Tartu Rattamaratoni rajaga tutvumas, 2006

Tartu-Otepää(0)-Matu(12,5)-Kääriku-Harimägi(20)-Ande(22,7)-Puka(36,7)-Miti(51,8)-Palu(65,5)-Hellenurme(76,5)-Elva Jahilasketiir(87)-Elva-Tartu.
2 päeva, ühtekokku 166 km.

Pildigalerii

14.aug. - Sõidan Tartust välja suht hilja - kella 15 paiku. Ikka uue ratta ja matkavarustusega, arvestusega et ööbin kusagil Kääriku kandis. Ilus ilm, Tartu-Otepää 44 km peale kulub umbes 2 tundi keskmist sõitu. Otepää servas käin poes, ostan toitu juurde. Suusastaadionil käib mingite varjualuste püstitamine. Sõidan stardist tuttavat rada pidi heinamaal ja enne lasketiiru teen söögipeatuse. Suusatajad treenivad rullikutega. Peale lasketiiru on küllalt järsk ja kühmuline savine tõus, kus pean ratast käekõrval lükkama. Pikk ja kiire laskumine V. Munamäe suunas, siis üle Valga maantee ja seal suusarajast paremal mööda kruusateed juba Pühajärve rollerirajale. Ilus vaade Nüpli järvele, kus kerkimas uusi suvemaju. Tuttav pikk ja kiire laskumine enne Nüpli oja. Hea asfaldt kestab kuni järsu käänakuni vasakule Hobustemäe kandis. Seal jälle metsatee. Nüüd suusarajast vasakult mööda, kuni Sihva-Vidrike maanteeni. Seal tee heinamaadel kuni lagunenud karjalautadeni, viimastest kaarega paremalt mööda, sama mis suusaradagi. Järsk tõus ja laskumine tuttavale metsateele, viimast mööda kuni Matuni. Matul vasakule mööda maanteed umbes 200 m (talust mööda) ja siis paremale - liivane metsatee viib üles Karu kausi kohale, suusarada jääb paremale. Ka seal ei laskuta suusarada pidi (soine!), vaid viimasest vasakult mööda liivast metsateed alla, käänak paremale ja edasi algab pikk tõus Harimäele, ühtides poolel teel suusarajaga. Üleval jällegi pööre paremale, Kekkose rajale - seal pikk laskumine (vihmase ilmaga võib olla porine ja libe!) alla ning tuttavat rada pidi pikkkkk tõus tagasi Harimäele. Kohati pehmem liiv. Harimäel, vaatetorni juures näitab km-lugeja et stardist on 20 km. Siin ei sõideta alla mööda suusamaratoni rada, vaid paremalt, mööda metsavahelist laia kruusateed, kus jällegi kiirused suuremad. (Kuigi rajaviidad olid olemas, tekkib siin üleval väike kahtlus - veebist saadud rajaskeem on abiks). All, enne Andet otsin vasakul künka taga heinamaa servas puude all sobiva laagrikoha. Tagapool on ojasäng, kuid vett seal ei ole. Vesi on pudelitega kaasas, pole muret. Kokku tuli 44+22=66 km. Taevas on selge, tähti ja isegi sputnikke v.hästi näha.

15.aug. - Hommikul 6-8 vahel on äikesevihm. Olen telgis, keedan gaasipriimusel hommikukohvi. Alles kell 11 saan minema. Päike tuleb välja, õhk on meeldivalt värske, maa aurab. Andest hakkab sõit "tagasi", ikka mööda head kruusateed (karjalaudad), enne Pringit järsk pööre paremale metsa vahele. 31-33 km vahel on 2 ojasängi (ühel kahtlane teravate servadega plekitükk, teine on lausa kivine!) ja künklik heinamaa. Eramaa tähised. On jälle paar pikka lasumist ja tõusu Puka lähedal (Päästjärv?) ning edasi Meegomäe turismitalust mööda, üle heinamaa laskumine juba tuttavale suusamaratoni rajale. Peale Miti TP käänakut (otse ees oleks Otepää-Palupera maantee), raja 52-53. km vahel on raiesmikuline ja halb metsatee, siis kohati järsud kuid lühikesed tõusud hämara sarapuuvõsa vahel. Kusagil 60. km-l ühtib 87 km rada lühema, 40 km rajaga ning jõuab välja Otepää-Palupera maanteele. Ka siin ei märka esimese hooga rajaviita, mis on ca 50 m pärast tee samal poolel. Teen seetõttu ca 2 km juurde. Tõus mööda savist pinnaseteed, siis pikk laskumine mööda kruusateed Palu TP suunas. Suusarada jääb siin vasakut kätt. Väike jõnks asfaldteel (ca 200 m) tagasi Otepää suunas, siis pööre vasakule metsa vahele. Mõnesaja meetri järel soine ala (ca 1 km) ja puutüvedest sillake üle oja. Siin on kohati nii soine et mõttekam need sadakond meetrit ratast käekõrval lükata. Paluveski juures jooksumaratonist tuttav astmega betoonsild, kust tuleb ka ratast lihtsalt üles tõsta. Liivane külavahetee, ühtib kevadise jooksurajaga. Hellenurme TP (76 km). Ilusad metsateed, kahel pool männikud. Kohtan ühte teist rattameest, ajame juttu. Vitipalu matkaraja vaatetorni ja lõkkeaseme juures teen väikese peatuse, pistan rosinaid põske ja koristan ümbrust - õllepudelid rajal, kuigi prügikast on olemas. Enne Elva jõge on paar v. järsku kuid lühikest laskumist,  kruusaaugust paremalt mööda. Jälle tagasi suusarajale (sees on ka see tõus enne Oboy-TP-d), teeületus ja pikk lauge laskumine ning enne Elva jõge järsem laskumine, all aga on soine ja künklik ala, kus tasub hoida paremasse serva. Sild üle Elva jõe ja tõus metsateele, kus jääb finishini need rasked väga tuttavad 3 km. Muidu hea tee, vaid peale ojasängi, 500 m enne lõppu on soisemale alale saepuru peale pandud. Kuivaga veab siit siiski läbi ka kitsamate kummidega. Betoonsilla keskel on aga auk - rajameister (Allar Kütt) olevat traktoriga sinna vajunud. Ja ongi finishisirge! Kell on kusagil 16.30 paiku. Sõidan mööda Hellenurme maanteed Elvasse, see teeb veel ca 5 km. Puhkepeatus. Õhtul aga sõidan edasi Tartusse (25 km). Täna siis kokku 70+5+25=100 km , eilsega ühtekokku 166 km.

KV: Uus rada on tähistatud (vaid 2 kohas tekkis segadust) ja väga huvitav. Halba teed (soine, raiesmik, künklik heinamaa) on kokku ehk vaid 5 km, lisaks 4 silda ja ojasängi, kus võib vaja ratast käekõrval lükata. Kuid sillal enne jahilasketiiru on keskel suur auk!