Ida-Virumaa 2011

                              Rattaretk 7-12.august 2011
                                6 päevaga ca 518 km


                                      Pildigalerii
                                         


Mõte teha Ida-Virumaale rattaga tiir peale mõlkus mu mõtetes juba terve kevade. Märgusõnad olid Kurtna järved, Poruni ürgmets, Narva jne. Ning küsimus - kas saan ikka otse piki idapiiri Vasknarvast Narva? Suvised tegemised kujunesid aga nõnda, et alustasin seda retke alles augusti 2.nädala algul, kui ilmad läksid juba viludaks (õhutemperatuur päeval +14 kuni +23C) ja vihmasteks. Mind see eriti ei seganud, mõnes mõttes oligi kergem sõita, ei olnud palav. Kogusin enne (ja ka pärast) matka infot ja mingi plaan oli ka, kuid matka käigus tuli ikka improviseerida ja kohandada enda liikumist ilmaolude ja vaatamisväärsuste järgi. Muljed igatahes ületasid mu ootusi; näiteks üllatav oli see, et Peipsi põhjarannikul on vähemalt 30 km liivaranda ja et kõrge pankrannik ei ole ainult Ontikal, vaid väga pikalt terve kirderanniku ulatuses. Narva kõrge kaldapealne oma bastionide ja parkidega on muljetavaldav ning vaatamisväärt on ka sealsed tööstusmaastikud - nii Eesti kui ka Balti elektrijaamade ümbrus, Sillamäe linn. Toila park ja Valaste juga ei vaja tutvustamist. Looduslikult ilusad on nii Poruni jõe ürgmets kui ka Kurtna järvede ümbrus.


1) P, 7.august : Tartu - Kõrveküla - Aovere - Vara - Koosa - Alatskivi - Kallaste - Kodavere - 1. laager Kodaverest veidi edasi Peipsi ääres : 74 km
    Saan Tartust rattaga minema alles kell 13.30 - eile sai ju Märjamaa Folgil (Svaneetia külalised!) käidud ja tagasi jõudsin sealt alles kell 4.30 hommikul. On soe (+23C) ja päikesepaisteline ilm, kuid taevas on juba kiudpilvi - kindel märk tsükloni liginemisest. Sõidan mööda Tartu-Narva maanteed, kuid Aovere ristis pööran Alatskivile ja Kallastele viivale teele, et vaadata ka Peipsiäärset elu. Enne Alatskivi jääb tee äärde Juhan Liivi muuseum. Kella 16 paiku olen Alatskivil - viimane aeg lõunat süüa. Otse tee ääres on väike "Kivi kõrts", kus on ka kirbuturg - väljas on kõikvõimalikku vanavara. Võtan snitsli, värskelt hapendatud kurgi ja apelsinimahla. Samas peatub ka üks 4-line rattamatkajate seltskond - kaks vanemat abielupaari Hollandist. Alustasid Berliinist ja plaanivad jõuda Peterburgi. Nad võtavad asja rahulikult, rüüpavad õlut ja naudivad ilusat õhtut. Kõrtsi asjalik perenaine räägib nendega ladusalt ja tutvustab piirkonda. Peale sööki sõidan ca 100 m tagasi - käin vaatamas ka Alatskivi lossi ja parki. Sealgi on täna palju uudistajaid, tuldud on lausa ekskursioonibussidega. Siis sõidan Kallaste poole, enne teen ühe väikese põike järve poole viivale tupikteele. Maanteed pidi liikudes aga jõuan sel retkel esmakordselt Peipsi äärde - avastan vahva trepi, mis viib kõrgelt kaldaastangult alla klibusele rannale. Seal on väike majake ja paat. Siis liigun Kallaste linna sisse ja mööda pikka Võidu tänavat edasi. Elanike arv on siin veidi üle 1000 ja liigub vaikse vähenemise suunas. Käin vaatamas Kallaste liivakivipaljandeid ja samas asuvat supelranda. Poisikesed turnivad punasel paljandil ja liiva muudkui rabiseb! Panga kõrgus ulatuvat kuni 9 meetrini, kogupikkus aga 900 meetrini. Liivakivist on leitud Devoni-ajastu kalade kivistisi. Otse panga kõrval on surnuaed - ikka vene õigeusu ristidega. Ühes hoovis näen kohalike kalameeste leiutist - "karakatitsat" - igal talvel toimub siin ka nende sõidukite paraad. Teen tiiru ka keskväljakul kohaliku omavalitsuse hoone juures - siingi on kalda ääres üks skulptuur. Kallastel kohtan ka juba tuttavaid hollandlasi, nad jäävad siia öömajale. Mina sõidan edasi - algab Jõgeva maakond. Põikan korraks ühele järve poole viivale teele - seal puhastatakse kallast võsast ning tehakse hakkepuitu. Veidi kehvavõitu ööbimiskoht, sõidan edasi Kodaveresse, kus käin sealse põlise Püha Mihkli kiriku juures. Istun valge kirikumüüri ääres pingil ja püüan kujutada ette, kuidas näiteks 100 aastat tagasi Kodavere kihelkonna inimesed pühapäeviti siia jumalateenistusele kogunesid. Liigun teed mööda veidi maad edasi, paremat kätt on avar vaade järvele, samas on ka mingi turismikeskus (Terali maaüksus), kus hetkel kedagi ei ole. Uurin veidi siinset kallast - on kõrge kaldapealne, kus asub saun, all kiviklibune rand. Tulen tagasi maanteele. Sellest krundist veidi edasi läheb läbi rohu vaevumärgatav rada järve äärde - leiangi seal ca 6 meetrit veepiirist eemal võimsa kaldapaju varjus vahva koha telkimiseks. Tasandan vaid kiviklibust platsi ja panen telgi püsti. Kell on juba 20. Õhtusöögiks teen tatraputru ja teed, kõrvale hammustan saia. Olen poolmagamata ööst väsinud ning jään lainekohina saatel kergesti magama.

2) E, 8.august : Kodavere - Omedu - Kasepää - Tiheda - Kükita - Raja - Mustvee - Lohusuu - Rannapungerja - Kauksi - Alajõe . 2.laager Alajõel Peipsi ääres : 65 km
    Nagu ilmateade lubas, ongi hommikuks tsüklon kohale jõudnud ja tibutab vihma. Pole mõtet kohe matka algul vabatahtlikult ennast märjaks leotada, põõnan kella kümneni, siis teen hommikusöögi - kiirkaerahelbed ja kohv. Mul on seekord lausa üks pooleliolev raamat kaasas, et halva ilmaga telgis lugeda. Kella 13.30 ajal vihm lakkab ja saan laagri kokku panna ning liikuma hakata (kell 14.30). Tee äärde jääb Rannamõisa tuhandeaastane tamm, mis kohati paigatud ja toestatud. Samas kõrval kasvab tal pisike järglane - Millenniumitamm. Käin ka kohalikus Piibumäe kaupluses toiduaineid varumas. Korralik betoonsild üle Omedu jõe ja jõuan Kasepää külla - siin on ju põline vene vanausuliste piirkond. Muide, Peipsi Koostöö Keskuse kodulehel võib leida huvitavaid artikleid selle järve kohta. Veidi edasi Kükita (Kikita) külas on valgetest tellistest Kikita vanausuliste palvemaja, kõrval otse Peipsi kaldapealsel aga surnuaed, kus ristidel on samuti 1 või 2 lisapõikpuud. Raja külas on vanausuliste palvemaja puidust. Mustvee on juba suurem keskus, sõidan seal piki Pihkva tänavat; suur maantee läheb asulast lääne poolt mööda. Sealses Peipsi-äärses pargis asub "Leinava neitsi" kuju. Mustvee jõgi ja sild, samas sadamas on teiste hulgas ka uurimislaev "Limnoloog", mis kuuluvat Meteoroloogia ja Hüdroloogia Instituudile. Mustvees on ka korralik liivarand, kus praegugi on mõned suplejad. Kirikuid on siin lausa 5 tükki, minu tee äärde jääb punastest tellistest Mustvee Püha Kolmainsuse Ainuusuliste Kirik. Mustveest natuke edasi on lõpuks Ida-Viru maakonna ja Lohusuu valla silt! Siin on tee ääres palju kalamüüjaid, lisaks pakutakse ka sibulaid, tomateid, kurke, õunu. Umbes 4. sildi juures ei pea ma vastu ja ostan lõunaks umbes kilose suitsulatika. Mõni kilomeeter edasi on tee ääres kena puhkekoht, teen siin lõunapeatuse. Seekord siis suitsukala, peale joon õlut. Nüüd kohe kindlam tunne sõita! Ilm on ka ilusaks läinud, Päike paistab. Lohusuus ületan silla üle Avijõe. Järgmine suurem jõgi on Rannapungerja; sealse silla kõrval on päris kena laagrikoht, kuid on vara veel õhtule jääda, sõidan edasi. Teeviit näitab: Iisaku vald ja Kauksi. Siin lahkun Tartu-Jõhvi maanteelt ja pööran Vasknarva viivale teele. Peipsi põhjarannikul on nii avalikud rannad (kus telkida loomulikult ei või), väiksemate mugavustega ja tasuta telkimisega RMK (Raadna, Kauksi, Uusküla, Karjamaa) telkimisalad, kui ka suuremate mugavustega ja tasulised Kauksi puhkekeskus, Kauksi telklaager jms. Käin vaid Kauksi rannas vaatmas - järvel puhub keskmine tuul ja on parajad lained. Väga kena koht suvitamiseks! Plaanin jõuda Karjamaa telkimisalale, käin enne veel Kuru poes Värska vett ostmas. Peipsi põhjarannikul on väike Alajõe vald, kuhu jäävad Uusküla, Katase, Alajõe, Karjamaa, Remniku, Smolnitsa ja Vasknarva külad. Käin paaris kohas järve ääres vaatamas ja leian enda arust päris hea koha ööbimiseks kusagil Alajõe ja Karjamaa vahelistel kaldaluidetel suure männi all, teest umbes 100 meetri kaugusel. Alajõel muide ongi Eesti kõrgeimad liivaluited - kuni 20 meetrit. Kuigi Päike hakkab juba metsa taha vajuma ja järvel on tugev lainetus, kastan end ikka korraks vette, et higi ja tolm maha pesta. Siis panen telgi püsti - nii et järve poolt puhuva tuule eest kaitseb seda liivane vall. Teine vall aga varjab mind tee poolt. Teen ja söön õhtust ning poen telki magama.

3) T, 9.august : Alajõe - Karjamaa - Remniku - Smolnitsa - Vasknarva - Jaama - Karoli - Permisküla - Kuningaküla - Gorodenka (lõuna) - Poruni ürgmets - Eesti SEJ - Balti SEJ - Narva. Ööbimine suvilas Soldina kandis : 91 km.
    Ärkan kusagil kella 6 ajal - väljas on tugev torm, sajab ja tuul on suunda muutnud. Liivavall ei kaitse enam nii hästi ja telk vabiseb tuulehoogudes. Õnneks sai see õhtul otsanööridega puu külge kinnitatud. Panen üleval vaid ühe tuulutusava kinni, et küljetuul vihma sisse ei pressiks. Tormi vastu aitab nüüd vaid tõsine magamine. Ärkan kusagil kella 10 ajal mobiilihelina peale. Väljas on läinud rahulikumaks, vähemalt ei saja enam. Rattakott aga on läbi ligunenud, selle vihmakatte on tuul ikka kõrvale lükanud, kuigi oli nööriga kinni. Panen asjad kokku ja liigun tuulevaiksemasse kohta, kus teen traditsioonilise hommikusöögi - kiirkaerahelbed ja kohv. Umbes kell 11 ajal saan liikuma hakata. Remnikul on nüüd lastele mõeldud õppe- ja puhkekeskus - see jääb teest eemale. Vahepeal on ilus männimets asendunud lehtpuude ja võsaga. Käin tee kõrval ühe piirivalve radarimasti juures. Siis algab jälle männimetsane Smolnitsa maastikukaitseala - käin paaris kohas järve ääres - jälle on kõrged liivaluited, millede taga kena liivarand. Peipsi põhjarannikul olevat taolist liivaranda kokku umbes 30 km! Ojavesi, mis järve voolab, on aga tume - ju see värv pärineb põhjapoolsetest soodest. Liiklus on siin teel hõre. Möödun vasakul olevast Jaama teeotsast - ilmselt pean siia hiljem tagasi tulema, kuna Vasknarvast otse põhja pool on Struuga luht ja jõeharud - sealt otse ei saa!
    Lõpuks, kusagil kella 12.30 paiku jõuan Vasknarva sildini, paistavad ka kirikutornid. Vasknarva prohvet Eeliase kirik on ümbritsetud kõrge valge kivimüüriga - siin on ka nunnaklooster. Nunnad püüavad küll hoiduda selle patuse maailma ahvatlustest, kuid nagu lugeda võib ja hiljem Kuremäel ise nägin - mobiilid näiteks on pühadel õdedel siiski kasutuses. Kui ka arvutid, siis on nad kadunud hinged! Värava kõrval on kiri: "Pühtitsa Stavropigiaalse Naiskloostri Püha Eelija Skeeta 2001". Hmh, paneb lausa kukalt kratsima? Hiljem on samuti huvitav lugeda, mida kirjutati sellest kohast 1995.a. ja 2005.a. Vaatan siin ka mujal veidi ringi - jõe ääres on Vasknarva ordulinnuse varemed. Selle ümber on korralikult niidetud ja hooldatud jõeäärne, samas on ka kohalikud majapidamised. Jõe teine kallas on juba Venemaa. Käin ka kohalikus pisikeses kaupluses - maksta saab isegi siin kaardiga! Püsielanikke pidi siin olema ca 50, põhja poole jäävates külades on neid aga 10-15.
    Siis sõidan ca 3 km tagasi eespoolmainitud teeotsani ja sealt Jaamakülla. Viimaseski on oma õigeusu kirik ning selle lähedal oleval kivil asetsevalt mälestusplaadilt võib lugeda, et Jaamaküla (Vihtse) esmamainimine ajalooürikutes oli 1583.a.  Jaama küla tagumises servas on ka Illuka Varjupaigataotlejate Vastuvõtukeskus - kohtangi seal teel jalutavat mustanahalist noort meest. "Hai!" - "Yes!". Edasi on Karoli ja Permisküla. Kui viimasesse jõuan, hakkab sadama. Lähen sealsesse puhkekülla varju alla - ongi aeg lõunat pidada. Siin räägitakse vene keeles ja tuntakse end seotud olevat pigem jõe paremal kaldal oleva riigiga. Nii ma siis söön seljankat, seinal on Vene lipp, Keskerakonna plakat ning "na menja smotrjat mudrõje glaza Putina i Medvedjeva...". Supp aga on hea ja ka siin saab maksta kaardiga. Vihm jääb järgi, liigun edasi. Enne lahkumist vestlen ühe vanema mehega, kes puhkavat siin terve suve. Mainib, et see on mitte Narva, vaid Narova jõgi. Vepsa keeles tähendavat see küngast. Muide, väga huvitav artikkel "Narva jõgi. Hoiualadega jõed Virumaal 2" on Keskkonnaameti kodulehel, koosatajad Anne-Ly Feršel ja Eva-Liis Tuvi. Edasi tulevad Kuningaküla ja Gorodenka (Punamäe). Viimases on piirivalvekordon ja ka teisel pool jõge on näha vene piirivalveradareid. Okastraate, liivaribasid ja patrulle siin ei leia, piiri jälgimine käib tänapäeval ikka radari abil. Kenad jõeäärsed luhad, mitmes kohas istuvad kalamehed.
    Edasi läheb ainult kitsam tee Puhatu looduskaitseala ja Poruni (Boroni, Borovnja - tähendab künnivagu vene k.) jõe suunas. See tee ristub kohe alguses laia metsasihiga, kus kulgeb 330 kV-ne kõrgepingeliin- selle üks ots algab ilmselt lähedalasuva Eesti SEJ jaotlast, teine aga jõuab muuhulgas ka Tartusse, Ilmatsalu 5 omasse. Umbes 500 m enne Poruni jõe silda on tõkkepuu - autoga tulijad edasi ei saa. Mina lähen muidugi edasi ja leian silla juures üles Poruni matkaraja alguse - seal on isegi lõkkepuud ja infotahvel. Samas laagrikohas on kunagi olnud metsavahi talu, praegu on näha vaid selle lagunenud vundamenti. Umbes 1,5 km laudteed piki Poruni jõe kallast kulgeb tõesti ürgses metsas, kus tumedaveelisele kõrgete kallastega jõekesele on kohati langenud suuri puid, kaldal aga kasvavad kõrged laanesõnajalad. Lukustan ratta ühe puu külge ja liigun piki väga libedat laudteed Narva jõe poole. Meenub Ray Bradbury "Kõuekärgatus" ; loodan, et mina liblikale peale ei astu. Ja ma olen ju "omas ajas". Laudtee lõpeb, siit edasi Narva jõeni on ca 5 km, teisele poole parkimisplatsini aga on 600 meetrit! Lähen siiski sama laudteed pidi ettevaatlikult, lühikeste sammudega astudes, tagasi. Siin pidi kasvama eriline samblaliik - sulgjas õhik (Neckera pennata) - ühel puutüvel arvangi nägevat seda. Ilveseid ja karusid seekord ma ei näe, kuid ... kas ka vastupidi? Vaadata on palju, kuid seekord ma väheke kiirustan - kell on juba 16 ja tahan veel täna õhtuks Narva jõuda.
    Ületan silla üle Poruni jõe ja liigun mööda teed edasi Puhatu soostiku ja Krivasoo poole. Kriivadeks nimetatakse siin sooseljandikke - piklikke künkaid soos. 1944.a. veebruarist juulini olid siinkandis kõvad lahingud, tasub lugeda näiteks Arvi Aaslo mälestusi. Ka Vabadussõjas toimusid siin 1919.a. hilissügisel ägedad lahingud. Metsatee peale on kohati puistatud jämedat killustikku ning hiljutisest vihmasajust tekkinud vihmaveelombid. Kumbki neist ei meeldi rattameestele just eriti. Kusagil siin on ka 2. lukustatud tõkkepuu. Kahel pool teed on aga korralik mets, mis vaid Krivasoo kohal läheb kiduramaks. Seal on ka värsked kuivenduskraavid ning tee kõrval hiiglaslikud puuvirnad. Tee läheb laiemaks (näha, et hiljaaegu on siin suured masinad sõitnud), ilmuvad jälle elektriliinid, on isegi üks alajaam. Porine ristmik - siin tuleb liikuda paremale Narva jõe suunas, vastasel korral satutakse otse kaevanduskarjääridesse. Üle hõreda võsa näengi kaugel hiigelsuurt ekskavaatorit töötamas. Järgneb tüütult sirge ja porine tee - jõuan jälle 330 kV liini alla, sealt aga kulgeb põhja poole kohati juba kitsas asfaldtee, mis viib jahutusvee kanali äärde. Siit on juba hästi näha Eesti Elektrijaama kahte valge-punasetriibulist korstent. Tee kulgeb piki kanalit, üle mille lähevad jämedad torud (gaas?), enne elektrijaama aga on sild tõkkepuuga, kõrval valvuriputka. Viipan Narva poole, mulle avatakse tõkkepuu (kuigi rattaga saaks ka kõrvalt mööda). Siit Narva on umbes 25 km. Pean pea kuklasse ajama, et uudistada Eesti Elektrijaama 250-meetri kõrguseid korstnaid, kõrgepingest särisevat jaotlat ning hiigelsuurt korpust. Nagu lugeda võib, lähevad siin Eesti suurimas elektrijaamas (max võimsus 1615 MW) lähiajal lahti suured renoveerimistööd. Siit edasi Narva poole läheb juba korralik lai maantee, mida mööda sõidavad töötajaid vedavad bussid ja sõiduautod. Selle tee äärde jäävad ka hiigelsuured tuhaplatood ja settebasseinid. Samas tee kõrval künkal on mälestusmärgina roheline kahur, meenutamaks 1944.a. siin sõdinud 2. ja 8. vene armeed.
    Vanem ja väiksem Balti Soojuselektrijaam (max võimsus 765 MW) asub otse Narva külje all, maantee läheb ka sealt mööda - vasakut kätt jäävad elektrijaama korstnad ja hooned, paremat kätt aga kanal ja tuhaplatood. Kusagil enne seda on teeristil ka uhke skulptuur "Energia" ja kiri "Balti Elektrijaam". Kunagi olnud 6 korstna asemel on ka siin vaid 2, seevastu aga püstitatakse Eesti Energia poolt tuhaplatoodele tuulegeneraatoreid (need on juba kaugelt näha) - ikka puhtama keskkonna nimel. Ja seda olevat ka tunda - näiteks konni ja toonekurgi on palju.
    Kusagil kella 19 paiku olen Narvas; korrastan väheke oma välimust, pühin ka rattalt suurema pori maha ja sõidan üle raudtee-viadukti Vahtra tänavale, kus ühe korrusmaja 2-toalises korteris elavad mu lähedalt sugulased - polegi neil külas käinud. Täditütar Irma on teinud väga maitsva õhtusöögi ja hoolitseb emalikult minu eest. Kõigepealt saadetakse mind muidugi dushi alla, mida teen hea meelega. Poja Vitaliga on meil ühishuvid - ta töötab infotehnoloogiafirmas Datagate. Ööseks sõidame Irma abikaasa Alekseiga aga nende Soldinas asuvasse suvilasse, kus peremees kasvatab tomateid, kurke jms., samuti on tal seal paar mesitaru.

4) K, 10.august : Narva linnaga tutvumas. Narva - Pähklamägi - Narva-Jõesuu - Udria pank - Sinimäe - Sillamäe -  Päite (Türsamäe) pank - 3.laager Päite pangal : 78 km.
    Hommikut sööme Alekseiga suvilas, siis sõidame linna, kus ta teeb mulle lausa linnaekskursiooni - kõigepealt oma endises töökohas Kreenholmi Manufaktuuris. Viimane lõpetas töö juba novembris 2010, sellele vaatamata on ka praegu sissepääs kiipkaardiga. Kuulus see mõnda aega rootslaste Boras Wafveri ühele tütarfirmale, pankroti äärel olles aga müüdi kinnisvarafirmale Narva Gate OÜ - viimane plaanib sinna rajada meelelahutus- ja ärikeskuse. Põgusalt otsides leidsin selle kohta paar artiklit: Tanel Mazur - 9.apr. 2009 Eesti Päevaleht "Tekstiilitähe aeglane kustumine" (siis loodeti veel päästa vabrik pankrotist), Heimar Lenk - 11.nov. 2010.a. Õhtuleht "Hüvasti, Kreenholm, roheline saar!" ("...Uskumatu, et Kreenholmi manufaktuur võidakse pankrotti lasta!..."). Töötas ju seal 1857.a. Ludwig Knoopi poolt asutatud vabrikus parimatel aegadel kuni 14 000 inimest. Hetkel käivad seal suured lammutustööd, vaid mingi väike tsehh pidi veel tegutsema. Endisel töötajal on muidugi väga kurb seda kõike vaadata. Jalutame ka silla peal - Kreenholm asub ju ka saarel - Eestipoolne jõeharu on hetkel väga vähese veega ja hästi on näha selle kivine astanguline säng (siin ongi tegelikult Narva kanjoni maastikukaitseala). Põhiline osa veest läheb ilmselt venepoolset haru pidi, kus on ka Narva Hüdroelektrijaam (tudengitena käisime 1975.a. seal ja mujal ekskursioonil), nüüd kuulub see Venemaale. Kevadeti aga pidi ka vasakpoolne jõesäng veest pulbitsema. Väljume Kreenholmi territooriumilt ja vaatame üle Narva kaldapealsel asuvad vaatamisväärsused - bastionid, pargid, mälestusmärgid. Hea ülevaade ja lausa virtuaalse tuuri võimalus on Narva Muuseumi kodulehel. Kohe siin lähedal on "Rootsi lõvi", mälestamaks 1700.a. Vene ja Rootsi vägede vahelises lahingus hukkunuid sõjamehi. Jalutame ka all, puhtal ja rohelisel jõekaldal, kus jõe keskel oleval poolsaarel on kenad ümara võraga kaldapajud. Narva paremkaldal, vene poolel, kõrguvad Jaanilinna linnuse müürid, eestipoolsel kaldal silla juures on kõrgel kaldapealsel aga kuulus Hermanni linnus. Ilm on ilus, Päike paistab. Käime vaatamas Aleksandri Suurkirikut, mis ehitati 1881-84 ja pühendati 1881.a. atendaadis tapetud Vene keisrile Aleksander II-le. Ka selle rajamisel olid eespoolmainitud suurärimehe Knoopi rahad mängus. Kirik sai sõja ajal kannatada ja ega seda ka hiljem sihipäraselt kasutatud. Taastamist alustati 1990.a. ja see töö käib siiamaani, nagu seestpoolt näha on. Seejärel külastame Hermanni kindlust - selle siseõu on üllatavalt avar. Lähipäevil toimub siin etendus - mängitakse läbi ajaloone lahing Rootsi ja Vene vägede vahel; ühed telgid on juba püstitatud. Kindluseõuel on ka tolleaegne kahur - mortiir ehk müüser. Kindlusevallilt on väga hea vaade alla Narva jõele ja teisel kaldal olevale Jaanilinna paarilisele. Müüri ääres on millegipärast ka 2 suurt tornikella ja ... üks Lenin. Sõidame edasi Raekoja kanti ja sealt jalutame Victoria bastioni ja Pimeaia kandis. On hea vaade sillale, kus praegugi on piirijärjekorras ootavate sõidukite rida. Omaaegne Narva vanalinn olevat olnud täiesti võrreldav Tallinna omaga (Suur Hermanni torn isegi ju mõlemal!), kuid pommitati 1944.a. vene lennuväe poolt mõttetult puruks, säilinud on vaid mõned tolleaegsed majad Koidula tänaval. Iseenesest väga elitaarne elamupiirkond - avarad vaated, varjulised pargid!
    Sõidame tagasi Vahtra tänavale, ka ilm läheb pilve ja hakkab sadama. Ongi aeg lõunat süüa. Peale lõunat aga juhatab Aleksei mind Pähklamäe (kus talviti on muide ka Narva suusarajad) kergliiklusteele, kust ma saan otse Narva-Jõesuusse viivale maanteele. Siingi on jõekaldal üks suur rist - mälestusmärk 1700.a. lahingus hukkunud vene sõjameestele. Natuke maad edasi on teeäärsel postamendil roheline koloss - kuulus vene tank T-34. Kusagil kella 16.30 paiku jõuan Narva-Jõesuusse. Kena suvituslinn, kuid ilm kipub jälle väga sügiseseks - taevas on pilves ja puhub vilu tuul. Käin sellegipoolest rannas vaatamas, satun juttu ajama ühe pensionäridest abielupaariga, kes rannavärava juures istuvad. Naine muretseb, et kas ma ära ei külmeta. Uhked sanatooriumid, puhkekodud, spad ja hotellid, samuti eramajad kena männimetsa sees. Narva-Jõesuu tänavate paigutus on väga korrapärane, nagu joonlaua järgi tõmmatud. Mina liigun siin piki mereranda, mööda Vabaduse ja Koidula tänavaid, lääne poole. Narva-Jõesuu piiril aga on tee ääres Meriküla (Šiškini) mänd e.rahvakeeli - Musumänd, mille küljes lehvib hulgaliselt linte - ikka noorpaaridelt. Kuulus vene maalikunstnik Ivan Šiškin olevat aga omal ajal siinkandis viibinud ja oma maalide motiive leidnud. Siin algab ka Udria (Utria) maastikukaitseala - näen, et kõrge pankrannik ei ole ainult Ontikal! Lukustan ratta puu külge ja käin mööda varjulist rada ka all mererannas - liivane on! Siinkandis toimus 1919.a. Vabadussõjas Eesti poolele oluline Utria dessant.
    Edasi aga liigun rannikust kaugemale, Tallinn-Narva maanteele ja sealt Sinimägede poole. Viimaste ümber toimusid 1944.a. suvel verised lahingud, kus Saksa armeegrupi "Narwa" väed peatasid tükiks ajaks pealetungivad Leningradi rinde väed. Eks mõlemal poolel sõdis ka eestlasi, rohkem muidugi saksa poolel. Ka minu emapoolne sugulane Evald Oder langes seal. Aga Sinimäed ise on Eesti mõistes tõesti mäed (tegelikult 3 mäge) - vähemalt Narva poolt tulles ei saa neid märkamata jätta - sõjalis-strateegilises mõttes hea koht kaitseks. Teeviida juures pöörangi vasakule üles Sinimäe keskuse poole - annab pressida! Üleval mäel asub Vaivara vallamaja,  tagapool aga Vaivara Sinimägede muuseum, mis nüüd õhtul on juba kinni.
    Vaatan veidi ringi ja sõidan tagasi alla maanteele, et liikuda veel täna edasi Sillamäele. Viimane on kurikuulsa auraga linn - siin toodeti aastatel 1946-1989 salajases numbritehases uraani, mida olevat  kasutatud esimeste vene tuumapommide valmistamiseks. Algusaastatel kasutati selle tehase ehitusel kriminaalvange, tehasetöölised ja insenerid toodi Venemaalt. Eesti keelt ei kuule seal naljalt ka praegu. Tänapäeval tegutseb seal haruldasi muldmetalle (tseerium, lantaan, neodüüm, praseodüüm jt.), aga samuti nioobiumi ja tantaali tootev ettevõte Silmet, mille enamusosalus hiljaaegu müüdi USA firmale Molycorp. Pöörangi Geoloogia tänavat pidi linna ja satun 9-korruseliste punastest tellistest elumajade rajooni, sealt aga kulgeb keskuse suunas lausa jalakäijate puiestee, kus õhtuti toimub "narodnoje guljanije" ja minagi oma rattaga sõita söandan. Pargist alates aga avaneb teistsugune Sillamäe, kus domineerivad valge ja roheline - valged 1940-50-ndate aastate stiilis hooned ja rohelised puud-põõsad ja lilleklumbid. Linnavalitsuse hoone ja alla mere poole kulgev uhke trepiga Mere puiestee on ka siin. Sillamäe oli ju 19.sajandil populaarne suvituskoht. Teisel pool Sõtke jõge ja paisjärve on aga kolmas Sillamäe - tehased ja sadam. Ühe järjekordse vihmasaju ootangi seal ühes varjualuses ära. Pean edasi liikuma, kui ma just siia, Sillamäe vabatsooni piirile telki ei taha panna. Kuid nüüd kodus võtan aga päris siira huviga kätte A.Hvostovi "Sillamäe passiooni".  
    Narva-Tallina maantee pealt pööran varsti paremale Päite küla poole. Ilm on jälle ilusaks läinud, ida pool on Sillamäe soojuselektrijaama korstende kõrvale õhtupäikeses tekkinud vikerkaar. Tee keerutab seal Päite küla talude vahel ja siis hargneb. Kumb? Üks naine tuleb parajasti rattaga vasakpoolsest ja ütleb et mere äärde pääseb just seda pidi. Sõidangi soovitatud suunas. Pinnasetee kaob kõrge rohu sisse, kuid rattaga saab ikka läbi (NB! Oluline läbipääsutee...)  Mingi talukoht, kus tehakse heina. Siit läheb põhja poole jälle korralikum teelõik, mis viib kruusase, piki rannikut kulgeva maantee peale. Siin algab juba Päite maastikukaitseala ja Toila vald. Meri paistab ja kui minna umbes 100 m üle heinamaa edasi (Päite e. Türsamäe) pangale, on näha ka Sillamäe sadama muuli. Hästi on näha ka hiigelsuuri hõbedasi Sillamäe sadama mahuteid (ammoniaakväetised!). Kusagil sealkandis peaksid asuma ka radioaktiivsete jäätmete hoidlad. Otsin pangal ühe metsatuka taga heinamaal tee poolt varjatuma koha (2,5-3 km Päite ninast), kuhu samal ajal paistab õhtupäike. Kell on juba 20. Püstitan sinna oma telgi ja teen õhtusöögi. Imetlen enne magamaheitmist läbi avatud telgiukse päikeseloojangut.

5) N, 11.august : Päite - Voka - Pühajõe - Toila - Ontika - Valaste - Järve - Jõhvi - Pannjärve (lõuna) - Kurtna järved. 4.laager Kurtna Suurjärve ääres : 72 km.
    Ärkan täna varem - kella 7 ajal. Ilm on ... paljulubav. Lääne pool on rannikul näha kõrgemat valget hoonet, ilmselt endise NL piirivalve vaatluspunkt. Peale traditsioonilist hommikusööki (kiirkaerahelbed, kohv) liigun mööda kruusateed Voka poole. Aeg-ajalt püüan piiluda üle panga, et leida kohta, kus sellest pilti teha. Kohati on näha rohukamaras murdejoont - üle selle ei maksa astuda! Kukkumist oleks siin oma 40 meetrit. Paljudes kohtades on alla loobitud igasugust rämpsu, sh. vanu autokumme. Vokast alates on juba asfaldtee, mis viib Pühajõele. Põikan korraks Pühajõe kiriku juurde. Enne Toilat, Pühajõel on teede hargnemine - parempoolne läheb otse Oru parki, vasakpoolne aga ringiga, enne on ca 12% kurviline laskumine ja tõus Pühajõe orus. Loomulikult valin viimase. Toilas liigun aga mööda Mere puiesteed paremale, kuni jõuan Oru pargi väravasse, kus postidel istuvad karud ("õiged" karuväravad on idapoolse sissekäigu juures). Seal on ka pargi kaart ja infotahvel. Pühajõe ürgorus asuva Oru pargi ja suurejoonelise lossi rajas aastatel 1897-1901 Peterburi kaupmees Grigori Jelissejev. 1917.a. emigreerus viimane Prantsusmaale, loss ja park jäid unarusse. 1935.a ostsid kolm eesti töösturit Jelissejevilt lossi ja pargi ning kinkisid president Pätsile suveresidendiks. Loss hävis II maailmasõjas täielikult, kuid 105 ha suurune park on tänasel päeval hästi hooldatud.
    Mööda varjulist pargiteed jõuan Pühajõe kõrgel vasakkaldal, Lipumäe veerel oleva valge paviljonini, kust avaneb uhke vaade alla Pühajõele ja paremkaldal olevale pargile. Lipumäega on seotud mitmeid legende Põhjasõja ajast ja siin toimus 1700.a. ka verine lahing rootslaste ja venelaste vahel. Seejärel käin vaatamas Saksa sõjaväekalmistut - askeetlik rohune plats kolmekaupa asetatud ristidega. Suur lihtne rist ja kiviplaadid enam kui 2000 Saksa sõjamehe nimega on merepoolses servas, tagapool asuva astangu serval on roosihekk. Laskun mööda teed alla Toila randa ja sadamasse - sealt aia äärest läheb teerada üle silla ning tõuseb mäkke. Oru pargi põhilised vaatamisväärsused ongi tegelikult Pühajõe paremkaldal - salapärane grott ja avar vaade merele, Nõiamets, Lossiplats, lilleklumpide, purskkaevude ja valgete piiretega vaateplatvorm, Hõbeallikakoobas. Muljetavaldav on pahklike tüvedega pärnapuiestee. On ka teisi külastajaid. Laskun Jelissejevi kivi juurest alla Pühajõe orgu ja jõuan lauluväljaku juurde - seal käivad mingid ettevalmistustööd (Oru pargi Promenaad 2011 ?). Väljun pargiväravast ning sõidan teeristile, kus on teeviit Valaste joa (11 km) ja Ontika poole. Enne seda teeristi on teeäärse hõbepaju kõrval kividest laotud paat. Toilas käin veel kohalikus kaupluses ning einestan bussipeatuse varju all.
    Edasi kulgeb asfaldtee jälle kõrge pankranniku läheduses, kohati on teeserv järsakust vaid 5-6 meetri kaugusel! Siin algab juba Ontika maastikukaitseala. Natuke peale kella 13 jõuan Valastele - seal on lausa turismikompleks - suur parkimisplats, kohvik, hostel. Joa juurde saab 2 trepi kaudu ja seal on uudistajaid teisigi. Vaateplatvormile ei saa - see on suletud eelmisest aastast alates. Et head pilti saada, poen võrede vahelt läbi ja laskun keerdtreppi pidi allapoole. Valaste joa kõrgus pidi olema 30 meetrit (võrdluseks - maailma kõrgeim, Angeli juga Venezuaelas on 979 meetrit). Hiljaaegu olevat aga siinkandis leitud uus, 25-meetrine juga.
    Kuigi piki rannikut on veel vaatamisväärsusi küll, jätan need edaspidiseks ja liigun mööda maanteed Kohtla-Järve ja Jõhvi poole. Teetöödel pole siin rahaga koonerdatud - Kukruse ja Kabelimetsa kandis on uhked mitmetasandilised ristmikud, kergliiklusteed ja paar jalakäijate sildagi. Kohtla-Järvele ma ei satugi, küll aga Jõhvi. Sõidan piki Rakvere tänavat, peale raudteed aga pööran vasakule Pargi tänavasse, kus asub 2005.a. sügisel oma uksed avanud Jõhvi Kontserdimaja. Võimas!
    Mina aga liigun linnast välja, mööda Vasknarva viivat maanteed - seal käivad just suured asfalteerimistööd. Eesmärgiks on jõuda täna Pannjärvele ja Kurtna järvede juurde. Pannjärve teeristil pööran vasakule - Pannjärve Tervisespordikeskuseni (kus talviti toimub Estoloppeti üks etappe, Alutaguse suusamaraton) on siit ca 4 km. Siin käivad ka kõvad parandustööd - tee kõrvale paigaldatakse jämedaid veetorusid ja seda kuni Pannjärve liivakarjäärini. Ka spordikeskust arendatakse - ühte maja just soojustatakse ja pannakse uut katust. Siin avati hiljuti ka Alutaguse Seikluspark. Astun sisse tuttavase kohvikusse - olen hetkel ainus külastaja. Aeg ongi lõunat süüa - palun kenal näitsikul tuua pastaroa ja mahla. Väljas on jälle järjekordne vihmahoog, ootan ka selle veel ära. Vaatan stardipaika, liigun piki rollerirada edasi-tagasi. Üks mees küsib osavõtlikult, et kas olen eksinud. Ei, seda mitte! Vestleme pisut ja etterutates - me kohtume temaga ka järgmisel päeval, Illuka vallamaja juures. Mina sõidan mööda liivast teed karjääri poole ja sealt mööda karjäärijärve idakaldal asuvat teed pidi Kurtna järvesid otsima. Käin korraks ka Liivakarjääri suure järve ääres. Siia tulevad ka kohalikud orienteerujad - neljapäevak ju! Kurtna järvestikus paiknevat 30 km2-sel alal kokku 40 järve (!), matkarada kirjeldab neist 11. Rattaga kõikjale ei saa, valin mõned. Satun kõigepealt Ahnejärve juurde (nr.6) - selle põhjapoolses otsas on kena laagrikoht, paraku on siia prahti jäetud. Seejärel jõuan pisema võsastunud kallastega Haugjärve (nr.5) juurde. Niinsaare järve juures asuvat samanimeline puhkekeskus. Mina aga sõidan natuke maad tagasi ja otsin üles Kurtna Suurjärve (nr.10) - selle kitsama osa idakaldale viib liivane metsatee. Kõrgel kaldal kasvavate mändide vahel on avar ja ilus laagrikoht, on vanu lõkkeasemeid. Hetkel kedagi siin ei ole ja panen oma telgi püsti. Ilm on ilus, Päike paistab soojalt ja peegeldub silmipimestavalt ka veepinnalt. Kastan end korraks ka sisse - puhas karastav vesi. Seejärel söön õhtusööki. Õhtupoole käivad ühed noormehed siin autoga, võtavad anumatesse vett ja sõidavad minema. On rammestavalt vaikne ja mõnus õhtu. Päike loojub kusagil kella 21 paiku.

6) R, 12.august : Kurtna - Konsu - Kuremäe - Jõuga - Iisaku - Rannapungerja (lõuna) - Lohusuu - Mustvee - Pataste - Aovere - Kõrveküla - Tartu : 138 km
    Ka täna ärkan kell 7 - sellel matkal esmakordsel jaheduse pärast (seni olen oma õhukeses magamiskotis lühikestes maganud ja külm ei ole olnud). Ilmselt niiskusest - järvel on udu. On juba tunda sügise hõngu. Teen traditsioonilise hommikusöögi (kiirkaerahelbed+kohv), pakin asjad ning liigun mööda teed Raudi teeristile, sealt aga mööda maanteed edasi Kuremäe poole. Ilm on vaikne ja sombune. Kuremäe klooster asub mäe peal, nagu nimigi ütleb ja selle sibulakuplid on siitpoolt ka läbi hommikuse udu kaugele näha. Kell on umbes 10. Vasknarva maanteelt on kloostri juurde umbes 500 meetrit. Enne seda on kohalikud turistilõksud. Lukustan ratta parkimisplatsi kõrval oleva metallpiirde külge ja lähen kloostrivärava juurde. Parajasti on siia jõudnud ka üks matuseseltskond - kadunukese kirst kantakse kirikusse, et siis jumalasõnaga nagu kord ja kohus ta siit ilmast ära saata. Värava kõrval oleval sildil on piltkirjas, et keelatud on siseneda lühikestes riietes, meestel - peakattega, naistel - pükstega, ei tohi pildistada ja mobiiltelefoni kasutada. Pikad püksid mul juba on, juba hommikuse jaheduse tõttu. Jalutan kloostrihoovis, kus nunnad teevad hommikusi toimetusi. Aga mis ma näen - otse kiriku ees räägib üks nunn mobiiliga, matuseseltskonnas aga on ühel vormikal naisel küll must seelik, kuid see on lausa mini! No ju siis need keelud on "paindlikud" - ilmselt ei soovita, et kohalikke pildistatakse - see on igati arusaadav! Teen mõned võtted kirikuhoonetest, kuigi nii lähedalt on raske kõrgeid hooneid tervikuna kaadrisse saada. Ja ega siin ainult naised ole, nägin ka pika musta hõlsti ja habemega meesvaimulikku. Väljun kloostrist, teen veel tiiru tahapoole bussipeatuse juurde (siitpoolt ei ole paraku kupleid näha - puud on ees) ja siis allika juurde.
    Sõidan tagasi maanteele ja seal tagasi Raudile. Siinsamas tee ääres on ka Illuka vallamaja - kohtan seal sama toimekat meest, kellega eile Pannjärvel juttu ajasin. Raudi teeristilt läheb maantee ca 13 km Jõuga poole, kus olevat ka ilusad järved. Plaan on täna õhtuks Tartusse jõuda, aitab selleks korraks. Jõugal, Jõhvi-Tartu maanteel näitab teeviit "Tartu 105. Jõhvi 25". Hindan, et kusagil 5 tundi kulub. Ilm on vilu -  taevas on pilves ja tuul vastu. Panen kiivri alla puhvi, et pead mitte külmetada, veel ühe spordisärgi selga, kuid jalas on ikka lühikesed rattapüksid. Iisaku, Kauksi, Rannapungerja. Viimases teen jõeäärses laagrikohas lõunapeatuse - kiirnuudlid, tee jms. Hakkab vihma tibutama; seekord ei lase ma end sellest häirida, peab ühe soojaga saama Tartusse. Mustveest sõidan seekord mööda ja ka edaspidi liigun mööda suurt maanteed: Metsaküla, Kääpa, Pataste. Vihma tuleb juba korralikult ning möödasõitvad "rekkad" kallavad mind veel täiendavalt veepilvega üle. Panen rattal tagumise vilkuri tööle - ilm on küllalt hämar. Tegelikult on tugev tunne, erilist väsimust ei ole. Paar lühikest puhkepeatust siiski teen, hammustan bussipeatustes varju all olles juustu ja halvaad. Igavere, Vedu, Kobratu, Amme jõe sild, Aovere rist, Kõrveküla. Siin saan juba üle minna Raadi kergliiklusteele ja linna siseneda - kell on 18. Veel väike tiirutamine Tartu tänavatel ja olengi kodus. Õigel ajal - ka järgmisel päeval on jahe ja sajune.

PS. Nende ridade koostamise käigus leidsin, et üks noorem mees teeb parajasti rattaga Eestile tiiru peale ja on veel teel. Äratundmisrõõm tuttavatest kohtadest. Jõudu talle! Arvata võib, et taolisi rattaga teelolijaid on Eestimaa pinnal veel. Laiast maailmast rääkimata - naases just äsja tagasi ka Fuji-mees.

Enn Käissi pildiseeria "Ida-Virumaa - kontrastide maa"! Tõeliselt hea!

Kalle Kiiranen,
20.08.2011