Saaremaa
2008 |
|
|
Horisontaalne alpinism (poolsaared ja neemed =
mäed ja tipud, lahed = orud) ehk jalgrattaga piki Saaremaa
rannikut, Muhumaast ja mandri-Eestist
rääkimata.
1) 27.07 :
Tartu - Puhja
- Viljandi - Kõpu - Kilingi-Nõmme - laager
Ristiküla
lähedal Reiu jõe ääres : 137 km
Sel suvel sai võetud eesmärgiks sõita
jalgrattaga
läbi Saaremaa
rannik, nii nagu 2
aastat tagasi Hiiumaa. Tartust läbi
Viljandi ja Pärnu on Virtsu sadamasse ca 245 km,
Muhumaa-Saaremaa ring peaks andma ca 500 km, nii et kokku peaks tulema
950-1000 km. Erilist eeltööd ei jõudnud
teha, kaasas
on vaid mõned internetist saadud infomaterjalid ja Regio
kaardi
väljaprinditud lehed. Sõidan Tartust välja
mööda Viljandi maanteed pühapäeva
hommikul kella 8
paiku. Ilm on ilus ja ilmajaam
lubab seda vähemalt nädalaks - nii et tuleb
ära
kasutada. Seni on ju see suvi olnud erakordselt jahe ja vihmane.
Viljandi maantee on remondis - lõigud
Rõhu-Väike
Ulila-Puhja, ka
Emajõe silla juures. Kella 12 paiku olen Viljandis, kus
käin bussijaama kõrval Konsumis õlut
jms. ostmas -
no nii tühja kauplust pole tükk aega näinud!
Hiljem loen
et 27.juulil lõppenud Viljandi
folki
külastas üle 23 000 inimese - siis on selline
tühjus
arusaadav. Raudna
jõe
orgu viib väga uhke laskumine,
natuke peale seda teen teeäärse mahajäetud
toiduputka
juures lõunapeatuse. Toitu teen ainult
gaasipriimusega ja kaasas on paar plastpudelit puhast vett.
Sobivas kohas täiendan veevarusid. Natuke maad edasi on kahel
pool teed
kenad järvekesed, kus on näha suplejaid. Kell 15 - Kõpu.
Kena kirik ja park. Sõidan edasi. Vasakul pool teed on
jällegi paisjärv, kus
turismitalu pakub
parvsauna teenust. Kilingi-Nõmmest läheb
nüüd peatee mööda, sinna sisse ei
hakka
sõitma. Jälle ca 8 km teeremonti, kus
sõita v.halb -
teel on suurte kividega killustik, kus isegi sõiduautodel
raskusi. Kella 17 paiku jään
Ristiküla lähedal Reiu
jõe äärde
(28 km Pärnust) laagrisse - olen suurest teest
ikka mitu kilomeetrit eemal ja koht on väga ilus -
kõrge
kallas, all jões on puhas, kuid tumedavärviline
vesi.
Ehmatan jõe äärest üles
metskitse, kes seal
ilmselt janu kustutas. Käin ka madalas jões
higi ja tolmu maha pesemas, siis panen telgi üles. Viimane
on ühekordne ca 300-kroonine kuppeltelk, mida endast
lugupidavad matkapoed ei müügi. Kuid Eestimaal suvel
ajab
asja ära. Teen
süüa
(riisihelbepuder+saaremaa viinerid), maitsen õlut.
Hea et
tüütuid putukaid pole.Ühesõnaga
- mõnus
olemine.
2) 28.07 :
Ristiküla
- Pärnu - Lihula mnt - Virtsu. Parvlaevaga Kuivastusse.
Kuivastu -
Hellamaa - Lõetsa - laager Vahtraste-Raugi rannikul : 122 km.
Öösel oli päris jahe, mul on kaasas v.
õhuke
magamiskott. Pidin tõmbama pikad püksid ja sokid
jalga ning
panema teise särgi selga. Ärkan kella 8.30 ajal,
jälle
paistab tulla ilus ilm. Hommikukohv ja söök, minema
saan 10
ajal, suundudes jälle maanteele. Pärnus olen
kell 11.30. Käin Maxima supermarketis toitu ja jooki ostmas.
Sõidan üle 2 silla ja sõidan linnast
välja
mööda Lihula-Haapsalu maanteed. Pole midagi
öelda,
vinged mehed need Pärnu mehed - 2 korralikku maanteed
jooksevad
kõrvuti! Kella 15 ajal (82 km) jään Tuhu
maastikukaitseala servas kena tiigi ääres
lõunale.
Vee kiirnuudlite ja tee keetmiseks võtan samast tiigist.
Edasi
kell 16. Virtsu-Risti mnt, siis Kõmsi, kus käin
kaupluses jääteed ja jäätist
ostmas. Veel 10 km,
hakkavad paistma Virtsu tuulegeneraatorid.
Saan pileti (koos
rattaga
50.-) kella 18 ajal väljuvale praamile.
Jälgime sadamas
kuidas kaubalaevale laaditakse killustikku. Sõit Regulaga
kestab
vaevalt pool tundi, oleme Muhumaal,
Kuivastus. Ei lähe otse
Saaremaale, vaid suundun Muhumaa põhjarannikule, Hellamaa ja
Lõetsa suunas. Tee lookleb talude vahel, jõuan
mööda kadakatevahelist teed mere
äärde, kusagil
Vahtraste-Raugi kanti. Kuna kell juba 20, jään
laagrisse kenasse kohta
kadakate vahele, kus varem lõket tehtud. Eemal neemel on
üksik musta katusega maja. Seekord pesen
teetolmu maha juba meres - täitsa soe vesi juba.
Õhtusöögiks on riisihelbepuder - teen seda
piimapulbriga ja seetõttu kipub põhja
kõrbema.
Kuid nii riisi- kui tatrahelbed lähevad pehmeks ikka tunduvalt
kiiremini kui vastavad terad.
3) 29.07 : Raugi
-
Üügu pank - Nõmmküla - Viira -
Nautse -
V.väina tamm - Orissaare - Maasi - Triigi laht - Leisi -
Pammana -
Murika - laager Murika-Tuhkana mererannikul : 93 km
Varahommikul, kella 5-7 vahel on päris tugev vihmasadu. Tulen
üles kell 8.30, taevas selgineb. Meri loksub vaikselt,
kaugemal
popsutab üks laev, vedades enda järel
vähemalt 3 korda
suuremat praami kaubakoormaga. Paistab et suundub Hiiumaa poole.
Käin meres pesemas - võrreldes õhtuga on
hulga
selgem vesi. Hommikusöögiks on kiirkaerahelbed (kuhu
vaid
kuum vesi peale vaja valada) ja hea kohv. Liikuma saan jälle
10 ajal. See kujunebki mul tavaliseks
rütmiks. Tulen jälle põhitee peale, mis
viib
Üügu panga ja Nõmmküla poole.
Enne Üügu
panka
tee tõuseb. Teeviit pangale, sealt mõnisada
meetrit.
Avaneb tõesti ilus vaade Väinamerele, samas on ka infotahvlid
ja pingid-lauad. Leian panga jalamil ka allika üles, viskan
enne
pudelitesse vee võtmist mündi sisse. Panga all on
aga lausa
koopad - mitte eriti sügavad, kuid vihmavarju eest
küll. Edasi
Nõmmküla, Mõisaküla, Tamse.
Ühe koha peal
on metskits lausa tee peal ja laseb mul isegi pildi ära teha.
Viira, Piiri, Linnuse. Tegelikult oli plaan käia ka Koguva
külas (kus Muhu
muuseum koos Juhan Smuuli
sünnitaluga ning kusagil sealkandis filmiti ca 30
aastat tagasi ka Eesti menufilmi "Siin me oleme"),
kuid otsustan siiski et "tagasiteel". Enne Väikese
Väina tammi on turismiobjektina Laasu talu jaanalinnufarm,
kuid ka see, nii nagu ka saare lõunarannikul olev Pädaste
mõis jääb
mõttes "tagasiteele". Tammi lõpus
pööran paremale, Orissaare peale.
Orissaares käin Valge
Varese trahteris lõunat
söömas, kuna see nii tee ääres ja
sai
mõnusasti väljas istuda. Samuti käin poes.
Edasi
mööda Saaremaa põhjarannikut, ilm on
v.ilus. Käin
vaatamas Maasilinna
(Maasi ordulinnus aastatest ca 1350-1576), mille varemed asuvad
Orissaare-Leisi maantee 4. km-lt ca 500 m põhja pool. Seal
on
korralik infopunkt, meenete müügipunkt ja puhketalu. Samuti
kasutatakse ajaloolist paika suvel teatrietendusteks -
nüüdki on seal õhtul etendus
"Helena"
ja veetakse kaableid nii heli kui valgustuse jaoks. Ronin esiteks
üles kindluse varemetele ja sealt alla keldrisse, kus saab
sisse
lülitada ka valgustuse. Üllatav et paekivist nii
võimsad võlvid on ehitatud. Infopunktis olevad
naised
väidavad et paas
muutub õhu käes olles aja jooksul tugevamaks, samas
kurdavad
et vallal on
edasisteks väljakaevamisteks vähe raha. Kingivad
mulle valla
kaardi. Edasi
jõuan Pulli
pangale ,
kus seesama paas
on oma looduslikus asendis. Tõsi, pangale saamiseks tuleb
minna
ühe traataiaga ümbritsetud eravalduse tagant. Paraku
on nii
mandri-Eestis kui saartel levinuim kohanimi kas "eramaa" või
"eravaldus". Ja tundub et pangad
esinevad Eesti saartel
põhiliselt põhja- või looderannikutel.
Põikan sisse ka Rannaküla sadamasse. Triigi lahe
ääres on avalik suvitamiskoht, seal käin
meres ujumas.
Sõidan edasi, tee paremas servas on Võlupe
rändrahn,
mille otsas pean kohe käima - vertikaalset "alpinismi" ka
natuke. Idülliline Leisi
asula, kus käin poes ja vaatan niisama ümbrust. Edasi
liigun
Pammana poolsaarele, mille tipp on Saaremaa põhjapoolseim
punkt
ja kust Hiiumaale juba "kiviga visata". Idapoolsel kaldal, Parasmetsa
lahe ääres on palju piknikukohti, meri on otse tee
ääres. Kuid Pammana nina poole sõites on
igal pool
eravaldused ees, nii et ei leia sobivat
läbipääsu sinna.
Mitmed hämarad metsateed sarapuude vahel lõpevad
kõik kusagil X kohas.
OK, suundun lääne poole ja leian tee läbi
metsa
poolsaare läänerannikule. Kusagil Murika ja Tuhkana
vahel on
mere ääres ilusad liivaluited ja
männimetsad. Ja
inimtühi rand, liival on vaid paar paati. Ilm on
päikesepaisteline, kuid tuuline - puhub jahe loodetuul.
Jään siia metsaserva liiva peale laagisse, imetlen
loojuvat Päikest
ja rüüpan õlut. Päike loojub kell
22.
4) 30.07 : Tuhkana -
Metsküla - Asuka - Liiküla - Panga pank -
Võhma -
Ranna - Mustjala - Ninase - Tagaranna - Ninase pank - Kugalepa laht -
laager Lõuka lahe ääres : 63 km
Ärkan jälle kella 8.30 ajal, küljed ja selg
veidi
valusad. Käin meres pesemas, siin-seal on näha vees
millimallikaid. Hommikusöögiks tatrahelbepuder ja
kohv,
liikuma saan 10.20. Metsküla, kus käin ka kohalikus
külapoes jooki, jäätist ja saia ostmas.
Vaatamisväärsusena on Metsküla tamm
ja kirik.
Suundun otse, läbi Pahapilli ja Liiva, Panga
(Mustjala) panga
poole. Panga pikkus on ca 3 km, suurim kõrgus 21 m, millega
ta
on Lääne-Eesti
saarte kõrgeim rannajärsak.
Võrdluseks - Pakri pank on 25 m, Türisalu pank - 30
m,
Rannamõisa pank - 40 m ja Ontika pank - 55 m. Sinna viib
korralik autotee ja avaral pangal on ka hooldatud parkimisplats, kus
päris palju autosid. Samas on ka turistilõksud -
müüakse
meeneid ja sööki-jooke, sh. Saare õlut,
hinnaga
100.-/liiter! OK, võtan ka topsitäie, istun pingil
ja
puhkan jalga. Tegelikult loen pärast seda matka Postimehest
(08.08.08)
et õiget Saare õlut tehakse saare teises servas Pihtlas.
Päris palju on kuulda soomekeelset juttu. Kell 14
sõidan edasi - Võhma, Ranna, Mustjala. Mustjala
on jällegi väga kena koht, oma uhke kirikuga keset
varjulist parki. Mustjalast Tagaranna poole sõites
märkan
et teeäärsel kaerapõllul on haruldaselt
palju
rukkililli ja moone, nii et kohati on põld lausa sinine ja
punane. Teeäärses kraavis aga kasvavad
põldmurakad,
mille marjad meenutavad vaarikaid, on vaid must värvi ja
maitselt
hapukad. Ninase kandis teen mere ääres
lõunapeatuse.
Kena rannik, puhas vesi, kuid palju vesikasve. Natuke eemal vees on
näha kalavõrkusid, poid lipukestega
mõlemas otsas.
Kastan end
sisse, sest ilm on palav. Teisel pool Küdema lahte on kenasti
näha kõrge Panga pank, kus mõned tunnid
tagasi olin.
Püüan sõidu ajal päevitada, nii
et pärast ei
jääks kehale ainult "jalgratturi päevitust".
Tee
ääres on hiigelsuured puust Piret ja Tõll.
Põikan sisse ka hoolitsetud ja esinduslikku Saaremaa sadamasse,
siis aga
jõuan Tagaranna kalurikülasse, mis ka väga
kena ja
hoolitsetud, "peaväljakul" on suur vana paat lilledega. Ega seal
kalureid enam ole, paistab et kohalikke toidab ikka turism.
Kivisel rannal paate ikka on, samuti on sinna külastajate
poolt
laotud lõputult kivist sambaid e. tuure. Käin ka
veidi
eemal lääne pool asuval Ninase
e. Tagaranna pangal (kõrgus max 5
m), kus asub ka tagasihoidlik mälestusmärk
parvlaeval Estonia
1994.a. hukkunutele.
Samas kadakate vahel on endise NL
piirivalverajatiste valged varemed. Ei tule tagasi, vaid liigun piki
pankrannikut edasi, mis rattaga kenasti
läbitav. Kohati
on ilus metsatee ja ühes taolises kohas jookseb ratta eest
läbi metssiga, teine sõber ruigab
põõsaste
vahel. No mis Saaremaa see ilma metssigadeta on, siin ju
kartulipõldudelgi hirmutised üleval! Kahju et pilti
teha ei
jõua. Paremat kätt jääb avar
Kugalepa laht, mille
rannik on küllalt puutumatu. Märksõnad on
kiviklibu ja
adru. Teadjad mehed on
uurinud et tormidega rannajoon tugevasti muutub
ja tekivad kiviklibust vallid. Vaid kohati on
näha paadi vettelaskmise kohti ja autorataste jälgi.
Omakorda
selles lahes on
väiksem ja madalam Lõuka laht, mille rohusele
kaldale
jään laagrisse. Kaugemal, lahe teises servas
müttavad
kalamehed, panevad
võrke sisse, veel kaugemal on näha Merise neeme
tuletorni.
Süüa ei viitsi teha, söön lihtsalt
sinki-leiba ja
joon kanget Saare õlut peale. Jälle kena
päikeseloojang.
5) 31.08 :
Lõuka laht - Merise neem - Koorunõmme LKA -
Kallaste -
Veere sadam - Undva - Suuriku pank - Undva pank - Loode talu - Sarapiku
järv - Vilsandi rahvuspark - Oju - Kihelkonna - Loona - Atla -
laager Atla sadama lähedal : 89 km
Öösel on päris jahe, panen telgiukse kinni
(muidu oli
vaid sääsevõrk) ning magamiskotile kile
peale. Magan
aga hästi, näen undki. Ärkan jälle
kella 8 paiku -
imeilus vaikne hommik. Minema saan ikka 10 ajal. Metsatee kaob kohati
kõrkjate vahele ja vee alla. Merise neemele otseselt ei saa,
eramaa silt ja tõkkepuu ees, kuid kõrvaltee
vasakul viib
ikka Merise pangale ja torni juurde. Siin on endise NL piirivalve post,
kus ilmselt jälgiti Tagalahte. Lausa miljonidollarivaade,
iseasi
kas tolleaegsed ajateenijad seda nii kõrgelt
hindasid. Korras metalltornis aga paistavad üleval
olla
päikesepatareid. Siit edasi kulgeb tee juba Koorunõmme
looduskaitsealal,
kus on väga idüllilised kohad. Kusagile vasakut
kätt
peaks jääma Kooru järv, kust
ilmselt voolabki mere
poole puhtaveeline oja. Rannik on siin aga ümaratest kividest
koosnev klibu. On ka korralikke RMK puhkekohti
(Kalasma ja Abula matkarada), kus lausa metallist
lõkketegemise alused ja puidust varjualused ning
pingid-lauad.
Kallastel algab jälle asfaldtee ja seda kuni Veere sadamani.
Käin ka pooltühjas sadamas ning sama tühjas
Veere
kõrtsis. Üks
soomlastest vanapaar tellib "kahvia". Hinnad on siin
kõrged. Suundun edasi Tagamõisa poolsaare tipu -
Undva
panga poole. Lätiniidu ja Undva tolmused teed. Viimase
bussipeatuses teen kerge
lõunapeatuse. Edasi on endise NL piirivalve
mahajäetud ja
lagunevad hooned, nendest sõidan mööda ja
jõuan
Suuriku
pangale (kõrgus kuni 20 m), kus otse panga serval
läheb kena teerada piki rannikut Undva tipu poole. Tekkis
küsimus
et kes need piki rannikut kulgevad teed on teinud? Kas äkki
need
jäänud just NL piirivalvest? Üks soliidne
seltskond
istub selle tee ääres välitoolidel,
kinnitavad et saab
jah siit Undva pangale. Edasi läheb tee mere
ääres liiga
liivaseks, pean suunduma veidi kaugemal kulgevale kruusateele
ja seda mööda sõites jõuangi
pangale, kus
kõrguvad suured raadiomastid ja on mingi traataiaga
ümbritsetud territoorium. Undva e. Tõrvasoo pank
pole eriti kõrge (2,5 m),
kuid siin on ilmselt Saaremaa üks
loodepoolsematest punktidest (veel rohkem loodes on ehk teisel pool
Uudepanga
lahte
oleva Harilaiu nukk). All merel on aga suur luikede koloonia, kus
rohelise riba taga on sadu suuri valgeid linde. Liigun piki Uudepanga
lahe rannikut tagasi, kuid paraku liiga sisemaale, jõuan
Kuralase
külla. Samas on silt Loode
turismitalule -
käin seal teed küsimas. Selgub et olen suure hooga
rannikust liiga kaugele põrutanud. Peremees Valdo
Lauri
näitab mulle ilmse uhkusega oma talu
ja annab visiitkaardi ning otse peenrast kaasa mõned
värsked
kurgid. Vana sepikoda on nüüd suitsusaunaks tehtud,
korralik
uus kivikatus peal. Muudel hoonetel on rookatus, mida peremees ise
olevat pannud. Talus on praegugi suvitajaid. Teen mõned
pildid, ajan juttu ka loodusfotograafi
Toomas
Sõelsepaga.
On tõesti armas koht, kuid seekord ma siia siiski ei
jää. Umbes 12-aastane noormees Karl on valmis mind
juhatama Sarapiku
järve äärde, kus olevat hea ujuda.
Sõidamegi
ratastega mõnisada meetrit mööda tuldud
teed tagasi ja
pöörame vasakule metsateele. Järveni on
umbes 2 km ja
seal on kaks head ujumiskohta. Järv on madal ja liivase
põhjaga, mistõttu vesi väga soe.
Üldse on
Loode-Saaremaa järvede poolest rikas - on ju
lähikonnas,
Tagamõisa poolsaarel, veel rida järvi - Kiljatu,
Saka,
Põdrangu, Taugapää, Arasoo. Käime
ka järve
teisel kaldal olevas laagrikohas ja jätame siis
nägemist.
Sõidan vaevumärgatavat metsarada pidi mere poole.
Tagapool
rada üldse kaob, kuid mere äärde
jõuan ja
nüüd liigun juba Vilsandi
Rahvuspargi
territooriumil. Tee ääres on huvitavad puud, mida ma hiljem kaasavõetud lehtede järgi identifitseerin kui künnapuu. Ühel kadakatevahelisel teel märkan
istuvat
rebast, kes ka mind uudistab. Saan isegi pildi tehtud, alles siis
sörgib loomake kadakate vahele peitu. On väga
idülliline
tee seal kadakate vahel, paistab sume pärastlõunane
Päike, kusagil paremat kätt on aimatav meri,
pääsukesed vidistavad punetavate pihlakate kohal. On
teid,
mida mööda liikudes tunned
et liigud "kusagil kõrgel" ning soovid et nad ei
lõpekski. On muidugi ka ängistavaid ja
tüütuid teid, nii saartel kui mandril. See tee siin
kõrgel seljandikul kadakate vahel kuulub kindlasti esimeste
hulka. Paraku kõik ilus lõpeb ja leian end
jällegi
asfaldteel, varsti aga pööran kruusasele
kõrvalteele,
mis läheb läbi Oju Kihelkonnani.
Kihelkonna kiriku juures olen kella 18.30 ajal. Jõuan veel
enne
sulgemist kell 19 ka kohalikus poes käia ja jooki-toitu kaasa
osta. Algul
mõtlesin minna ka Papisaare sadamasse, sealt pidi saama
suitsulesta osta, kuid loobun siiski ja liigun edasi
lõuna
poole. Väike kõrvalepõige Loona mõisa
juurde, kus on ka Vilsandi
Rahvuspargi
keskus. Puutüvedele on seotud valged lehvid,
mõisahoone ees
tee kõrval aga on tõrvikud, nagu algaks varsti
pulmapidu.
Kuid pole ühtegi inimest! Infotahvlil on märgitud et
matkarada läheb Kuusnõmme poolsaare tipust otse
Vilsandi
saarele. Et saabki kuiva jalaga sinna!? Et nagu ühes teises
Eesti
menufilmis "Mehed
ei nuta" - see polegi päris saar .... (Kuid
tõesti - hiljem loen
et "Kuressaare linnast bussi või autoga 32 km Kihelkonna
poole,
sealt 3,5
km Papisaare sadamasse ning 10 - 12 km ongi Vilsandile. Vilsandile saab
nii paadi, veoautoga kui ka jalgsi!". Samuti rääkisin
Saaremaalt pärit sõpradega - saavatki
jalgsi, kuid siiski mitte päris kuivalt. Ja ratast ei maksa
merevees leotada). Kuigi juba õhtu käes,
üritan jõuda veel mere
äärde. Siin, Lümanda
vallas
on kirjanik Aadu Hindi ja tema venna, tehnikateadlase Johannes Hindi
sünnikodu. Loonalt läheb sirge ja
tüütu kruusatee edelasse
ja väsinult pörutan õigest teeotsast
ilmselt
mööda, leian end juba kohas, kus on teeviit Atla 2
km.
Suundun sinna, sealpool on ka Eeriksaar. Külavahetee,
karjalaudad
ja lõpuks olen Atla sadamas. Kohalikud käivad siin
meres
suplemas, üks kalapaat tuleb merelt, käidi
võrke sisse
panemas. Lähen veidi eemale
kadakatevahelisele heinasele
platsile ja panen oma laagri 21 ajal siia püsti.
6) 01.08 : Atla - Karala
- Leedri - Koovi - Riksu - Toomalõuka - Ariste laht -
Kaugatoma
- Lõu - Rahuste - Ohesaare - Sääre -
Mäebe -
Mässa - Hindu - laager Laidunina lähedal : 107 km
Ärkan kella 7 ajal, kuulda on et kalamehed tulevad merelt
võrke nõudmast. Teen
hommikusööki ja kohvi,
käin ka purde pealt meres end sisse kastmas. Tuul on
pööranud läände ja
"lõõtsub vihma",
taevas on kiudpilved - tsükloni serva tunnusmärgid.
Liigun
kell 9.30 tuldud teed pidi tagasi. Atlas on kena bussiootepaviljon,
puunikerdus ja kiri "Ja kui Atlas väsinud oli...hoidis Suur
Tõll taevavõlvi". Kadakatevahelisel teel kohtan
jälle rebast - nende arvukus on Eestis viimasel ajal kasvanud.
Teeristil sõidan teisele poole ja jõuan
metsavahelist
teed pidi Leedri külla, kus parajasti käivad
kaevetööd - paigaldatakse kaablit. Edasi liigun suure
tee
peale ja sealt lõuna poole - Koovi, Kotlandi, Riksu,
Toomalõuka... Koovis on kirjanik August
Mälgu sünnikodu. Ilm läheb pilviseks ja
tuuliseks.
Mõnes mõttes ongi hea, Päike tegigi juba
liiga. Salme vallas
Ariste lahe kohal on Sõrve poolsaare kitsaim koht, vaid
mõne kilomeetri kaugusel on teine rannik. Lahes naudivad
tuult lohesurfarid,
kaugemal aga on aimatav Kreeka
kaubalaeva vrakk,
mis olevat siin juba 30 aaastat olnud. Minule on see vastutuul aga
väsitav ja tüütu. Aga pole ka ime -
siin ongi ju
"tuuline rand" ja Kaugatoma küla. Sealses bussipeatuses teen
kerge
eine ja vahetan riideid. Siin on ka Kaugatoma-Lõu
maastikukaitseala.
Mulle see kant erilist muljet ei jäta. Liigun Lõu
lahe
rannikut pidi Rahustesse, kus on mahajäetud
suured karjalaudad ja ka külapood. Püüan
leida Lindmetsa ja Kaunispe vahel
mõnda mõnusat mereäärset kohta,
kus
lõunapetust teha, kuid ei õnnestu. Igal pool kas
kõrge roostik või
eravaldus ees. Kella 16 paiku jõuan Ohesaarele, kus Ohesaare
pangal (4 m)
teen hilise lõunapeatuse, käin seal ka meres end
sisse
kastmas. Päike kõrvetab jälle, panen selga
pikkade
käistega vana retro-särgi kunagise Tartu turismiklubi
kirja
ja logoga. Edasi liigun juba Torgu
valla maadel Sääre poole, tee on hea,
vastutuult enam ei ole. Teeviit - Stebeli
komandopunkt-
pean seal ära käima. Päris
võimas militaarehitus, mida venelased ei saanudki
kasutada,
enne tuli sõda peale. Natuke edasi teisel pool teed, umbes
paari
kilomeetri kaugusel on
Stebeli patarei ise - praegu lihtsalt üks betoonauk, mis
vett täis. See erilist muljet ei jäta, kuid loen et
isegi
selle koha pärast käiakse
kohut. Kella 18 paiku hakkab lõpuks paistma Sõrve
tuletorn.
Enne seda kohtan teeristil ühte saksa rattamatkajate
gruppi,
kes olevat täna Kuressaare poolt tulema hakanud. Samas
künkal
on ka mälestusmärk siin 1944.a. sügisel
langenud Saksa
sõduritele. Säärel on palju turiste,
põhiliselt
busside ja autodega. Tuletorn on aastast 1960. Jätan ratta
parkimisplatsile ja käin loomulikult ka kiviklibuses
Sääre tipus, kus üks paar lennutab
tuulelohet,
kõrvaloleval lahel aga näitavad oma oskusi
jällegi
lohesurfarid.
Tagasi tulles põikan sisse ka kohalikku baari, kus
võtan ühe külma õlle.
Nüüd hulga
kindlam ja julgem tunne sõita Sõrve poolsaare
teist kallast pidi
tagasi. Siin on korralik asfaldtee, kuid ka liiklus on
tihedam. Kusagil
ranniku pool olevat kunagi olnud Saaremaa esimene raudtee, kuid seda ei
hakka otsima. Mõntu, Mäebe, Mässa, Viieristi
looduskaitseala,
Hindu, Kaimri. Teen peatusi, vaatan sobivat
ööbimiskohta.
Parmud tüütavad. Enne Läätsat leian
kõrvaltee ääres kadakate vahel
mõnusa
telkimiskoha, kuhu jään 20.30 paiku laagrisse.
Järgmisel
päeval näen et kui oleks veel paar kilomeetrit edasi
liikunud, oleks saanud ka mere ääres olla.
7) 02.08 :
Laidunina
- Läätsa - Salme - Nasva - Kuressaare - Reo - Kaali -
Kõljala - Masa - Kangrusselja - Kallemäe - Laimjala
- Audla
- Saareküla - laager "vana laevatee" lõpus lahe
ääres : 82 km
Ärkan jälle 8.30 paiku. Telk on kastest
märg. Ilm on
ilus, ehk saan retke vihmata ära teha? Kuid
lähipäeviks
on ennustatud vihmasadu. Läätsa, suurem Salme asula,
Tehumardi. Käin ka Tehumardi mälestusmärgi
juures, selle
taga on väli, kus 1944.a.
oktoobris toimus verine öölahing.
Nüüd on samas kena rand, kus päris
palju
suvitajaid. Mida rohkem Kuressaare poole sõidan, seda rohkem
on
kämpinguid ja puhkekohti. Nasva juurest läheb
rattatee
Kuressaare jahisadama juurde. Rahvast on erakordselt palju - toimimas
on Kuressaare
merepäevad. Kuressaare linnuse vallikraavi
ääres on õdus kohvik, võtan ka
tassikese ja
puhkan jalga. Siis käin ka Kuressaare lossi enda juures,
lossihoovis.Viimati sai siin käidud vist 1995.a.
Üldse
jätab Kuressaare
kesklinn väga kena mulje, on just puhkajate
jaoks. Soome-
ja muukeelset juttu kostab päris palju. Ise liigun
linnast välja Orisaare viiva maanteed pidi,
käies enne veel kohalikus selveris toitu ostmas. Suure osa
teest
saan sõita maantee kõrval kergliiklusteel,
milliseid
tekib Eestis üha rohkem ja rohkem. Enne Masat
pööran
Kaali suunas, kuhu on ca 3 km. Ilm läheb pilve, kergelt
tibutab. Kaali
meteoriidikraater on
ikka endine, puud on ehk suuremaks kasvanud. Teen ringi peakraatri
valli peal ja seisatan korraks Kaali meteoriidikraatri uurijatele
I.Reinwaldile ja A.Aaloele pühendatud mälestuskivi
ees.
Muide, ka hiljuti, 2002.a., olevat Vilsandi kohal boliidi nähtud. Tagasi suure tee peale sõidan läbi
Kõljala, seal aga pööran Sakla ja Laimjala
poole
viivale teele.On aeg lõunapeatuseks, teen selle samas
maantee
kõrval kadakate taga. Päike
on küll kergelt vines, kuid ikka kõrvetab. Edasi
Kangrusselja, Sakla, Kallemäe, Laimjala, Audla. Viimases
pööran järsult paremale Saareküla
poole.
Saarekülas ootab mind ausalt öelda üllatus -
tee
kõrval on midagi pisikese Stonehenge
sarnast, juures kiri "Blesta kivi". Polnud kuulnudki! On
omapärane kividest
spiraal ja keskel kõrgendikul on "taevase tule" poolt
lõhestatud kivimürakas, mille peal plaat
eesti- ja
inglisekeelse kirjaga. Erinevalt Stonehengest pole selle
kiviansambli enda
päritolus midagi müstilist - tellija, autor ja
ehitajagi teada - piisab,
kui piiluda eestikeelset
Wikipediat.
Keegi itaalia
vürst Gregorio, kes nimetab end Abali
ordu
esindajaks, propageerib omapärast ideed - et 30 000 aastat
tagasi
oli nn.
Põhja tsivilisatsioon, mis mitmete looduskatastroofide
(viimane
jääaeg 25 000-10 000 a. tagasi)
mõjul hävis ja inimesed liikusid
lõunasse. Tollest
ajast, 30-25 tuhat aastat tagasi, on arheloogid tõepoolest
leidnud hulganisti
naisekujukesi, samuti on leitud pikkade ja heledanahaliste naiste
muumiaid. Pärast jääaega olevat
maailmamerest
hakanud taas
siinkandis kerkima maa. Ühe esimese maakilluna
tõusis 12
000 aastat
tagasi merest
Saaremaa.
Rooma õpetlane Plinius Vanem on kirjutanud saarest, mille
nimi
on
Abalus, Abalum ja kus kasvab palju õunu (keldi keeles
pidi Avalon
tähendama õuna). Gregorio arvab et Abalus ongi just
Saaremaa ja et see andis nime ka Balti merele. Siinne
mälestusmärk
ongi tema initsiatiivil paigaldatud, jääaja-eelse
Põhja tsivilisatsiooni jumalanna Blesta auks.
Blesta - sellest tulenevat paljudes keeltes
sõnad valgus,
särav jne. (hmh, vene keeleski ju sõna "blestit"). Esimese
hooga tulevad mõttesse ka Lennart Mere
"Hõbevalgem" ja Kaali, kuid need on ajaskaalas siiski liiga
kaugelolevad sündmused - Kaali meteoriit langes eri
hinnangutel 2400-7500 a. tagasi,
igal juhul tunduvalt hiljem pärast viimast
jääaega. Kuid
30 000 aastat! Polnud tollal ju veel Egiptuse püramiide,
Sumerite
jt. varaseid kultuure, "tavaajalugu" algab ju maksimaalselt ca 5000
aastat tagasi. Arvatakse et tollal eksisteerisid kõrvuti
kromanjooni inimestega veel ka neandertaallased.
Minul on aga praegu hoopis
praktilisem küsimus - kuhu panna minu isiklik tsivilisatsioon
(laager) püsti? Teisel pool teed on
Sääremäe
matkaraja viit, lähengi sinnapoole - natuke edasi satun "vana
laevatee" peale, mis keerutab kõrkjate ja kadakate vahel,
kohati
on teel vesi. Autoga pole siia õnneks asja, kuid rattaga
saab
kenasti edasi - jõuan kenale kõrgele rohusele
platsile, kust edasi enam ei saa. Siia on värskelt paigaldatud
puidust stend, mis veel lõhnab
männitõrva ja
linaõli järgi, siin on ka lõket tehtud.
Paaris kohas
on roostikus lagedamad
kohad, kust saab paati vette lasta ja ujuma minna. Lahel on palju linde
- kajakad, pardid, hallhaigrud, haned, luiged, roostikus sulistavad
kalad. Haigur muide on nii hea nägemisega et mitte ei
õnnestu teda korralikult pildile saada - ikka
märkab mind
ja lendab ära. Idülliliseks teeb selle koha veel
läbi
vine paistev
Päike, luues omapärase
meeleolu. Käin ka ujumas,
osutub et täitsa mage vesi, kuid laht on madal ja
seetõttu
palju
vesikasve. Tüütuid putukaid õnneks pole.
Lahe teisel
kaldal on näha suvemaju - pidi ju siinkandis
olema ka ekspresident Arnold Rüütli suvekodu. Panen
telgi
püsti ja teen
õhtusööki. Kaugemal
müristab.
8) 03.08 :
Saareküla
- Unguma - Välta - Tornimäe - V.Väina tamm -
Nautse -
Liiva - Kuivastu. Praamiga Kuivastust Virtsu, sealt edasi
Kõmsi
- Pärnu - Reiu - laager Reiu rannas : 126 km
Öösel sajabki päris tugevasti, pritsib
natuke vett mulle
telkigi. Ka hommikul on taevas pilves, kuid ei saja. Liikuma saan
jälle 10 ajal, sõidan tuldud teed pidi tagasi,
kusjuures
nüüd on seal hulga vesisem. Täna on siis
plaan
jõuda uuesti Muhumaale. Saan vaid mõned
kilomeetrid
sõita, kui hakkab sadama ja seda tugevasti. Panen vihmakeebi
selga ja lükkan mõnda aega ratast
käekõrval.
Välta asulas ootan suurema saju ühes varjualuses
ära,
siis sõidan edasi - Tornimäe ja Väikese
väina
tamm. Suure tee peal on päris tihe liiklus - eks inimesed tule
Kuressaare merepäevadelt. Vihma aga sajab ja
nüüd ei ole
erilist tahtmist Muhumaal ringi vaadata, põrutan
põhiteed pidi otse läbi
Liiva asula Kuivastu sadamasse. Seal on mitmekilomeetrine autode rivi.
Nüüd ilmnevad jalgratta eelised - sõidan
rahulikult
sadamasse varju alla, jätan ratta sinna, panen kuiva
särgi
selga ja jalutan tagasi piletikassa juurde, kus saan pileti kella 14
ajal väljuvale praamile. Kõik autod sellele
praamile ei
mahu, kuigi Viirel
on isegi 2 autode tekki. Pool tundi sõitu ja olemegi
jälle
Virtsus, kust hakkan rahulikult kodu poole sõtkuma. Vihm on
järgi jäänud, isegi Päike tuleb
välja. Teen
tee ääres lõunapeatuse, kuivatan riideid.
Siis liigun
tuttavat teed pidi jälle Pärnu poole. Linn on vaikne,
vihmasadu on inimesed ilmselt tuppa peletanud. Käin
jälle
selveris. Pärnust välja sõites
jõuab mulle
järele üks Läti grupp, olevat
käinud Kihnu saarel.
Õhtu juba käes, pööran Reiu
ranna poole,
et seal mere ääres viimane laagrikoht leida.
Randa on alla 2 km, kuid sõidan jällegi liiga
kaugele,
sinna kus endise sõjaväele kuulunud hooned. Tulen
rannikut
pidi veidi tagasi ja jään kõrgemale
astangule
pihlakate ja
mändide vahele laagrisse. Reiu põhirand on natuke
edasi.
Mere
poolt puhuv tuul on tugev, annab telki üles panna,
kuid hea
riideid kuivatada. Merel harjutavad jälle lohesurfarid.
9) 04.08 :
Reiu -
Kilingi-Nõmme - Kõpu - Viljandi - Puhja - Tartu :
159 km
Magan päris hästi. Ärkan kella 8 ajal, tuul
tugevneb
jälle ning korra rabistab vihmagi, tehes minu telgi
jälle
märjaks. Jälle rattale! Rannas koristab ametimees
liiva ja metsaalust prügist. Enne Kilingi-Nõmmet on
osa
teed värske asfaldi all, kuid edasi on ikka mitu kilomeetrit
väga vastikut kiviklibu, mis ratast lõhub.
Püüan
sõita tee kõrval rohu peal. Kõpus teen
peatuse,
käin kiriku juures oleva Vabadussõja
mälestusmärgi
juures. Natuke enne Viljandi maakonna piiri on ühe kurvi peal
metsaveoauto, mille järelkäru on ratastega taeva
poole ja
palgid tee ääres laiali. Meestel palju jama! Kuid
endal ka
jama - märkan, et tagumine ratas kaheksas, käib vastu
piduriklotse ja kumm läheb tühjaks. Kodarad on nagu
terved.
Pean iga paari kilomeetri möödudes pumpama
õhku
juurde. Selliselt vänderdav ratas on laskumistel ohtlik, eriti
kui
raskus taga. Lõpuks teen ca 5 km enne Viljandit ühe
bussiootepaviljoni juures peatuse, et õhukummi vahetada ja
alles
siis märkan, et tagumise ratta velg on ühe kodara
juurest
puru. Nii et kodar on vastu pidanud ja velje puru tõmmanud.
Et
ratast veidigi sirgemaks saada, lasen katkise koha lähedal ka
teised kodarad lõdvemaks, lisaks veel tagumised
piduriklotsid
peaaegu lahti. Nii jõuan kenasti Viljandisse, kus
käin
ühes söögikohas söömas.
Taevas tõmbub
üleni pilve ja hakkab sadama. Mida teha? Narr oleks nagu
nüüd Viljandisse
jääda. Kell on 17. Panen veel ühe
särgi selga, taha
rattakoti peale korralikku helkurriba ja otsustan läbi vihma
ikka
Tartu poole sõita. Poole tee peal käin
külapoes
shokolaadi ja juua ostmas, et kütust ikka jätkuks.
Muidu
pikki peatusi ei tee, tuleb ühe soojaga kohale saada!
Vahepeal,
kusagil Leie kandis on isegi paar kilomeetrit kuiva asfaldit.
Puhjas on teeremont ikka veel pooleli, nüüd on kohati
seal
väga porine. Kavilda orgu laskumisel hoian esipiduritega hoogu
tagasi - all silla peal käib veel töö. Kuid Elva
jõe sillast Tartu poole on juba uus lai asfaldtee,
kuigi vihmad
on teetammi juba ovraagid uuristanud. Vihm on järgi
jäänud, kuid küllalt vinge tuul on vastu.
Rõhu
bussipeatuses tõmban selga viimase kuiva särgi -
nüüd pole enam tagasiteed. Tartusse jõuan
kella 21.30
ajal. Polegi eriti väsinud, kuigi täna tuleb peaaegu
160 km.
Kuid eks see väsimus tule hiljem. Nagu järgmisel
päeval
selgub, oli see mul õige otsus kohe Tartusse
sõita -
5.augustil sajab terve päeva ja väga
tugevasti.
Kokku tuli 9 päevaga ca 980 km, nendest ca 500 kilomeetrit mandril ja 480 km saartel. Ilmadega vedas, oli ju see suvi päikesega küllalt kitsi ja sadas tihti. Mõnes mõttes sarnaselt 2006.a. Hiiumaa retkega sain vihma vaid saartelt ärasõidu ajal. Kindlasti jäi saarte rannikuosas mul seekord palju nägemata (Vilsandi, Kuusnõmme ja Eeriksaar, samuti Saaremaa kaguosa - Vätta poolsaar, Kübarsaare, Muhumaa lõnarannik ja Koguva küla).
Linke:18.08.2008