Hiiumaa 2006

Pildigalerii

Rattaretk 23.-30.juuli 2006


23.07. - 136 km
Väljasõit Tartust kell 7.30. Sõiduvahendiks tuttuus Author Stratos SX. Rattakotiks muretsesin 60-liitrise Ferrino, milles oli ruumi piisavalt. Tartu-Tallinn maantee on pühapäevase hommiku tõttu suhteliselt vaikne. Udu hajub, tuleb ilus ilm. Põltsamaal olen 12 paiku, käin poes. Roosisaar ja sild üle Põltsamaa jõe. Sealt edasi Viljandi-Võhma poole, kuid Esku juurest pööran Pilistverre viivale kruusateele. Pilistvere kiriku juures v. ilus järveke saarega, teen seal lõunapeatuse. Tõesti idülliline koht! Pilistvere seondub Jüri Vilmsi ja ERSP-ga, lisaks olevat sealkandis 1863.a. meteoriite taevast alla sadanud. Edasi Kabala, Oisu, Särevere ja kevadpealinn Türi. Vana vedur seisab ja ilmselt jääbki seisma. Käin poes õlut ostmas. Vaatamata sellele või just seetõttu edeneb teekond jõudsamalt kui arvasin - Kolu, Käru, Lelle. Hakkan otsima sobivat ööbimiskohta. Kusagil vasakut kätt peab kaardi põhjal olema Imsi raba ja järveke; algul pööran seda otsides vasakule Lokuta teele. Tegelikult tuleb pöörata sellest teeristist veel ca 200 m edasi vasakule – tee viib mingite tootmishoonete juurde, seal läheb paremale looklev tee alla ja ca 1 km pärast ongi ilus Imsi rabajärv. Hea liivane ujumiskoht. Isegi riietuskabiin, käimla ja prügikastid olemas, ilmselt on see Lelle rahva suvitamiskoht. Telgi saab panna järvest ca 50 kaugusele metsariba taha, kus ilmselt varemgi oldud. Käin ujumas, on ka teisi, ilmselt kohalikke. Õhtusel järvel teeb tiiru luigepaar 3 pojaga, kaugemalt rabast kostab sookurgede hääli.

24.07. – 141 km
Hommikuse järve ääres on kaks kalameest. Minema saan ca 9 paiku, sõidan tagasi suure tee peale ja edasi Rapla poole. Raplasse siiski ei sõida, pööran enne Kehtna juures vasakule Põlma-Raikküla teele. Edasi üritan jõuda otse külavaheteid pidi Rapla-Märjamaa teele, kuid millegipärast jõuan ringiga tagasi Lipasse, kust sõidan mööda kindlamat maanteed pidi Tammele ja sealt siis Rapla-Märjamaa maanteele. Istmik jääb sõidust päris valusaks, teen iga tunni tagant ikka 5-minutisi peatusi. Eks see ole see teise-päeva-efekt. Märjamaal teen lõunapeatuse sealse bussijaama bistroos, mis jättis v.hea mulje. Samas on ka pood. Ilm läheb pilvisemaks. Märjamaalt sinka-vonka tee Koluvere poole. Nüüd olen Risti-Virtsu maanteel, kus 3 võimalust – Risti poole, külavaheteid mööda “otse” (Liivi-Martna jne.) või siis Virtsu poole Laikkülani. Valin viimase variandi. Vasakut kätt jääb Matsalu rahvuspark. Martna, Ridala, Haeska. Siia tasub tulla kas kevadel või sügisel, lindude aktiivsusajal.. Enne Haapsalut pööre vasakule Rohuküla poole. Kell on 18 paiku, ilm pilves ja jahedavõitugi. Esialgu oli mul plaan teha 2. ööbimine mandril, kuid kena kohta ei leia ja minek on hea – üritan jõuda Hiiumaale veel täna õhtuks. Tee äärde jäävad Ungru lossivaremed (Ungern-Sternbergi perekonnale kuulunud loss, mis aga polevat kunagi valmis saanudki), nõukogude-aegne sõjaväelennuväli, teisel pool viit Pullapääle. Lõpuks ometi on tunda mere (laguneva adru lõhn mõnele meeldib, mõnele - mitte) hõngu – Rohuküla sadam. Kohtan seal klassiõde Sirjet, kes abikaasaga ka Hiiumaale sõidab. Neil rattad auto küljes. Pilet on 45 + 20 (ratas) krooni. Samuti satun juttu puhuma ühe 15-aastat Hiiumaal elanud mehega, kes mulle hiljem praamil häid soovitusi annab, mida saarel veel vaadata tasub. Sõidan autoderivist mööda ja jätan jalgratta koos varustusega autotekile, endale tõmban vaid kuivemad ja soojemad riided peale. Kell 19 - liigume! Parvlaev Ofelia sõidab Hiiumaale ca 1,5 tundi. Vestleme Hiiumaast, laidudest ja haruldastest loodusnähtustest. Heltermaa sadamas sätin end jälle sõidukorda ning liigun kruusateed pidi paar kilomeetrit Sarve poole. Vaikne, liiklust praktiliselt pole. Jään laagrisse otse mereäärsesse männi-kasemetsa. Ehmatan üles klibusel rannaribal õhtuseid toimetusi teinud jänese. Kaskedel on lehed kuivusest kollased, nagu oleks juba sügis. Harjumatult vaikne, kaugemalt kostavad vaid Heltermaa sadama hääled. Toidutegemisel tuli seekord kasutada merevett – polnud häda midagi, soola ei tarvitsenudki tatrapudrule panna! Vaid kohv järgmisel hommikul oli veidi kibedama maitsega. Edaspidi hoolitsesin selle eest et paaris plastpudelis ikka magedat vett oleks. Lõket ei teinud kordagi, kaasas oli väike gaasipriimus 450 g ballooniga, millest jätkus ühele inimesele 8 päevaks.

25.07. – 77 km
Hommikul liigun edasi sama kruusateed pidi lõunasse, Soonlepa juures pööran Sarve poole. Palav päev, teed tolmavad kuivusest. Pühalepa kirik, kus käin ka sees. Edasi Käina poole, ilus Suuremõisa allee. Kassarisse pöörab tee Vaemla juures, kuid teen 6-kilomeetrise haagi ka Käinasse – käin sealses restoranis Liilia lõunastamas, varun ka kaasa toitu ja vett. Siis tagasi Vaemlasse, kust saab Kassarisse. Kassaris on halb tee, purustatud asfaldt ja kruus segamini. Tagaküla juurest kõrvalepõige Kassari kabeli juurde – sealses surnuaias puhkab muide ka näitleja Olav Eskola. Tee äärde jääb ratsatalu, pärast näengi ühte gruppi hobustega piki rannikut meres liikumas. Enamus puhkajaid liiguvad autodega. Leigri kuju juurest edasi ongi suurem parkimisplats, kus on ka müügiputka. Jalgrattaga saab piki kadakatevahelist jalgteed veel pikalt edasi Sääre tirbu suunas sõita. Kus kadakad lõpevad, tuleb rataski maha jätta, peene kiviklibu peal lihtsalt ei saa sõita. Ja siis lõpeb jalgsiteegi – edasi on kivid ja meri. Tulen tagasi, ühes lahesopis käin ka ujumas. Kassarist tagasi “suurele maale” sõidan Orjaku kaudu. Orjaku sadam. Käina-Emmaste maantee – Luguse, Jausa, Valgu, Emmaste. Viimases käin poes toiduaineid ostmas. Harju kandis jääb tee äärde pukktuulik (1741). Uks on lukus. Lõpuks paistab õhtune Sõru sadam, just väljub laev Saaremaale. Vana mootorpurjekas “Alar” on siin leidnud oma viimase sadama (vt. ka EPL ja PM). Sõru kõrtsis polegi lestakala, nagu reklaamiti. Ei mingit kohalikku kala. Kuid Coca-colat ja hamburgerit saate nii Tartust, Helsingist kui Nairobist – eks see ole globaliseerumise üks süütum tagajärg. Kahju. Baarineiul on ka kahju. Joon väliterrassil tassi kohvi, jalutan ümber jahtklubi. Üks Rootsi lipu all sõitev purjekas on kai ääres, meeskond kuivatab samas riideid ja teeb õhtusööki. Mina leian oma laagripaiga sadamast natuke edasi Hindu poole minnes mererannas kadakate vahel. Ilus päikeseloojang.

26.07. – 65 km
Ilm jätkuvalt ilus, päikesepaisteline. Sõrust tõmban edasi Emmaste-Luidja maanteele. Mida rohkem Kõpu poole, seda metsasemaks läheb. Õngus pööran suurelt teelt paremale. Tihu järvedeni siiski ei sõida, ratta jaoks ehk liiga soine. Selle asemel suundun Leemeti suusaradadele, mis üllatavalt mägised. Püstkoja juurest teen ca 5 km ringi, kusjuures ratast tuleb mitmes kohas käekõrval lükata – nii sügava ja pehme liiva sees ei saaks ilmselt ka mägirattaga üles. Aga et siin ka talvel käiakse, andsid tunnistust mõned purukssõidetud “salvokad”. Ilus männimets. Tagasi suure tee peale ja sealt teisele poole Vanajõe orgu. Hiiumaa Taevaskoda - puhta külma veega salapärane oja, liivapaljandid ja mahalangenud puud. Pikem tähistatud matkarada on 1 km. On ka teisi külastajaid. Teen siin ka lõunasupi. Edasi mööda maanteed Kõpu poole. Teeäärstel kraavipervedel on kilomeetrite kaupa kividest laotud nimesid, nii gruppidena kui üksikult. Mägine ja metsane ümbrus. Maantee pöörab paremale mäkke (pidi olema Lääne-Eesti kõrgeim punkt - 67 m) ja täies hiilguses kerkib ette suur (36 m) ja valge Kõpu tuletorn (1531). Torni jalamil on parkimisplats, kohvik ja ka väike vabaõhulava, kus aeg-ajalt toimuvad kontserdid. Torni külastuspilet on 20 krooni. Üles viib kohati järsk, kitsas ja madala laega trepikäik, enne vaateplatvormi on ka väljapanekud torni ajaloost. Platvormilt on hästi näha, kui metsane see Hiiumaa ikkagi on! See torn pidi paistma 50 km kaugusele. Torni juurest sõidan tagasi teeristile, kust edasi Ristna poole läheb küllalt halvas seisukorras kruusatee. Ratas ja kõik seal pealolev saab päris korralikult raputada. Kaleste juures pööran metsateele (Eurovelo 301 märgid on päris head teejuhid ning sinnapoole nad nüüdki läksid). Jõuan Kaleste lahe äärde – männimets, liivarand ja Päike. Ja mitte ühtegi hingelist! Robinsoni tunne tekib. Peesitan tunnikese kuuma liiva peal. On küllalt tuuline. Edasi Kalana sadamasse, kus eramaa-silte juba rohkem. Ristna ilmajaam – ilmateadetest see nimi ju tuttav! Siis tuleb rohune lagendik, mille keskel kõrgub ilmselt üks kunagiste kaitserajatiste kunstlik küngas. Selle tipust avaneb juba vaade Ristna neemele – neid on tegelikult kaks – lõuna (kus hetkel tegelikult olen) ja põhja (seal on Ristna tuletorn ja Kõlarite surfiparadiis). Jätan ratta Ristna lõunaneemel geodeetilise märgi juurde ning ronin vanale kaitsevallile. Avaneb vapustavalt ilus vaade. Lõunasse jääb ilus Ristna rannik, põhjas paistab üleni punane Ristna tuletorn ja Põhja-Ristna neem. Ja sealpool merel on näha surfajad, nii purjelauaga kui igasugu tuulelohedega – paremini saab asjast ülevaate nende endi veebist. Hetkel on päris tugev läänetuul ja laine selline et ise küll sinna ronida ei söandaks! Hiiumaa läänepoolseim punkt seega. Kell on poole seitsme paiku ning Päike veel kõrgel, sõidan edasi põhjaneeme suunas. Tee äärde metsa jäävad nõukogude-aegse sõjaväegarnisoni pool-lagunenud hooned. Surfiparadiisi otse ei lähe, kuid tuletorni juures käin ära. Siis hakkan otsima ööbimispaika. Siin on puude küljes sildid, kus telgil punane rist peal. OK, sõidan edasi. Ühes kohas läheb ilus metsatee mere poole – lausa kutsub minema. Tee aga läheb kitsamaks ja mägisemaks. Ehmatan üles õhtueinet võtva põdrapaari. Isasloom mind eriti ei kardagi, kuid pilti teha siiski ei jõua. Natuke maad edasi jookseb üle tee teine paar! Jõuan mere äärde ja saan aru et olen sattunud Ohami säärele – ka siin on kitsas merreulatuv kivine neem, mille ümber vahutab meri – loomulikult käin ka seal nii kaugele kui kuiva jalaga saab. Rannaluidetel on lõket tehtud ja meri on kaldale loopinud igasuguseid asju. Kusagil kaugel merel peaks olema siis see kurikuulus Hiiu madal, mis mitmetele laevadele saatuslikuks saanud. Meremüha on otse rannas mandrimehe jaoks liiga tugev, löön laagri üles paarsada meetrit eemal madalas samblases männimetsas. Siin on aga nii kuiv et ei hakkagi priimusega õiendama.

27.07. – 68 km
Tulen eile õhtul tuldud metsateed pidi tagasi ja sõidan Hirmuste suunas. Ilus tõusude ja langustega tee, ikka Eurovelo 301 märkidega. Ühekorraga olen Kõpu tuletorni juures tagasi, seekord siis teiselt poolt. Käin sealses kohvikus einestamas ja kohvi joomas, kuna viimases laagrikohas jäi seekord see asi tegemata. Nüüd ei sõida alla suurele teele, vaid pööran enne seda vasakule Neljateeristi loodusrajale. Käin sealkandis ka mere ääres, kuid vesi on siin suplemiseks veidi jahedavõitu. Edasi Luidjasse, kus käin poes ja siis sealses rannas. Seal on hästi liivane rand ja seda ka meres. Laine on küll tugev, vesi jahe, kuid käin ja kastan end siiski sisse. Luidetel tuulevarjulistes kohtades peesitab ka teisi inimesi, meres hullavad põhiliselt vaid lapsed. Siin teen ka lõunapeatuse. Edasi Kõrgessaare suunas. See on juba suurem asula, mille keskel Kõrgessaare mõisasüda. Sealses kõrtsis veedab suvepäeva grupp noori. Kõrval pargis on mälestuskivi ühe 194x.a. hukkunud laeva meeskonnale. Käin ka sadamas ära - see on küll väga mahajäetud ja lagunenud ilmega. Üks kalalaev on lausa kai peal. Sadamasse viiva tee ääres on ilmetud majakolossid - huvitav kes siin küll elab? Edasi tuleb Reigi kirik, mis ilmselt paljudel seostub "Reigi õpetajaga". Kiriku ees kohtun kahe sakslasega, kes ka jalgratastega Hiiumaad avastavad - nemad just tulid Tahkuna poolt. Käime ka kirikus sees. Tahkuna poole pööran Postis ja sealt läheb edasi kruusatee. Kaheharuline kandlemänd. Lõpuks paistab valge, punase "mütsiga" Tahkuna tuletorn (1875). Kui Kõpu torn on kividest, siis nii Ristna kui Tahkuna kuuluvad nn. malmiajastu tuletornide hulka. Käin mererannas, Hiiumaa põhjapoolseimas punktis. Seal asub ka Mati Karmini mälestusmärk parvlaeval Estonia 1994.a. hukkunute lastele. Selle ees aga müstilised kivispiraalid. Kes need tegi ja mis eesmärgil? Veidi eemal männimetsas kõrgub aga Tahkuna tuulejaam. Tuult on, kuid tiivikud on paigal. Sinna jaama taha liivaluidetele panen ka oma laagri püsti. Kena vaadata päikeseloojangut otse telgist.


28.07. - 58 + 20 = 78 km
Hommikul hakkab vihma rabistama, esmakordselt nende päevade jooksul. Panen siiski laagri kokku ja sõidan edasi, täpsemalt tagasi. Märg liiv on kleepunud ratta külge ja kostab vastikut kriginat - peab puhastama. Pööran Lehtmasse viivale teele, seal kus kaitserajatiste teeviit. Militaarne Hiiumaa on omaette teema, mina käin vaid selle tee ääres asuvate nõukogudeaegsete kaitsevallide juures. Tegelikult on siin sõjardid tegutsenud juba vähemalt Peeter I ajast. Metsatee läbi Tahkuna looduskaitseala põhjaserva. Ilm on pilves, aeg-ajalt rabistab vihma. Lehtma sadam - seal lausa piirivalve- ja tollipunkt. Nojah, siitkaudu käib ilmselt metsavedu - tee ääres on hiiglaslikud palgivirnad. Tõrvanina on väga ilusa liivarannaga, käin seal ujumas. Vesi on siin hulga soojem kui avamerele ja läänetuultele avatud randadel. Siin saab rahuga omaette laagerdada - RMK ala. Kärdlasse jõuan lõuna paiku. Käin poes ja sõidan mereranda einestama. Tiirutan veidi linnas, siis  sõidan Heltermaa poole. Linnaservas asuval staadionil käib valjuhäälne tegevus - ilmselt Läänemere Saarte Suvemängud. Teeviit Kärdla lennujaama. Palukülas teen kõrvalepõike Kärdla meteoriidikraatri poole. Puust vaateplatvorm on ka otse maantee ääres, kuid seal on puud ees, minu arust parema ülevaate saab paarsada meetrit Kärdla poole asuvalt teelt. On tõesti selgepiiriline ca 4 km ringikujuline lagendik - pidi siis see pauk 455 miljonit aastat tagasi ikka vägev olema. Veidi edasi on tee ääres Paluküla rändrahn - loomulikult pean sinna peale ronima. Partsis pööran vasakule, teen haagi Sääre-Kuri-Hellamaa. Tee äärde jäävad Kuri õigeusu kiriku varemed ja Hellamaa pukktuulik. Seal saan ka sisse piiluda. Edasi Heltermaa suunas mööda põhimaanteed. Hakkab päris korralikult sadama, nii et kella 16 paiku sadamasse jõudes olen päris märg. Vahetan riided, ostan kella 17-sele praamile pileti ja joon baaris kuuma teed. Seekord on praamiks St. Ola. Peale tuleb ka teisi rattamatkajaid. Üldiselt aga kohtasin neid saarel üllatavalt vähe, enamus on 2-3 kaupa. Mõnus tunniajane tukkumine. Rohukülast sõidan veel tol päeval ca 20 km , kusagil Martna teeristi kandis leian teeäärses (vasakul, teisel pool on Matsalu!) metsas üpris mõnusa laagrikoha. Metsaalune on sajust piisavalt niiske, nii et priimusega pole ohtu. Samas, pole ka kõrget rohtu, mis jalgu märjaks teeks. Kuulan öiseid metsahääli ja naudin puhkust.


29.07. - 122 km
Hommikul edasi tuntud teed pidi, kuni Laikkülani, seal otsustan jätkata tagasiteed Tartusse veidi lõuna poolt, läbi Pärnu-Jaagupi, Vändra, Suure-Jaani, Viljandi. Kasari jõel on sillaehitus ja ilmselt seal torkab miski tagumise kummi augu, nii et tuli uus õhukumm panna (hiljem selgub et lõige on ka väliskummis). Läänest tulevad tumedad pilved ja algab tugev vihmasadu. Saan olla varjus teeäärses bussipeatuses. Kirblas käin poes ja sealt tagant pööran külavaheteele, mis viib läbi Vanamõisa, Võhma ja Rumba Vana-Vigala asfaldteele, sealt edasi saab Tallinn-Pärnu maanteele. Enamus siinkandi maanteid on põhja-lõuna suunalised, nii et tuleb manööverdada ühelt teel teisele nagu purjekaga vastutuult sõites. Pärnu-Jaagupist jälle mööda kruusateed Kergu suunas. Kahel pool enamjaolt heinamaad ja lepavõsa. Jälle vihmasadu, seekord leian varju ühe mahajäetud viljakuivati katuse all ja teen ühtlasi lõunasupi. Vastas paistab valge telliskivihoone kirjaga EÜE 70. Nojah - 36 aastat tagasi! Ka siin on palju mahajäetud suurfarme - seisavad tühjalt. Kergust saab asfaldit pidi Paide-Türi-Pärnu maanteele, sealt liigun Vändra suunas. Enne Vändrat jälle tugevam vihmahoog, selle pean ära ootama lausa puude all. Vändra ise on tegelikult suurest teest veidi eemal. Suurejõel ületan silla üle Pärnu jõe - ka siin käib ehitus. Külastan ka Lydia Koidula sünnikohta. Veel paar km edasi ja otsin jälle teeäärses metsas koha laagriks. Veidi märja rohuga see on, kuid pole viga. Vihm on õnneks järele jäänud, vaid puude otsast rabistab.


30.07. - 124 km
Järgmine hommik on kuiv. Nüüd pole vaja enam manööverdada, sõit Suure-Jaani suunas. Paremat kätt jääb Soomaa Rahvuspark. Suure-Jaani jääb ka peateest kõrvale, sinna ei lähegi. Tagumine kumm jälle tühi, seekord tuleb ette võtta parandamine. Ilm jälle päikesepaisteline, kuid mitte palav. Just paras rattasõiduks. Paide-Viljandi maantee.Viljandisse ei sõida, pööran enne Saarepeedi teele. Viimase ilusal kiigemäel teen lõunapeatuse. Veidi mööda Viljandi-Põltsamaa maanteed, sealt juba tuttavale Viljandi-Tartu maanteele, kus silt näitab et Tartusse on 70 km. Tuul on jälle vastu! Tänassilma, Väike-Rakke (käin Sangla poes), Puhja, Kavilda ürgorg, Väike-Ulila. Väike puhkus ja telgi kuivatamine. Enne Rõhut on teeäärse viljapõllu sees surnud metssiga. Kogu matkatee peal nägin ka teisi pisemaid loomi (kährikud, tuhkrud, siilid), kes autode alla jäänud, kuid nii suurt looma mitte. Kodus Tartus olen kella 18 paiku.



Ühtekokku: 8 päevaga ca 810 km.
Tartust Rohukülla läbi Põltsamaa, Türi ja Märjamaa on ca 270 km, veidi teist teed mööda läbi Vändra Suure-Jaani, Viljandi tagasi samapalju. Hiiumaal  tuli kokku ka ca 270 km. Arvestades et Hiiumaa rannajoon olevat 326 km, pole ju paha tulemus.



Lingid: