid.
Ilmselt
endised lahtised fosforiidikaevandused. Samas on ka Rebala
muinsuskaitseala. Käin ka ühe kivikalme ( I
aastatuhande 2.pool e.m.a.) juures. Edasi on Ülgase
küla ja looduskaitseala.
Ka seal olid kunagi (juba alates 1920.a.) fosforiidikaevandused. Selle tee
peal
tuleb mulle vastu päris palju jalgrattureid. Kallavere, siis
jõuan Maardusse-
venepärane linn, mis sujuvalt läheb üle
Muuga
aedlinnaks ja siis ongi Pirita ja Tallinn. Pole linnaplaani, esmalt
põrutan otse Muuga
sadamasse. Tulen tagasi ja võtan veidi
vasemale - nüüd saab edasi Muuga aed-linna.
Käin seal
Maxima poes, ostan veidi toiduaineid. Siin on juba rattateed, kus on ka
teisi sõitjaid. Paremat kätt jääb
Metsakalmistu,
suundun Teletorni
suunas - see kaugele näha. Teletorn ehitati
hiljuti ümber, Google
Street peal ongi ta veel ehitusjärgus. Panen ratta
puu külge ja uitan seal all natuke
seal
ringi. Viimsi poolsaar jääb siis seekord ikka vahele,
pigem
tahan veel täna jõuda Keila-Joale.
Sõidan
mööda Pirita
teed - see on tuttav Tallinna
Sügisjooksu
ajast. On laupäev - rahvas jalutab, jookseb, rullitab
kaldapealsel
teel. Jõuan sadama lähedale - seal on juba
ebamugavam
liikuda, parajasti on seal laat ja paljud püüavad
autoga
võimalikult lähedale sõita. Tiirutan
Kalamaja kandis
ja jõuan ringiga ikka Balti jaama juurde, sealt
liigun juba teadlikult Tehnika tänavat pidi
Kelmikülla.
Ühes
baaris tellin kebabi ja mahla. Paljassaare poolsaar
ja Kopli jääb täna ka välja, liigun
Rannamõisa teed
pidi
lääne poole. Põikan ka
Rannamõisa pangale, kuid
ei
leia seda jääronimise kohta, palju eravaldusi on
ees. Plaan on
aga enne Keila-Joad põigata Klooga
maanteelt sisse Suurupi
neemele. Hea allamäge sõit. Siis
teehargnemised, lähen paremale vanale teele, kus tõkkepuud
ees. Suurupis on nii Peeter I
aegsed rannakaitsepatareid ja merekindlus kui ka Mereside keskus.
Ei jäta erilist muljet, ehk ei leidnud kõiki
põnevaid kohti üles, peab rohkem aega varuma.
Pressin
tagasi mäkke ja sõidan
Vääna-Jõesuu poole.
Vääna
jõgi, varsti peale seda teeb maantee
käänaku paremale mere suunas ja hakkab tõusma
- Naage ja Türisalu
pank.
Kunagi 80-ndatel sai ju Naagel ronimas ja
köietööd
harjutamas käidud. Hetkel on kõrgel kaldapealsel
üks
pulmaseltskond. Edasi Klooga maantee jälle kaugeneb merest ja
jõuan Keila
jõe sillale. Kusagil seal käin ka poes.
Siis lähen vaatama Keila juga
ja lossiparki. Keila joa kõrgus on umbes 6
meetrit ja laius 60-70 meetrit ning seal kõrval on
ka väike
HEJ (365 kW - üllatavalt vähe!), mis kuulub
EE
taastuvenergiajaamade ketti. Tuulejaamadele
jäävad Eesti HEJ-d nii võimsuselt kui
toodangult ikka tunduvalt alla. Keila-Joa
mõis ja park
aga väärivad ka tutvumist. Mõisal on
aegade jooksul
olnud palju omanikke - alates Wrangelitest ja Tiesenhausenitest kuni
Volkonskiteni. Riigi Kinnisvara AS müüs 2010.a.
mõisa eraisikutele ja praegu kuulub see National Heritage
Foundation OÜ-le.
Paraku on hooned senimaani küllalt lagunenud ja
räämas. Park aga on ilus - varjulised alleed,
üle
jõe viib mitu silda. Ühe silla peal vajub mu ratta
(peenike
kumm!) tagumine ratas läbi laudadevahe ja nagu hiljem avastan,
saab käiguvahetaja veidi viga. Pargis lükkan ratast
käekõrval, esialgu ei märka midagi.
Turismiinfopunkti
juures hakkan sõitma ja ... "kett ei vea". Võtan
siis
pakid maha ja parandan veidi käiguvahetaja juurest,
pingutades trossi. Hakkab ühe keskmise
käiguga vedama,
saan edasi sõita (kodus avastan, et ülemisel
rattakesel on lausa tükk väljas). Sõidan Laulasmaa
ja Lohusalu
poole, aeg leida juba ka sobiv ööbimiskoht. Laulasmaa
maastikukaitsealal mere ääres on küll avalik
kämpingukoht, kuid seal on palju rahvast ja just sellised, kes
kohe ei saa looduseski ilma "tümpsuta" olla. Sõidan
mööda väikest maanteed pidi Lohusalu poole,
seal aga on
kahel pool teed lõputult eravaldusi. Tagapool on sadam, kus
kohe-kohe mingi üritus algamas.Lahes näen
ühte laevavrakki - 1941.a. merel miinile sõitnud ja siia triivinud reisilaev “Jossif Stalin”!?G4S
märgiga abihoone
kõrvalt saan mööda rada mere
äärde -
privaatkoht! Mererand on siin küll kivine ja adrut
täis, kuid
vaade on uhke. Telgi jaoks on ka hea tasane koht
põõsaste
vahel. Ei viitsi sooja sööki teha, hammustan juustu
ja leiba,
joogiks on Aura mahl ja õlu. Sadamas algab kontsert, mis
siiagi kostab ja mõnusa meeleolu loob.
Päikeseloojang on
veripunane.
7) P, 15.juuli: Lohusalu
- Laulasmaa - Kloogaranna - Keila -
Saue - Laagri - Tallinn : 55 km . Ärkan kell 7, taevas on pilves ja tibutab vihma.
Teen
süüa - kiirkaerahelbed, kohv jms. Otsustan siiski
liikuma
hakata, stardin kell 8.45. Sõidan Lohusalust tagasi Klooga
maanteele, sealt Laulasmaa ja Kloogaranna
poole. Treppoja
juures teen
peatuse - vahva astanguline jõeke. Sajab, kuid ei lase
sellest
end häirida. Plaan on sõita Keilasse,
sealt rongiga
Tallinnasse ja sealt Tartusse. Keilasse sõidan
sisse
terviseradade poolt, ristmikul keeran paremale ja seda tänavat
pidi jõuan raudteejaama. Vahepeal jälle tugev
vihmahoog,
ootan varjualuses. Ootan seal perroonil, kirjade järgi peaks
varsti rongi minema. Kuid siis tuleb üks naine ja
ütleb et
rongid ei käi, raudtee remont. Sõidan kesklinna ja
sealt
Tallinna poole, siit on Balti jaama kusagil 30 km. Kell on 10. Sauele
sisse ei pööra, Kanama
ristmikul
pööran Laagri poole, kuhu viib mitmerealine 110 km/t
maantee.
Nüüd kallab juba pidevalt, lisaks ka tugev tuul. Vesi
lendab
kahele poole, sõidam mööda pikka Vabaduse
puiesteed ja Pärnu maanteed, jõuan
kino "Kosmos" juurde, kust üle Tõnismäe
sõidan
Balti jaama. Kell on kusagil 12.30, rong läheb 14.08. Puhastan
ratta sodist ja kinnitan selle jaama kõrvale raua
külge.
Õigel ajal jõudsin, nüüd algab
selline sadu,
mida pole tükk aega näinud! Jaam tualetis vahetan
märjad
riided kuivade vastu, ostan veidi süüa ja ka
rongipiletid.
Saan mõnusasti istuma ja ratta panen püsti
rattahoidlasse.
Tuleb ka teisi rattamehi, kuid mahume kõik kenasti
ära.
Kella 16.30 paiku olen Tartus ja varsti ka kodus. Käin
duši
all ja poes. Väljas on tõeline koerailm, tuuline ja
sajab,
temperatuur on +17C. Õige otsus rajalt maha tulla, seda enam
et
olen enam kui korra Keila kandist põiki üle Eesti
Tartusse
või vastupidi sõitnud.
Kalle Kiiranen, 18.08.2012